ManagementSite Netwerk

Willem Scheepers

Willem Scheepers

Wat ik aan activititeiten onderneem, daarover lees je hier ook, 'tussen de regels door' in het ManPro blog.
Kort gezegd varieert dit van: Virtual Business Consultant, via universitair docent & edut(r)ainer tot Investors in People practitioner. Meer daarover vind je op mijn persoonlijke site & 'startpagina'..
Of kijk naar mijn LinkedIn profiel e/o mijn Facebook profiel

. C.q. download de app, volg daarvoor de link op deze site.

Contact? Mail willem@willemscheepers.nl of bel: +31(0)651176097.

Berichten van Willem Scheepers

Hoe te overleven in het Tijdperk van Automatisering, een Leven Lang Leren?

Bron: economist.com

Je Leven Lang Leren wordt een economische noodzaak, stelde The Economist dit weekeinde in een ‘Life Long Learning special’Terwijl disruptieve technologieën banen elimineren, worden er ook banen door gecreëerd. Maar het vullen van deze nieuwe functies is de volgende talent uitdaging; aldus INSEAD in hun zojuist verschenen rapport The World’s Most Talent Competitive Countries, 2017. “Ik voorspel dat in 2030 het grootste bedrijf op het internet een op onderwijs gebaseerde organisatie is waarvan we nu nog niet hebben gehoord.” aldus futurist Thomas Frey op het World Economic Forum 2017 zoals dat nu plaatsvindt in Davos.

Terwijl deze berichten verschijnen komt vanuit Brainport Eindhoven het bericht dat ASML opnieuw een record heeft doorbroken v.w.b. financieel resultaat en het einde lijkt nog niet in zicht. ASML is een kennisorganisatie. Niet voor niets komt INSEAD tot de conclusie dat de regio Eindhoven op plaats 8 staat in de lijst van de Global City Talent Competitiveness Index 2017.

Voorlopige conclusie: investeren in talent rendeert niet alleen, het is een economische noodzaak! (blijkbaar heeft ASML 320 vacatures).

Als je kan Disrupteren, Disrupteer dan (om concurrentievoordeel te behalen).

Bron: Brabants Dagblad 100117

Terwijl je buren weigeren om nog langer pakketjes in ontvangst te nemen die POSTNL/DHL/FEDEX voor je heeft, wordt tijdens CES 2017 de bestelbus met geïntegreerde drone geïntroduceerd.

De bestelbus, een MERCEDES Vision Van, van de pakketbezorger rijdt je straat in. De bezorger belt op je huisadres aan: helaas, niemand thuis. De bezorger activeert vervolgens de drone die zich bevindt op het dak van de bestelbus. Pakketje in de drone, met de afstandsbediening stuurt de bezorger de drone met pakket over je huis naar de fietsenstalling in je achtertuin, ‘bezorgt’ daar het pakket en haalt de drone weer terug.

Je bent nooit meer tot overlast voor je buren….

De 10 Management Trends van 2016, volgens de ManPro lezers.

2017

1. Cultuurverandering van een Organisatie is Onmogelijk. De entry waarin ik deze stellig innam staat met Stip No. 1 als meest gelezen managementtrend entry. ‘Trend’ omdat zo langzamerhand alles wat er in een organisatie dient te worden aangepast c.q. verbeterd de benaming krijgt ‘Cultuurverandering!’. Daarbij wordt, m.n. door leidinggevenden, voorbijgegaan aan het feit dat zij dienen te verdwijnen wil de cultuur van de organisatie daadwerkelijk veranderen. E.e.a. vastgelegd in de entry Cultuurverandering Belastingdienst is vooraf al Mislukt…..*

2. Adviseurs, managers, bestuurders, toezichthouders, trainers en coaches, die zich bezig houden met mensen c.q. met leiderschap dienen gekwalificeerde professionals te zijn. Stelde gastcolumnist Koos Groenewoud in april van dit jaar. Blijkbaar wist Koos Groenewoud ook met deze ‘food for thought’ een gevoelige snaar te raken. Food for thought. Op mijn bucketlist: Een “A, M, B, T, T & C” register….

ZIGGO’s Klantbeleving is niet van deze tijd…..

Screenshot_20161220-151055

‘Zal ik je mijn postcode en huisnummer geven?’, ‘Ja , graag.’, ‘Zal ik je ook al vast mijn geboortedatum geven?’, ‘…….. Dat u onze werkwijze kent is geen goed teken.’ zei de man aan de andere kant van de telefoonlijn, een medewerker van ZIGGO. Inderdaad, dat was geen goed teken. Na 4 eerdere telefooncontacten in 3 dagen, telefooncontacten (niet eens gesprekken) die alles bij elkaar ’61 in beslagnamen, m.n. verloren aan wachttijd, wist ik maandagochtend hoe de verificatiecode voor ZIGGO klanten in elkaar stak.

Vrijdagavond 16 december 21.19u begon de ‘ellende’: internet en tv lagen in huize Scheepers volledig plat. Gisteren, dinsdag, om 11.00u, 87 uur later, was de ‘ellende’ binnen ’10 opgelost door de ZIGGO monteur. Een klant 87 uur ‘in de kou laten staan’ met iets wat voor de gemiddelde Nederlander zo langzamerhand een ‘lifeline‘ is, laat staan voor 5 Nederlanders op 1 adres, da’s niet meer van deze tijd.

We are committed to conducting our business with honesty and integrity, in accordance with high ethical and legal standards, and with respect for each other and those with whom we do business.” aldus LIBERTY GLOBAL, de moedermij. van ZIGGO met als Mission Statement: “Connecting communities, transforming lives”.

Nu, ons leven was de laatste dagen zeker veranderd: Missie geslaagd (sic.)!

De Sterke Punten benadering voor effectief Talent Management

Potentieel benutten

Effectief talentmanagement verhoogt de productiviteit en betrokkenheid, veel organisaties doen moeite om talent binnen te halen maar uit onderzoek blijkt dat de meeste organisaties inefficiënt zijn waar het gaat om het optimaal benutten van het potentieel en talent van hun medewerkers. Er is sprake van een schat aan onbenut potentieel bij medewerkers en het aanboren hiervan levert zowel voor de medewerker zelf als voor de organisatie winst op.

Exclusief talent management, beperkt tot een groep ‘high potentials’ medewerkers, is voor veel organisaties niet meer effectief, het past niet meer bij deze tijd. Voor optimale inzetbaarheid, het verhogen van prestaties en betrokkenheid is een gerichtheid op de talenten van alle medewerkers nodig; organisatiebreed, inclusief talentmanagement. Veel mensen geven bovendien aan ontwikkelingsmogelijkheden en aandacht voor hun kwaliteiten erg belangrijk te vinden. Uit onderzoek van Raet blijkt dat bestuurders ook het belang van talent management bevestigen en dat het daarbij gaat om inclusief talent management; 84% van hen vindt namelijk dat in de ontwikkeling van alle medewerkers geïnvesteerd moet worden. Potentieel en beschikbare talenten moeten voor de organisatie inzichtelijk zijn, maar uit hetzelfde onderzoek blijkt dat HR managers aangeven inzicht in (aanwezig en benodigd) talent te missen.

Weg met het Organogram!

New York and Erie Railroad organisation chart from 1855 © Geography & Maps/Library of Congress

De ene HR afdeling zweert erbij, de andere wil er zo snel mogelijk vanaf: het organogram.

Het organogram, zo je wil het organigram, is de kaart die de organisatie representeert: de baas op de top van de (vaak) piramide met de minderen daaronder. Minderen die aftakken naar senioriteit c.q. conform de lijnen waarin zij dienen te rapporteren. Over het algemeen is deze kaart een zwakke afspiegeling van de dagelijkse realiteit al was het maar om in de kaart de bijna dagelijkse functieveranderingen bij te kunnen houden.

Nu de economie weer lijkt aan te trekken, daarbij vergezeld door nieuwe dienstverbanden zoals flexwerken, tijdelijke contracten, de 3rd wave of virtual work, de holacratie, zijn organogrammen nu meer dan ooit de relieken van een ver verleden. Vroeger leek informatie zich te verplaatsen via vaste lijnen: van de baas van je baas, naar je baas om vervolgens bij jou terecht te komen. Vervolgens verliep je reactie, jouw informatie, via dezelfde weg terug naar de baas der bazen. Althans: zo behoorde dat te gaan…

Momenteel is de baas van je baas een fervent twitteraar. De baas reageert zelfs op je tweets. Mooi, héél mooi zelfs maar het blijkt de intermediair rol van je baas totaal overbodig te maken; en daarmee het organogram ook; tijd voor een alternatief.

Vaardigheden die je nodig hebt in de Fabriek van de Toekomst

human and robot

“We investeren in onze medewerkers zodat zij over vaardigheden beschikken die zij nodig hebben voor de bedrijfstak van de toekomst, niet die van vandaag.” Prof. Ken Young, LLOYDS Bank Advanced Manufacturing Training Centre. Interessant om te zien, in de YouTube, dat LLOYDS Bank’s Ken Young zich bevindt in een moderne fabriekshal van LLOYDS, niet in een bank hal.

Aan de basis van verandering, ontwikkeling binnen een bedrijfstak staat de verandering binnen een fabriekshal; een mooie metafoor.

“Hoewel een toenemend gebruik van robotica en automatisering het aantal banen (niet alleen) in de assemblage en productie zal verminderen, zal het aantal banen dat vaardigheden vraagt op het gebied van IT en data wetenschap toenemen.” Boston Consulting Group, The Factory of the Future.

Verandering, disruptie, ontwikkeling, het gaat maar door en dat niet alleen binnen de fabriekshal. Het is dan ook raadzaam dat je, zoals prof. Ken Young c.s., continue investeert in je medewerkers.

GIGA Fabriek TESLA in Nederland geen garantie voor Werkgelegenheid wel voor Duurzaamheid.

Tesla.com

Drie GIGA fabrieken vestigen in Europa, zo ziet Elon Musk de Strategie voor zijn TESLA / SOLAR CITY combinatie. Dit gaat gepaard met een ‘significant investment’ aldus Musk. Dat je dan als Tweede Kamer zo blij bent als de bekende hond met 7 staarten, daarvoor is ‘iets’ te zeggen. TESLA is al gevestigd op verschillende locaties in ons land zoals het Europese hoofdkantoor in Amsterdam en een assemblagehal in Tilburg dus waarom ook niet 1 van deze 3 GIGA fabrieken hier gevestigd?

“Deelt de Minister de mening dat de komst van zo’n fabriek voor Nederland enorme kansen biedt om onze positie op het gebied van schone en slimme mobiliteit uit te bouwen en zo de duurzame maakindustrie in ons land te versterken?” vroeg de Tweede Kamer eerder deze week aan Minister van EZ Henk Kamp. “Ja”, daarmee was Kamp het helemaal eens.

Mooi, toch mogen we gezien de vooruitstrevende aanpak van Musk c.s. niet al te veel verwachten v.w.b. de groei van werkgelegenheid: de giga fabriek zal niet leiden tot een giga krimp van de werkloosheid. Anders is het v.w.b. duurzame energie. TESLA / SOLAR CITY heeft laten zien daaraan m.n. in thuisstaat Californië een belangrijke impuls te geven.

Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.”

‘In 2017 willen we de Beste zijn!’. Mooi, wat mag dat kosten?

2017 II

De Beste, de Grootste, de Mooiste, een 9 voor Klanttevredenheid! Dat willen organisaties zijn voor zichzelf maar ook voor hun klanten in 2017. Persoonlijk de mooiste vind ik: ‘We willen groeien.’ (waar?)

Het is november 2016 en 2017 staat voor de deur dus tijd voor een aangepast Strategisch Plan. Zowel in mijn adviespraktijk als in mijn rol als docent zie ik de meest interessante Plannen voorbij komen. Uitdagingen blijken er meer dan voldoende te zijn binnen Nederland BV en nu de economie weer enigszins lijkt aan te trekken (want files) kent het vertrouwen in nieuwe mogelijkheden nauwelijks grenzen. Tot dat je mij tegenkomt….. 😉

Stel bijv. dat je organisatie, zoals 1 van de grootbanken, een 9 voor klanttevredenheid ambieert, dan is mijn 1e vraag: ‘Op welke schaal is dat?’ gevolgd door de vraag ‘Wat mag dat kosten?’. Het worden weer interessante weken, de laatste 6 weken van 2016.

Genderongelijkheid: o.i.v. Werk-Familie Conflict als Hardnekkige Verhaallijn.

bucket

“Het is gewoon elementaire wiskunde, toch? Je neemt 100 mensen: 50 vrouwen en 50 mannen. Vijfentwintig vrouwen vertrekken om kinderen te krijgen en willen vervolgens niet meer werken. Vijfentwintig vrouwen vertrekken om kinderen te krijgen maar willen vervolgens weer gaan werken. Zij willen echter niet elke week reizen en de levensstijl leiden die consulting vereist namelijk 60 tot 70 uur per week werken.” Vandaar het feit dat de kans dat vrouwen, althans bij deze werkgever, carrière maken tot een minimum wordt teruggebracht.

Dit onrealistisch beeld is de extreme versie van de hardnekkige verhaallijn dat het moederschap vrouwen ongeschikt maakt voor de managementtaak en verklaart vervolgens hun relatieve gebrek aan carrière-succes. Merk op hoe, na te zijn geïntroduceerd (“50 mannen”), mannen niet meer terugkeren in dit verhaal. Toch is de kans dat ook zij ouder zijn van een kind c.q. kinderen reëel.

De verhaallijn dat alleen vrouwen voor kinderen zorgen en dat hun aandacht voor dit zorgen vervolgens hun carrière negatief beïnvloedt is als een hegemonisch narratief. Een “hegemonische narratief” of verhaal is een doordringend, onbetwist, schijnbaar natuurlijk, en veerkrachtig verslag dat een unieke verklaring geeft voor een scala aan persoonlijke ervaringen.