Willem Scheepers

Willem Scheepers

Wat ik aan activititeiten onderneem, daarover lees je hier ook, 'tussen de regels door' in het ManPro blog.
Kort gezegd varieert dit van: Virtual Business Consultant, via universitair docent & edut(r)ainer tot Investors in People practitioner. Meer daarover vind je op mijn persoonlijke site & 'startpagina'..
Of kijk naar mijn LinkedIn profiel e/o mijn Facebook profiel

. C.q. download de app, volg daarvoor de link op deze site.

Contact? Mail willem@willemscheepers.nl of bel: +31(0)651176097.

Berichten van Willem Scheepers

ALLIANDER, over Fatsoen en Respect.

Willem Scheepers in: Strategie & Bestuur 8 dgn geleden
Alliander

De inkt van de entry over IMTECH was nog maar net droog, of een nieuwe uitdaging diende zich alweer aan: ALLIANDER. ALLIANDER’s bestuursvoorzitter Peter Molengraaf en financieel topman Mark van Lieshout ontvangen beiden ieder ruim 4 ton per jaar. Dat bedrag ligt enigszins boven de ‘Balkenende norm’. De maatschappelijke commotie slaat weer toe omdat we hier opnieuw te maken hebben met een organisatie waarvan de aandelen ‘direct dan wel indirect gehouden worden door Nederlandse provincies en gemeenten’, voor ons burgers dus.

Minister Plasterk staat weer met de handen in het volle, grijze haar. ALLIANDER stelt in een reactie op de commotie dat ‘de RvC zich gedwongen voelt deze beloning te effectueren gezien de verslechterde positie op de arbeidsmarkt’. Waar hoorden we dat eerder?

Op zich maakt het mij niet zoveel uit wat een bestuurder verdient. Interessanter vind ik het hoe e.e.a. zich verhoudt tot cultuur, kernwaarden, MVO e.d. waarop menig organisatie prat gaat, ook ALLIANDER. Je hebt al die uitingen tenslotte niet voor niets. Wat blijkt: bestuurders Molengraaf en Van Lieshout baseren hun handelen samen met, blijkbaar binnen de Balkenende norm vallende, Ingrid Thijssen op ‘Fatsoen en Respect’. Da’s mooi……

IMTECH en de totalitaire organisatiecultuur…..

Willem Scheepers in: Verandermanagement 16 dgn geleden
Imtech surseance

‘De hoofdoorzaak van de surseance van IMTECH is de explosieve groei door gefinancierde overnames en het aangaan van verlieslatende projecten.’ aldus curator Louis Deterink in Nieuwsuur gisteravond. Megalomane handelingen van bestuurders waarbij financiers en toezichthouders ook een bedenkelijke rol spelen, waar zagen we dat eerder?

De historie herhaalt zich keer op keer, we lijken dan ook weinig te hebben geleerd van, bijv., de oorzaken van de financieel-economische crisis. Je vraagt je dan ook af: wie volgt?

‘Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of de vingers van het Nederlandse Imtech hebben er wel aangezeten.’ meldde Pieter Koenders, group director corporate ­communications van IMTECH in 2012. Zo’n uitspraak neigt naar wat prof. Howard S. Schwartz noemt Organizational Totalitarianism….

Disruptieve Technologie is een Goede Zaak voor HR.

Willem Scheepers in: Human Resources 23 dgn geleden
electricity

O.i.v. het grote aantal ZZP-ers, het dito aantal flex- en 0-uren contracten, het feit dat stagiaires zelden worden beloond en HBO-ers worden ingezet op MBO functies, zou je kunnen denken dat de tijden waarin roofridders hun lijfeigenen dwongen voor hen een kasteel te bouwen, zijn teruggekeerd. Gelukkig is dat (toch) niet het geval…..

Maar wat de laatste tijd voortdurend in beweging is en aan intensiteit van verandering toeneemt, dat is de manier waarop we mensen inzetten op arbeid, ook de alternatieven die we krijgen voor menselijke arbeid, de manier waarop we investeren in medewerkers en het rendement dat deze inzet een organisatie kan opleveren.

Lange tijd richtte de belangrijkste verantwoordelijkheden van de HR afdeling zich op werving en selectie, opleiding en ontwikkeling, het uitvoeren van de salarisbetalingen. Dit traditionele werkveld werd slechts zelden aangetast.

Organisatieverandering: LEAN, SIX SIGMA of KAIZEN?

Willem Scheepers in: Verandermanagement 28 jul 2015
trees woods

Wil je je organisatie veranderen, een (meer dan) uitdagende taak dat is i.i.g. zeker, dan ‘zie je al snel door de bomen het bos niet meer’ zodra je op zoek gaat naar een instrument, een model dat kan bijdragen aan het succesvol afronden van het veranderingsproces. Als er dan ook nog eens minimale verschillen zijn tussen de beschikbare managementmodellen dan lijkt een logische keuze al helemaal onmogelijk.

Zo’n (spinnen)web van keuzes doet zich o.m. voor bij de implementatie van LEAN, SIX SIGMA e/o KAIZEN.

Op het eerste oog lijken er veel overeenkomsten te zijn, niet voor niets worden m.n. LEAN en SIX SIGMA vaak in één adem genoemd, toch zijn de onderlinge verschillen van voldoende relevantie om er ‘even bij stil te staan’.

Detailhandel is Mensenwerk, dat vraagt om Talentmanagement.

Willem Scheepers in: Human Resources 22 jul 2015
Bron: UKCES

“Het ziet er overwegend positief uit voor de detailhandel. Het aantal openstaande vacatures steeg verder en het aantal faillissementen daalde licht.” meldde het CBS over het 1e kwartaal 2015. Dat ziet er goed uit. Dat het aantal vacatures toeneemt laat ook zien dat detailhandel mensenwerk is, nog steeds. Waarom zou je als consument online shoppen als je in een winkel voortreffelijk wordt geholpen?

Drie jaar geleden beschreef ik hier mijn ervaring met de aanschaf van een spijkerbroek in de entry ‘Klantgericht, je hebt of je hebt het niet (als je het niet hebt, val mij dan niet lastig)’. Recent had ik weer zo’n positieve klantbeleving-ervaring, ze zijn bijna uniek.

Dergelijke ervaringen tonen voor mij nog eens aan dat klantgerichtheid een competentie is. Dat maakt dan ook dat niet alleen het vervullen van de vacatures in de detailhandel vraagt om talentmanagement maar ook de kwaliteit van het huidige personeelsbestand.

Talentmanagement kan cruciaal zijn voor je continuïteit….

Waar: Banken Belonen Goed. Niet Waar: Banken Trekken Uniek Talent Aan.

Willem Scheepers in: Human Resources 12 jul 2015
since youre so

Since you’re so rich, you must be really smart.”

Crisis of niet binnen de financiële sector blijft de behoefte om topbeloningen te verstrekken aan het o-zo-broodnodige unieke talent, een continue thema. Er zou dan ook een kern van waarheid kunnen zitten in de uitspraak ‘Omdat jij zo rijk bent, zal je wel héél slim zijn.’

De uitspraak is de titel van een recent verschenen dissertatie op basis van onderzoek door Michael Böhm, Daniel Metzger en Per Strömberg. Uit hun onderzoek blijkt: – de beloningen in de financiële sector zijn hoog, nemen nog steeds toe maar zijn daarmee tevens voor een belangrijk deel onverklaarbaar. Ook blijkt: – het aantrekken binnen de financiële sector de laatste jaren van uniek talent is niet toegenomen maar ook niet verbeterd.

De vraag die dan bij je opkomt: welke ‘unieke talenten’ worden er hier nu zo goed beloond?

In de War for Talent zijn Recruiters de Gieren…..

Willem Scheepers in: Human Resources 24 jun 2015
gier

Dave Goldberg was op 01 mei van dit jaar nog maar ‘koud’ overleden of de talentvolle medewerkers van zijn SurveyMonkey werden al direct benaderd door recruiters van collega-concurrenten. Dat de War for Talent een feit is kon daarmee niet veel duidelijker worden aangetoond….

‘And though employees and friends of Mr. Goldberg may have wanted to pause after his death, the rest of Silicon Valley was not waiting. Within days, recruiters for other tech companies were calling employees to see if they were interested in leaving.’ meldt The WallStreet Journal deze week over dit ‘incident’.

‘De War for Talent verwijst naar een steeds concurrerender landschap voor het werven en behouden van talentvolle medewerkers.’

Passievol Innoveren: Je Innoveert met je Hart, niet met je Hoofd.

Willem Scheepers in: Verandermanagement 17 jun 2015
Bron: http://www.lakelandhealth.org/

‘ZORG krijgt een Onvoldoende’ lees ik vanochtend in de media. “Ouderen, chronisch zieken en gehandicapten geven de gezondheidszorg een rapportcijfer 5,1 en de toekomst van de Zorg een 4.”

Is de Zorg teveel geïndustrialiseerd? Denk ik dan. Wordt de zorg te veel met het Hoofd en te weinig met het Hart uitgevoerd? Let wel: ik twijfel niet aan de goede bedoeling van ‘de handjes aan het bed’. Maar dat een ‘gemiddelde’ zorgorganisatie ‘met meer hoofd dan hart’ wordt aangestuurd, kan niet verrassend zijn.

Vorige week schreef prof. Gary Hamel een entry waarin hij het voorbeeld aanhaalde van het Lakeland Health In Michigan, VS. Een zorgorganisatie die ook teveel was doorgeslagen richting het bedrijfsmatig aansturen. De patiënt of cliënt was daarbij volledig uit het oog verdwenen; constateerde de nieuwe CEO. De waardering die de cliënt het Lakeland Health gaf, was dramatisch: een dikke onvoldoende!

Tijd voor Actie dus, tijd voor wat Hamel noemt Passievol Innoveren!

50% van je Medewerkers kent de Strategie van je Organisatie niet.

Willem Scheepers in: Investors in People 10 jun 2015
Bron: investorsinpeople.co.uk

Dat percentage komt uit recent Amerikaans onderzoek. Het valt mij, eerlijk gezegd, nog mee. Het impliceert namelijk dat de overige 50% wél op de hoogte is van je organisatiestrategie. Zij kennen dan wellicht ook de doelstellingen. Zij weten i.i.g. wel wat er van hen wordt verwacht. Soms zou je de indruk krijgen dat het percentage medewerkers dat van deze zaken op de hoogte is, juist véél lager is….

Als je de organisatiestrategie niet kent, dan is het twijfelachtig dat je een optimale bijdrage levert aan het organisatieresultaat. Juist het analyseren van dat organisatieresultaat wordt steeds belangrijker. Zonder een duidelijk inzicht in de prestaties van de organisatie, het op een correcte manier verwerken van de gegevens en het beschikken over een kader voor het interpreteren van soms complexe constructies, wordt het ongelooflijk uitdagend om een heldere organisatiestrategie neer te zetten.

Hoe anders de High Performance Organization. Daar zijn de rollen, de functies van de medewerkers zodanig ontworpen dat die zich kunnen aanpassen aan de (continue) veranderende behoeften van klanten, in de markt, in de organisatiestrategie en in de populatie van de medewerkers zelf. De basis daarvoor? Een duidelijke organisatiestrategie waaraan iedereen in de organisatie zich committeert.

Sepp Blatter’s alter ego: Sneeuwwitje’s Gemene Koningin.

Willem Scheepers in: Leiderschap 3 jun 2015

‘Het koninkrijk raakte in verval. De koningin besefte dat als zij de mooiste vrouw van het hele land wilde blijven .. nou ja …. Sneeuw doet wat sneeuw het best kan doen: Sneeuw dient te blijven vallen.’ aldus de Gemene Koningin, een karakter uit het sprookje Sneeuwwitje, in Mirror Mirror.

In deze metafoor is de FIFA het koninkrijk. De sneeuw dat zijn de miljarden die de voorzitter van de FIFA kan rondstrooien en de Gemene Koningin zelf, dat is de zojuist afgetreden Sepp Blatter.

De Gemene Koningin als alter ego van Sepp Blatter. De basis voor dit idee komt van, ere wie ere toekomt, prof. Manfred Kets de Vries. Op 18 mei schreef hij in zijn blog:

‘The Wicked Queen in Snow White is an aging leader struggling with generational envy, unable to let go.’

Opleiding

Boek van de week

Over ManagementPro.nl

ManagementPro.nl, de management trendwatcher! ManagementPro vind je o.m. ook op twitter, pinterest, youtube, facebook, linkedin, met nog meer tips ‘n trics.

Het NIEUWE boek in de ManagementPro Serie is uit! “8ste Dagboek van de ManagementPro.” Beschikbaar als e-boek & hard copy, nu met Introductiekorting! ;-)

8e dagboek van een ManPro voor

Klik op het plaatje om naar de boekwinkel te gaan.

Redactie

Auteurs