Willem Scheepers

Willem Scheepers

Wat ik aan activititeiten onderneem, daarover lees je hier ook, 'tussen de regels door' in het ManPro blog.
Kort gezegd varieert dit van: Virtual Business Consultant, via universitair docent & edut(r)ainer tot Investors in People practitioner. Meer daarover vind je op mijn persoonlijke site & 'startpagina'..
Of kijk naar mijn LinkedIn profiel e/o mijn Facebook profiel

. C.q. download de app, volg daarvoor de link op deze site.

Contact? Mail willem@willemscheepers.nl of bel: +31(0)651176097.

Berichten van Willem Scheepers

COR Nationale Politie was de Hark ruimschoots Voorbij; over o.m. Planning en Control.

‘In essentie gaat het erom, dat de professional de ruimte moet hebben en dat men minder over structuren moet spreken.’

Dat is de definitie die v/m minster Ivo Opstelten gaf aan het project ‘De Hark Voorbij’, een project dat aan de basis zou komen te liggen van de vorming tot één Nationale Politie (NP). Nu, die ruimte heeft de Centrale Ondernemings Raad van de NP o.l.v. Frank Giltay vervolgens in ruime mate genomen. Sterker nog, je vraagt je na het lezen van het Ruys rapport af: kun je het Giltay c.s. kwalijk nemen van het in zéér ruime mate benutten van publieke middelen als de eindverantwoordelijke jou de vrije hand, beter nog ‘de hark’, lijkt te geven?

Vandaag levert de ‘Commissie COR Politie’ aan de minister van Veiligheid en Justitie Stef Blok het afsluitend onderzoekrapport op. Net zoals eerdere rapporten van de commissies Maas, Borstlap, Burgmans, Davids, Elias, De Wit (volg de verschillende links), levert ook het rapport van de Commissie Ruys interessante, zelfs saillante, en leerzame info op voor de ManagementPro.

Wat nu al bij mij blijft hangen d.i. de slogan ‘De Hark Voorbij’.  Hoe krijg je deze projectnaam verzonnen. Compliment aan Opstelten, ook daarom nog even een YT van hem. NB; ‘hark’ als symbool voor het standaard organisatie organogram, maar ‘hark’ ook als synoniem voor harken c.q. binnenhalen en dat ook nog eens op de dag dat Nederland er weer een scala aan nieuwe miljonairs bij heeft gekregen: harken……

Werkgevers: laat de Lonen Stijgen, Succes Gegarandeerd!

Wat maakt een bedrijf succesvol? De vuistregel voor veel bedrijven zoals maakindustrie, detailhandel, horeca, gezondheidszorg, zelfs onderwijs is daarvoor om de loon- en exploitatiekosten te verlagen of op z’n minst niet te verhogen, waardoor er een vicieuze cyclus van desinvestering ontstaat omdat men steeds op zoek is naar hogere winst. Hogere winst of binnen het budget blijven als graadmeter voor ‘succes’!

Maar wat nu als de focus verschuift van lagere arbeidskosten naar slimmere investeringen: het creëren van producten en diensten die mensen willen kopen, banen die mensen willen behouden en als organisatie streven naar hogere prestaties? Wat als bedrijven verschuiven van een norm van middelmatigheid in klantenservice, in productiviteit, middelmatigheid in banen en lonen naar een nieuwe standaard van uitmuntendheid? Succes gegarandeerd!

Regel opa & oma alvast voor 05 oktober, de dag dat het onderwijzend personeel staakt. Reden: binnen het onderwijs is er geen sprake van slimme investeringen en dat geldt niet alleen voor het onderwijs…..

200 IT-ers aantrekken, opleiden en behouden, een JUMBO uitdaging.

“Onze eigen Jumbo Tech Campus. De ‘place to be’ voor digitale development talenten die graag werken in een commerciële en dynamische omgeving.” JUMBO Supermarkten CEO Frits van Eerd leek bij de presentatie van de halfjaarcijfers deze week trotser te zijn op het plan voor de JUMBO Tech Campus dan op de uitstekende resultaten. Mooi. Het geeft iig aan dat JUMBO oog heeft voor de toekomst én bereid is te investeren in talent. & Zodra het om dat laatste gaat, ben ik altijd getriggerd.

“De online omzet van Jumbo stijgt hard. Om de strijd aan te kunnen met AH, start de supermarktketen dit najaar met de Jumbo Tech Campus.” meldt het NRC. Prima idee maar in de regio Eindhoven, in Nederland is JUMBO niet de enige werkgever geïnteresseerd in schaars talent. Mooi dus, en daarover zo dadelijk meer, maar de vraag is allereerst of AHOLD in de nabije toekomst de belangrijkste concurrent is voor JUMBO?

Waarom nog Artsen opleiden als Kunstmatige Intelligentie betere diagnoses stelt?

“Het opleiden van een menselijk arts is een ingewikkeld, duur en omslachtig proces dat jaren in beslag neemt. Als het proces is afgerond na een jaar of tien studie en coschappen heb je precies één arts. Als je twee artsen wilt, moet je het hele proces van het begin tot het einde herhalen.

Maar als je de technische problemen oplost die Watson* nu nog heeft, heb je niet één maar een oneindig aantal artsen die dag en nacht beschikbaar zijn in alle uithoeken van de wereld. Dus zelfs als het honderd miljard dollar kost om dit systeem aan de praat te krijgen, dan is het op termijn nog steeds veel goedkoper dan het opleiden van menselijke artsen.”

Yuval Noah Harari in “Homo Deus, een kleine geschiedenis van de toekomst“. *Watson is IBM’s artificial intelligence of kunstmatige intelligentie platform.

President Donald Trump of hoe overleef ik een persconferentie?

‘Als er kinderen kijken naar President Trump: racisme is NIET OK!’, ‘Ik beschik over één van de grootste wijngaarden en die ligt in Charlottesville, weet je dat?.’ De eerste reactie is van een Republikeins senator. De tweede van Donald Trump, 45e president van de VS en grootgrondbezitter.

President Donald Trump verzorgde gisteravond (onze tijd) één van zijn meest opmerkelijke, en nu al historische, speeches. Wat begon als een inleiding op zijn infrastructurele plannen, vloog vervolgens totaal uit de bocht op het moment dat de aanwezige pers de Charlottesville rellen van afgelopen weekeinde aanhaalden. Trump had in een primaire reactie de rol van white supremacists bij deze rellen willen negeren. Twee dagen later las hij onder grote druk alsnog een veroordeling voor. Om nu weer volledig terug te keren naar zijn oorspronkelijke mening: ‘Het viel allemaal wel mee.’ Deze mening leverde hem aan het einde van zijn speech iig een bedankje op van de KKK…..

Trump is zeker niet de enige die bij een speech volledig uit de bocht vliegt, o.m. Steve Jobs ging hem bij de intro van de IPhone 4 voor. De vraag is dan ook: hoe krijgt de pers je zo ver en wat kun je doen om dit te voorkomen? 

Sarina Wiegman en de Leiderschapstest van Kets de Vries.

“Ze is héél precies, héél nauwkeurig. Ze heeft verstand van voetballen. Ze heeft verstand van mensen, da’s niet onbelangrijk. Ze heeft een idee en da’s ongelofelijk belangrijk, een soort droom en dat kan Sarina fantastisch.” Foppe de Haan karakteriseert Sarina Wiegman-Glotzbach, de succes trainer van de Europees kampioen, de Leeuwinnen in het tv programma Jinek. Zondag 06 augustus 2017 werden de Leeuwinnen voor het eerst Europees Kampioen. HISTORIE IS GESCHREVEN! kopte de KNVB, & terecht. 

De Haan’s karakterisering van topcoach Wiegman deed me denken aan ‘Leiderschapstest’, een boek van Manfred Kets de Vries dat ik las in 2003. Prof. Kets de Vries merkt daarin op “Succesvolle leiders zijn sterk resultaatgericht. Beseffen hoe belangrijk constructieve feedback is voor de groei en ontwikkeling van mensen, en ze gaan de confrontatie met problemen die opdoemen frontaal aan. Daardoor zijn het fantastische leraren, mentoren en coaches. Zijn stressbestendig vol moed. Hoge frustratietolerantie, die daardoor ook goed omgaan met onzekerheid.”

Natuurlijk zijn de kwaliteiten van een team essentieel, zie ook de YT waarin Sherida Spitse en Lieke Martens daarvan een mooie samenvatting geven, maar een kwalitatief team kan niet zonder een Leider.

Anthony Scaramucci: lessen over Crisismanagement.

“De tragedie van Anthony Scaramucci is dat je geen alpha mannetje, onafhankelijk en direct kan zijn terwijl je tegelijkertijd nog een baas hebt.” D.i. de reactie die N.N. Taleb twitterde n.a.v. de 10 dagen durende opkomst en ondergang van Het Witte Huis’ meest recente ‘communication director’. Anthony Scaramucci, persoonlijk binnengehaald door president Donald Trump om orde in de communicatieve chaos te scheppen, creëerde in de paar dagen van zijn functioneren meer chaos dan dat hij die oorspronkelijk aantrof.

Nu vormen de gebeurtenissen binnen de burelen van Het Witte Huis sinds het aantreden van ‘the Real Donald’ sowieso interessant lesmateriaal, ongetwijfeld verschijnen er t.z.t. meerdere studies, deze ervaring geeft iig voldoende aanleiding om er hier nu al een entry aan te besteden: Anthony Scaramucci of lessen over Crisismanagement.

Een crisismanager dient te beschikken over Change Awareness, Change Agility, Change Reaction, Change Mechanisms. Zo leerde de DeepWater Horizon crisis. Die kwaliteiten had Scaramucci niet.

Vallen en Opstaan: Leer zoals Dropbox & Spotify van een MVP.

Het grootste deel van alle nieuwe producten mislukt. Ook producten die gelanceerd worden door bedrijven met grote budgetten en geniale R&D, marketing en sales afdelingen worden vaak geen succes. Vaak wordt er lang ontwikkeld zonder een product bloot te stellen aan de markt. Pas als het product helemaal ‘af’ is, wordt het gelanceerd. Dit kan hele dure flops opleveren.

Achteraf wordt pas duidelijk dat het product niet goed aansluit op de markt. Grote bedrijven kunnen zo’n verlies incasseren, kleine bedrijven gaan failliet. Falen is echter helemaal niet slecht en het hoeft ook niet duur te zijn.

83% Sollicitanten ontvangt Geen Feedback…. #StrijdvoorFeedback !

Nadat je veel moeite hebt gedaan jezelf voor te bereiden op het sollicitatiegesprek, geld uitgaf aan nieuwe kleren, voorschot nam op de reiskosten, is het verbijsterend te ervaren dat je na het gesprek geen feedback van de (potentieel) werkgever krijgt. Dat je niet bent aangenomen, is dan nog je minste zorg. Je wil leren en jezelf voorbereiden op een volgend gesprek. Of je wil, nu je bent aangenomen(!), die feedback direct kunnen toepassen in je nieuwe functie. Je ziet het als een 1e beoordeling. Maar helaas: 83% van de sollicitanten ontvangt geen feedback….

Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander.” (bron: Carrièretijger)

In het Verenigd Koninkrijk zetten belangenorganisaties en werkgevers zich momenteel in in een campagne om bij de Britse regering te lobbyen voor officiële richtlijnen om werkgevers verplicht feedback te laten geven na een sollicitatiegesprek. Interessant.

AIR FRANCE KLM: it’s Not the Culture, stupid!

Culture is often the trendy way of saying: ‘We have no idea what’s wrong.'” Bryan Acker.

‘Wantrouwen bedreigt voortbestaan -KLM’, meldde Een Vandaag gisteren n.a.v. onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Tilburg i.s.m. het Franse Nationaal Wetenschappelijk Onderzoekscentrum (CNRS) onder 47 managers van AIR FRANCE en KLM. ’47’ lijkt wat mager voor een cultuuronderzoek zoals dit, op ca. 80.000 fte’s, maar als het allemaal juiste mannen/juiste vrouwen op de juiste plaats betreft, dan zou het ‘zo maar’ valide kunnen zijn, het resultaat van dit onderzoek. Da’s even een opmerking terzijde m.n. bestemd voor mijn studenten.

“De samenwerking binnen AIR FRANCE-KLM verloopt ruim tien jaar na het samengaan nog steeds uitermate stroef, er is sprake van groot onderling wantrouwen. Beide partijen betichten elkaar ervan het eigenbelang voor te laten gaan op het groepsbelang.” Da’s nogal een stevige conclusie. “De cultuurverschillen tussen Air France en KLM zijn ruim 10 jaar na het samengaan nog steeds onoverbrugbaar.” & Opnieuw is cultuur de dader……