Willem Scheepers

Willem Scheepers

Wat ik aan activititeiten onderneem, daarover lees je hier ook, 'tussen de regels door' in het ManPro blog.
Kort gezegd varieert dit van: Virtual Business Consultant, via universitair docent & edut(r)ainer tot Investors in People practitioner. Meer daarover vind je op mijn persoonlijke site & 'startpagina'..
Of kijk naar mijn LinkedIn profiel e/o mijn Facebook profiel

. C.q. download de app, volg daarvoor de link op deze site.

Contact? Mail willem@willemscheepers.nl of bel: +31(0)651176097.

Berichten van Willem Scheepers

Als je je medewerkers niet ontwikkelt dan blijft er inderdaad weinig anders over dan Reorganiseren.

Willem Scheepers in: Investors in People 2 dgn geleden

‘Onze doelstelling is het vinden, ontwikkelen en behouden van het Beste Talent van de Wereld, omdat wij er naar streven het Meest geWaardeerde automobielproductiebedrijf te worden.’ Phil Millward, HR Director van GM dochter VAUXHALL in een interview eerder deze maand met de titel ‘Why It’s Time to Futureproof Your Talent’: waarom het tijd wordt het talent binnen je organisatie ‘toekomstbestendig’ te maken.

Omar Arias, Lead Economist van de Wereld Bank, gaat deze week een stapje verder: ‘Vaardigheden van medewerkers zijn een noodzakelijk ingrediënt voor een toekomstbestendige strategie gericht op de functies van je medewerkers. De kans om talenten te ontwikkelen neemt momenteel dagelijks af, daarom is het moment om in je medewerkers te investeren NU!’

Met dat ‘afnemen’ verwijst Arias naar de alternatieven voor menselijke arbeid, voor menselijk contact. Als mensen niet gericht worden ontwikkeld dan staat het alternatief in de vorm van disruptieve technologieën klaar. De vraag is of het inzetten van dat alternatief altijd handig is…..

Kies je nu voor het investeren in je medewerkers, dan heb ik een 5 tal prioriteiten niet alleen voor jouw organisatie maar ook voor onze duurzame economie.

Nederlandse Immigratiepolitiek

Willem Scheepers in: Gastcolumns 7 dgn geleden

De Nederlandse economie bezit momenteel kenmerken die voor ons land  uniek, maar ook in een  internationale context zeer bijzonder zijn. Nooit eerder gold voor Nederland namelijk de volgende combinatie van factoren:

  • een zeer vermogend land met een hoge levenstandaard;
  • het dichtstbevolkt onder de ontwikkelde landen;
  • een vergrijzende en op termijn dalende bevolking;
  • een bevolking met een sterke voorkeur voor vrije tijd;
  • een bevolking met een afkeer van bepaalde vormen van arbeid;
  • een maatschappij gekenmerkt door het mijden van risico`s, hang naar zekerheid en een geringe bereidheid tot veranderen;
  • een economie, waarin driekwart van de productie in de dienstensector tot stand komt.

Bovengenoemde kenmerken van de Nederlandse samenleving duiden op een volgroeide en verzadigde maatschappij. Vergrijzing en een afnemende bevolkingsgroei die uiteindelijk omslaat in een bevolkingsdaling zijn verschijnselen waarmee alle ontwikkelde landen te maken krijgen (zie Japan).

Het wordt nu toch echt tijd Karl Marx de laan uit te sturen!

Willem Scheepers in: Human Resources,Investors in People 9 dgn geleden

Karl Marx stelt dat de werknemer die continue aan de productielijn staat vervreemdt raakt van het werk; ‘Entfremdung‘. Uiteindelijk verliest deze werknemer alle besef over niet alleen het totale productieproces maar vooral ook over de persoonlijke verbinding met de organisatie en de persoonlijke identiteit.

Aangezien werknemers niet de eigenaar zijn van de productiemiddelen, worden zij geketend aan de productielijn, verdienen zij slechts een klein deel van de door de organisatie gecreëerde waarde en hebben zij daarbij ook nog eens een kleine kans omhoog te klimmen in de lijn van de hiërarchie.

Deze week lees ik 2 artikelen die mij doen besluiten dit gedachtengoed van Karl Marx niet in de verleden maar in de tegenwoordige tijd te schrijven. Crisis of niet, dat wat Marx waarnam lijkt nog steeds van toepassing te zijn op het arbeidsproces.

Het opmerkelijke is, of wellicht ook niet, dat werkgevers juist van dit gedachtengoed afstand dienen te nemen willen zij dat voor de continuïteit van de organisatie o-zo-broodnodige talent kunnen aantrekken én behouden.

Op weg naar een Tsunami van Innovatie; manager bereid je voor.

Willem Scheepers in: Strategie & Bestuur 16 dgn geleden

“Op de juiste manier toegepast kan de samenwerking van menselijk vermogen met de meest krachtige technologie die de mensheid ooit heeft ontwikkeld (NB; een disruptieve technologie die nog in de kinderschoenen staat) uitzonderlijke resultaten opleveren. Denk alleen maar aan de ongelofelijke verspilling die momenteel dagelijks plaatsvindt in organisaties aan onbenutte ideeën, creativiteit, motivatie en betrokkenheid.”

Donderdag start het 6e Global Drucker Forum. Het thema van dit forum: “The Great Transformation, managing our way to prosperity” & vooruitgang c.q. (het behoud van) welvaart, dat is ‘iets’ wat we momenteel wel kunnen gebruiken; daarom: samen op weg naar een tsunami van innovatie…. ;-)

Het Global Drucker forum beschikt over niet de minste inleiders, contemporaine denkers die met hun publicaties het thema ‘management’ een (geheel) andere betekenis geven. Denk daarbij aan Gary Hamel, Clayton Christensen, Vineet Nayar. In deze entry vind je een synopsis van o.m. hun bijdragen.

Topbankier VS: ‘Spreek Bankiers Financieel aan op genomen Risico’s.’ Een Cultuurschok?

Willem Scheepers in: Verandermanagement 23 dgn geleden

“Als een bank wordt geconfronteerd met een boete dan wordt die boete nu voldaan door aandeelhouders en klanten. De gevolgen van deze boete voor het management van de bank zijn beperkt. Mijn voorstel is dat we de uitgestelde beloning van het management als eerste aanspreken voor het betalen van deze boete.” aldus William C. Dudley, President of the Federal Reserve Bank of New York, eind vorige maand in zijn speech tijdens de Workshop on Reforming Culture and Behavior in the Financial Services Industry.

Dudley gaat daarin nog verder: ook als een bank middelen tekort komt, solventieproblemen (denk aan de stress test), dan is het zijn voorstel hiervoor als eerste de uitgestelde beloning van het management aan te spreken om dit tekort aan te vullen. Zijn motivatie om tot deze, voor veel bankiers, vergaande maatregelen te komen is: “Not only would this deferred debt compensation discipline individual behavior and decision-making, but it would provide strong incentives for individuals to flag issues when problems develop.”

Dudley maakt hiermee van Bankiers (deels) Ondernemers v.w.b. het persoonlijk risico lopen. Wat hij impliceert dat is een voorstel voor een cultuurverandering binnen de financiële dienstverlening, mogelijk zelfs voor een cultuurschok…..

KLM vergat de Klant Centraal te stellen. #HappytoHelp.

Willem Scheepers in: Verandermanagement 29 okt 2014

“Klant Centraal: KLM geeft met haar gerichte service blijk van haar pragmatische en ondernemende Hollandse geest.”. D.i. de Missie van KLM, een alternatief voor zo’n Missie is: ”The Mission of SouthWest Airlines is dedication to the highest quality of Customer Service delivered with a sense of warmth, friendliness, individual pride  and company spirit.” Stel je wil een vlucht boeken, voor welke maatschappij kies je wetende dat er nauwelijks prijsverschil is tussen beiden?

De luchtvaartindustrie is zowel moordend v.w.b. de diversiteit aan concurrentie als een markt met een enorm groeipotentieel: de burgers in de opkomende landen willen nu ook eens de wereld gaan verkennen. Probeer je daarin maar eens staande te houden met je Hollands pragmatisme, pragmatisme gedefinieerd als ‘zakelijke aanpak’…. Da’s mogelijk wel het laatste wat een passagier wil: zakelijk te worden aangepakt.

Op 13 oktober 2014 lanceerde KLM #HappytoHelp. Op 18 juni 1971 lanceerde SouthWest Airlines (SWA) #TheSouthWestEffect. KLM staat op het randje, SWA is in volle bloei. De reden voor dit verschil? Het besef: ”Without a Heart it’s just a Machine.*”

In ’5 Leiderschapslessen in Organisatieverandering voor managers, bestuurders, ondernemers.

Willem Scheepers in: Familiebedrijven,Investors in People 22 okt 2014

“In 2000 keken wij naar onze toekomst. Wat we zagen dat was een organisatie met een top down autocratie. De manier waarop wij het bedrijf manage-den was zeker niet de manier waarmee we in de nabije toekomst ons geld zouden verdienen, de manier waarmee we onze medewerkers betrokken zouden kunnen krijgen en de manier waarmee we onszelf zouden kunnen onderscheiden van de concurrentie.” Zo opent Dr. Andy Wood, Chief Executive van ADNAMS BREWERIES zijn ’5 durende toespraak. Een toespraak waarin hij enkele leerzame leiderschapslessen deelt.

Wil een organisatie veranderen dan is er daarvoor ‘a sense of urgency’ nodig. Voor ADNAMS was die sense of urgency in 2000, na een bestaan van 130 jaar, zeker aanwezig! De opkomst van talloze lokale hobby- c.q. microbrouwerijen en de forse ingreep die de Britse Overheid deed in o.m. het bestand aan de lokale pubs zoals ADNAMS die beheerde, waren voor het ADNAMS management voldoende redenen om in te grijpen.

De manier waarop zij dat deden is, zoals gezegd, leerzaam m.n. voor de vele organisaties die nu in verandering zijn (of dat behoren te zijn….) en dat in ‘slechts’ ’5.

ORDINA Topman bij Commissie Elias: “Een op de tien keer gaat het met IT fout.”

Willem Scheepers in: Investors in People,Verandermanagement 15 okt 2014

“We zullen toch met z’n allen moeten accepteren dat als wij een digitale infrastructuur en wereld met elkaar aan het bouwen zijn, het wel een keer misgaat; 1 op de 10 keer zelfs.” Stéphan Breedveld, vicevoorzitter van Nederland ICT en CEO van ORDINA. De organisatie die recent door ZEMBLA onder de loep werd genomen en waarvan de CEO (blijkbaar) een Wereld bouwt: ‘Foutje, bedankt’. Het is alleen jammer dat met die 10% de rekening voor de belastingbetaler zo hoog is…..

“Sec genomen is dit ook waar. Wel liet de heer Breedveld hierbij buiten beschouwing dat leveranciers weliswaar soms niet op de ontwikkeling verdienen, maar juist wél op bijkomende zaken zoals het beheer en onderhoud.” lezen we als reactie (pg. 166) op de stelling van Breedveld in het zojuist verschenen Eindrapport van de IT COMMISSIE ELIAS.

Veelzeggend zinnetje van de Commissieleden want is het nu onbewust of bewust dat er o.i.v. externe IT leveranciers, leveranciers die ook vaak de projectleiders blijken te zijn, ’iets misgaat’ bij 10% van het scala aan IT projecten dat er loopt binnen de Overheid?

Dat maakt het rapport niet duidelijk. Wel wordt helder dat het zowel de Overheid zelf als de externe IT leveranciers nauwelijks lukt om de meest geschikte talenten op de projecten in te zetten. Talenten die zowel beschikken over de juiste kennis, kunde en competenties als over het noodzakelijke commitment.

Hoe anders de Britse Government Digital Service, waarnaar de Commissie verwijst. We gaan (opnieuw) leren van de Britten…..

Anders dan TESLA’s Elon Musk ontbreekt het Overheid en Publieke Sector aan de SOLL situatie…..

Willem Scheepers in: Strategie & Bestuur 12 okt 2014

Als ‘docent van werkend Nederland’ leer ik ook van ‘mijn’ studenten; gelukkig. Het is dan ook niet voor het eerst dat hun ervaringen mij de inspiratie leveren voor een entry, zo ook vrijdag. Masterstudenten die ieder hun Ministerie, Uitvoerings Orgaan, Universiteit, Gemeente, Zorgorganisatie, Bankwezen, vertegenwoordigden leerden mij de termen ‘ideeënsex’ en de organisatiemetafoor ‘petrischaaltjes’. Tot hun verbazing had ik er nog nooit van gehoord ….. :-o

Tot deze termen behoorde in hun ogen ook het niet benoemen van een ‘SOLL situatie’ op het moment dat je met een organisatieverandering start. Je kent dat wel (hoop ik nu): ‘We gaan van IST naar SOLL!’. De studenten hadden elders geleerd dat de SOLL situatie nimmer wordt bereikt, dus waarom al die moeite doen?

Minister met zware, monotone stem tijdens de a.s. Nieuwjaarsborrel: ‘Mensen, we gaan naar Mars! Overigens, het kan ook Jupiter of Pluto worden.’ Ambtenaar: ‘Kunnen we ook nog terug?’ Minister: ‘Da’s een goede vraag.’…..

Intrigerender nog dan het gebrek aan die SOLL situatie was voor mij het gegeven dat dit ‘gedachtengoed’ blijkbaar breed wordt beleefd binnen een sector.

Opeens werden mij de antwoorden op vragen als: “Hoe kan het dat er binnen een sector managementmisstanden worden gecreëerd? Waarom wordt er niet ingegrepen op de structureel falende, miljarden verslindende IT projecten? Waarom wordt de overschrijding van € 130 miljoen op het project genaamd ‘Nationale Politie’ afgedaan als een futiliteit? Op basis van welke resultaten baseren de bestuurders in deze sector hun salariseisen?” helder: er is geen Soll-situatie……

DEVELOP and APPRECIATE or DIE! (Ontwikkel en Waardeer je Talenten of Sterf….)

Willem Scheepers in: Investors in People 7 okt 2014

“Ik wil iemand een klap in het gezicht geven! Dit is de essentie: Waarom is het klip & klaar voor een theater directeur, een ballet gezelschap, de coach van een sportteam dat je zo goed bent als de kwaliteiten van de talenten waarover je team beschikt? En waarom is het dat niet voor iemand die verantwoordelijk is voor een organisatie met 200.000, 20.000 of 2.000 medewerkers? WAAROM?”

Tom Peters, de auteur van de mega-bestseller In Search of Excellence is Boos, zichtbaar boos in het filmpje dat McKinsey plaatst bij het artikel: ‘Tom Peters on leading the 21st-century organization’. Op 70 jarige leeftijd maakt Peters zich (nog) boos over het feit dat te weinig organisaties gericht investeren in hun medewerkers.

Gericht in hen investeren, dat is wat Talent zelf ook wil: ‘Learning and Career Development’ zoals blijkt uit een door de collega’s van McKinsey, BCG, zojuist uitgebracht rapport: ‘Decoding Global Talent’.

Opleiding

Boek van de week

Over ManagementPro.nl

ManagementPro.nl, de management trendwatcher! ManagementPro vind je o.m. ook op twitter, pinterest, youtube, facebook, linkedin, met nog meer tips ‘n trics.

Het NIEUWE boek in de ManagementPro Serie is uit! “8ste Dagboek van de ManagementPro.” Beschikbaar als e-boek & hard copy, nu met Introductiekorting! ;-)

8e dagboek van een ManPro voor

Klik op het plaatje om naar de boekwinkel te gaan.

Redactie

Auteurs