Willem Scheepers

Willem Scheepers

Wat ik aan activititeiten onderneem, daarover lees je hier ook, 'tussen de regels door' in het ManPro blog.
Kort gezegd varieert dit van: Virtual Business Consultant, via universitair docent & edut(r)ainer tot Investors in People practitioner. Meer daarover vind je op mijn persoonlijke site & 'startpagina'..
Of kijk naar mijn LinkedIn profiel e/o mijn Facebook profiel

. C.q. download de app, volg daarvoor de link op deze site.

Contact? Mail willem@willemscheepers.nl of bel: +31(0)651176097.

Berichten van Willem Scheepers

KLM vergat de Klant Centraal te stellen. #HappytoHelp.

Willem Scheepers in: Verandermanagement 3 dgn geleden

“Klant Centraal: KLM geeft met haar gerichte service blijk van haar pragmatische en ondernemende Hollandse geest.”. D.i. de Missie van KLM, een alternatief voor zo’n Missie is: ”The Mission of SouthWest Airlines is dedication to the highest quality of Customer Service delivered with a sense of warmth, friendliness, individual pride  and company spirit.” Stel je wil een vlucht boeken, voor welke maatschappij kies je wetende dat er nauwelijks prijsverschil is tussen beiden?

De luchtvaartindustrie is zowel moordend v.w.b. de diversiteit aan concurrentie als een markt met een enorm groeipotentieel: de burgers in de opkomende landen willen nu ook eens de wereld gaan verkennen. Probeer je daarin maar eens staande te houden met je Hollands pragmatisme, pragmatisme gedefinieerd als ‘zakelijke aanpak’…. Da’s mogelijk wel het laatste wat een passagier wil: zakelijk te worden aangepakt.

Op 13 oktober 2014 lanceerde KLM #HappytoHelp. Op 18 juni 1971 lanceerde SouthWest Airlines (SWA) #TheSouthWestEffect. KLM staat op het randje, SWA is in volle bloei. De reden voor dit verschil? Het besef: ”Without a Heart it’s just a Machine.*”

In ’5 Leiderschapslessen in Organisatieverandering voor managers, bestuurders, ondernemers.

Willem Scheepers in: Familiebedrijven,Investors in People 10 dgn geleden

“In 2000 keken wij naar onze toekomst. Wat we zagen dat was een organisatie met een top down autocratie. De manier waarop wij het bedrijf manage-den was zeker niet de manier waarmee we in de nabije toekomst ons geld zouden verdienen, de manier waarmee we onze medewerkers betrokken zouden kunnen krijgen en de manier waarmee we onszelf zouden kunnen onderscheiden van de concurrentie.” Zo opent Dr. Andy Wood, Chief Executive van ADNAMS BREWERIES zijn ’5 durende toespraak. Een toespraak waarin hij enkele leerzame leiderschapslessen deelt.

Wil een organisatie veranderen dan is er daarvoor ‘a sense of urgency’ nodig. Voor ADNAMS was die sense of urgency in 2000, na een bestaan van 130 jaar, zeker aanwezig! De opkomst van talloze lokale hobby- c.q. microbrouwerijen en de forse ingreep die de Britse Overheid deed in o.m. het bestand aan de lokale pubs zoals ADNAMS die beheerde, waren voor het ADNAMS management voldoende redenen om in te grijpen.

De manier waarop zij dat deden is, zoals gezegd, leerzaam m.n. voor de vele organisaties die nu in verandering zijn (of dat behoren te zijn….) en dat in ‘slechts’ ’5.

ORDINA Topman bij Commissie Elias: “Een op de tien keer gaat het met IT fout.”

Willem Scheepers in: Investors in People,Verandermanagement 17 dgn geleden

“We zullen toch met z’n allen moeten accepteren dat als wij een digitale infrastructuur en wereld met elkaar aan het bouwen zijn, het wel een keer misgaat; 1 op de 10 keer zelfs.” Stéphan Breedveld, vicevoorzitter van Nederland ICT en CEO van ORDINA. De organisatie die recent door ZEMBLA onder de loep werd genomen en waarvan de CEO (blijkbaar) een Wereld bouwt: ‘Foutje, bedankt’. Het is alleen jammer dat met die 10% de rekening voor de belastingbetaler zo hoog is…..

“Sec genomen is dit ook waar. Wel liet de heer Breedveld hierbij buiten beschouwing dat leveranciers weliswaar soms niet op de ontwikkeling verdienen, maar juist wél op bijkomende zaken zoals het beheer en onderhoud.” lezen we als reactie (pg. 166) op de stelling van Breedveld in het zojuist verschenen Eindrapport van de IT COMMISSIE ELIAS.

Veelzeggend zinnetje van de Commissieleden want is het nu onbewust of bewust dat er o.i.v. externe IT leveranciers, leveranciers die ook vaak de projectleiders blijken te zijn, ’iets misgaat’ bij 10% van het scala aan IT projecten dat er loopt binnen de Overheid?

Dat maakt het rapport niet duidelijk. Wel wordt helder dat het zowel de Overheid zelf als de externe IT leveranciers nauwelijks lukt om de meest geschikte talenten op de projecten in te zetten. Talenten die zowel beschikken over de juiste kennis, kunde en competenties als over het noodzakelijke commitment.

Hoe anders de Britse Government Digital Service, waarnaar de Commissie verwijst. We gaan (opnieuw) leren van de Britten…..

Anders dan TESLA’s Elon Musk ontbreekt het Overheid en Publieke Sector aan de SOLL situatie…..

Willem Scheepers in: Strategie & Bestuur 20 dgn geleden

Als ‘docent van werkend Nederland’ leer ik ook van ‘mijn’ studenten; gelukkig. Het is dan ook niet voor het eerst dat hun ervaringen mij de inspiratie leveren voor een entry, zo ook vrijdag. Masterstudenten die ieder hun Ministerie, Uitvoerings Orgaan, Universiteit, Gemeente, Zorgorganisatie, Bankwezen, vertegenwoordigden leerden mij de termen ‘ideeënsex’ en de organisatiemetafoor ‘petrischaaltjes’. Tot hun verbazing had ik er nog nooit van gehoord ….. :-o

Tot deze termen behoorde in hun ogen ook het niet benoemen van een ‘SOLL situatie’ op het moment dat je met een organisatieverandering start. Je kent dat wel (hoop ik nu): ‘We gaan van IST naar SOLL!’. De studenten hadden elders geleerd dat de SOLL situatie nimmer wordt bereikt, dus waarom al die moeite doen?

Minister met zware, monotone stem tijdens de a.s. Nieuwjaarsborrel: ‘Mensen, we gaan naar Mars! Overigens, het kan ook Jupiter of Pluto worden.’ Ambtenaar: ‘Kunnen we ook nog terug?’ Minister: ‘Da’s een goede vraag.’…..

Intrigerender nog dan het gebrek aan die SOLL situatie was voor mij het gegeven dat dit ‘gedachtengoed’ blijkbaar breed wordt beleefd binnen een sector.

Opeens werden mij de antwoorden op vragen als: “Hoe kan het dat er binnen een sector managementmisstanden worden gecreëerd? Waarom wordt er niet ingegrepen op de structureel falende, miljarden verslindende IT projecten? Waarom wordt de overschrijding van € 130 miljoen op het project genaamd ‘Nationale Politie’ afgedaan als een futiliteit? Op basis van welke resultaten baseren de bestuurders in deze sector hun salariseisen?” helder: er is geen Soll-situatie……

DEVELOP and APPRECIATE or DIE! (Ontwikkel en Waardeer je Talenten of Sterf….)

Willem Scheepers in: Investors in People 25 dgn geleden

“Ik wil iemand een klap in het gezicht geven! Dit is de essentie: Waarom is het klip & klaar voor een theater directeur, een ballet gezelschap, de coach van een sportteam dat je zo goed bent als de kwaliteiten van de talenten waarover je team beschikt? En waarom is het dat niet voor iemand die verantwoordelijk is voor een organisatie met 200.000, 20.000 of 2.000 medewerkers? WAAROM?”

Tom Peters, de auteur van de mega-bestseller In Search of Excellence is Boos, zichtbaar boos in het filmpje dat McKinsey plaatst bij het artikel: ‘Tom Peters on leading the 21st-century organization’. Op 70 jarige leeftijd maakt Peters zich (nog) boos over het feit dat te weinig organisaties gericht investeren in hun medewerkers.

Gericht in hen investeren, dat is wat Talent zelf ook wil: ‘Learning and Career Development’ zoals blijkt uit een door de collega’s van McKinsey, BCG, zojuist uitgebracht rapport: ‘Decoding Global Talent’.

Zelfmanagement, zelf je werktijden bepalen, het kan; niet alleen @VIRGIN!

Willem Scheepers in: Investors in People 1 okt 2014

Is het fout dat je als werkgever extra verdient aan de extra vrije tijd van je medewerkers? Die vraag doet zich voor nadat vorige week VIRGIN’s CEO Richard Branson op zijn blog de entry post-e Why we’re letting Virgin staff take as much holiday as they want. Branson geeft (een deel van) zijn medewerkers volledige vrijheid van handelen v.w.b. werktijden en het opnemen van vrije dagen. Het beoogd (bedrijfs)resultaat: meer winstgevendheid en meer kans op continuïteit voor VIRGIN.

Dat wat bekend staat als ‘Zelfmanagement‘, was direct ‘wereldnieuws’. De commentatoren vielen/vallen over elkaar heen. Dit varieerde van voorstanders zoals in de entry Richard Branson Is Right: Time Is the New Money tot fervent tegenstanders zoals blijkt uit het commentaar van FT.com’s Lucy Kellaway in Branson’s big holiday offer – give us a break en uit het TIME artikel Quit Gushing: Richard Branson’s Unlimited Vacation Is a Trick. In ons land kwam ook wat dit betreft direct ’de ware aard naar boven’: volgens arbeidsjuristen(!) ‘lijkt dit plan vrijgeviger dan het is’, zo meldt RTL Nieuws.

Toch opmerkelijk al die reacties want het plan waarmee Branson nu komt betekent voor de gemiddelde werkvloer wellicht een aardverschuiving, maar ’wereldnieuws’ dat is het (toch) niet. Terwijl wij het er hier over hebben, gebeurt zelfmanagement wereldwijd al op verschillende werkplekken….

Na Eed van Hippocrates, Eed van Advocaten, Bankierseed, Accountantseed ook een ISterroristeneed?

Willem Scheepers in: Strategie & Bestuur 27 sep 2014

“Om vertrouwen te kunnen verschaffen moet je allereerst zelf worden vertrouwd.” zo opent ‘In het Publiek Belang’ een rapport samengesteld door de voornamelijk uit jonge accountants samengestelde Werkgroep Toekomst Accountantsberoep. Da’s al direct een interessante zin: eerst dienen je klanten jou, als accountant, te vertrouwen dan pas vertrouw jij hen.

Voor mij is dat nu precies andersom: als ik jou niet vertrouw dan zal jij mij nooit vertrouwen. Het is hetzelfde als met respect: het begint allemaal bij mij. Overigens, je kan deze volgorde ook hanteren voor integriteit, moraliteit, ethiek: ben ik het niet, dan mag/kan ik dat ook niet van jou verwachten; toch?

Het aantal ‘Eden’ dat momenteel kan worden afgelegd door de beroepsbeoefenaren uit een scala aan door schandalen getroffen beroepsgroepen is niet meer te tellen. Je kan dan ook eenvoudig (sic.) concluderen dat het woord ‘Eed’ in ernstige mate is gedevalueerd: “Leg maar een Eed af & alles is opgelost.” Hippocrates draait zich om in zijn graf.

Organisatieproblemen Oplossen? Stel een Vrouw aan! #HeforShe

Willem Scheepers in: Verandermanagement 24 sep 2014

De prestigieuze National Football League benoemde gisteren Dawn Hudson tot de nieuwe Chief Marketing Officer. Dit gebeurt op het moment dat de clubs in deze competitie worden geconfronteerd met een fors verlies aan sponsoren naar aanleiding van recente schandalen die varieerden van discriminatie, via huiselijk geweld tot aan kindermisbruik door topspelers binnen de NFL. Niet alleen het verlies aan sponsoren zorgde voor een overvolle bestuursagenda, de mediastorm die volgde deed daar nog een schepje bovenop.

Het voltallig mannelijke bestuur van de duurste/rijkste competitie ter wereld bleek niet langer in staat genoemde problemen het hoofd te bieden vandaar dat na jarenlang aandringen zelfs de NFL nu overstag gaat op het thema diversiteit. “We are looking forward to working with Dawn, whose experience as a leader and marketer will help further connect the NFL with fans.” aldus Commissioner Roger Goodell in het NFL-persbericht dat verscheen. Let op de nuance ‘connect‘…….

De eerste uitdaging van Dawn wordt waarschijnlijk niet ‘Marketing’ maar het antwoord op de vraag: wat doe je met talentvolle medewerkers die de regels hebben overtreden?

Robot vervangt nu ook Manager, toch plant Kabinet 100.000 extra banen.

Willem Scheepers in: Human Resources 17 sep 2014

Lynda Gratton’s The SH/FT (2011) is in de voorbereiding op Prinsjesdag 2014 door niemand van het Kabinet Rutte e/o de ondersteunende ambtenaren gelezen. Kennis genomen van Erik Brynjolfsson en Andrew McAfee’s The Second Machine Age (2014) lijkt ook niet het geval te zijn. Tegen trends in wil het Kabinet Rutte de lasten verlagen om zo door werkgevers in 10 jaar tijd 100.000 extra banen te laten creëren……

De 3D printer geeft (thuis)fabricage een nieuwe dimensie. Autonoom vervoer vindt plaats op het moment dat ik dit typ. GOOGLE’s plannen met domotica zetten ook de (thuis)Zorg in beweging. De eerste volledig gerobotiseerde HoReCa gelegenheid kan deze week nog worden geopend. De GiGaFactory die Elon Musk’s TESLA in 2020 opent in Nevada zal op de werkvloer slechts een handjevol medewerkers kennen. Verbazingwekkend dat Minister Asscher toch denkt banen voor laaggeschoolden te kunnen creëren en een arbeidsklimaat te kunnen scheppen dat talenten aanzet naar Nederland te immigreren.

Het 100.000 banen plan lijkt mij niet alleen een Utopie, het lijkt ook van een redelijke naïviteit te getuigen; helaas.

Top 30 Medewerker Betrokkenheid Strategieën voor Moderne Managers (+ eboek).

Willem Scheepers in: Investors in People 13 sep 2014

“Vader leerde me mensen te motiveren. Iedere leidinggevende wil altijd alles zelf doen, maar dat werkt niet. Je moet mensen in hun waarde laten, niet altijd alles beter weten. Het is een belangrijke les geweest, één die ik mijn hele leven in de praktijk heb gebracht , tot in de Raad van Bestuur. Laat mensen hun gang gaan, laat ze werken, laat ze dingen ontdekken en daar zelf de vruchten van plukken (en dan met een lachje) Al moeten ze natuurlijk wel weten wie de baas is.”

5 december 2005 overleed Frits Philips, dat overlijden leverde één van de eerste ManPro entries op. De ‘boodschap’ van Frits Philips was duidelijk: betrokkenheid van medewerkers is cruciaal voor het succes van organisaties, niet alleen bij PHILIPS.

9 jaar later blijkt dat er aan dat principe van (meer) betrokkenheid van medewerkers nog nauwelijks iets is veranderd (wellicht is het belang zelfs toegenomen). Maar ook blijkt dat er met de Tip van Meneer Frits weinig is gedaan. Zo maakt één van de meest recente ManPro entries, die ingaat op de affaire bij de NZa, pijnlijk duidelijk dat een gebrek aan erkenning door de organisatie van die betrokkenheid van een medewerker, kan leiden tot excessen.

In de Geest van Frits en om te proberen dergelijke excessen nu eindelijk eens de kop in te drukken, heb ik een Top 30 voor je met Medewerker Betrokkenheid Strategieën!

Opleiding

Boek van de week

Over ManagementPro.nl

ManagementPro.nl, de management trendwatcher! ManagementPro vind je o.m. ook op twitter, pinterest, youtube, facebook, linkedin, met nog meer tips ‘n trics.

Het NIEUWE boek in de ManagementPro Serie is uit! “8ste Dagboek van de ManagementPro.” Beschikbaar als e-boek & hard copy, nu met Introductiekorting! ;-)

8e dagboek van een ManPro voor

Klik op het plaatje om naar de boekwinkel te gaan.

Redactie

Auteurs