Willem Scheepers

Willem Scheepers

Wat ik aan activititeiten onderneem, daarover lees je hier ook, 'tussen de regels door' in het ManPro blog.
Kort gezegd varieert dit van: Virtual Business Consultant, via universitair docent & edut(r)ainer tot Investors in People practitioner. Meer daarover vind je op mijn persoonlijke site & 'startpagina'..
Of kijk naar mijn LinkedIn profiel e/o mijn Facebook profiel

. C.q. download de app, volg daarvoor de link op deze site.

Contact? Mail willem@willemscheepers.nl of bel: +31(0)651176097.

Berichten van Willem Scheepers

Doet Oosterse Mystiek Westers Kapitalisme Veranderen? Over o.m. Mindfulness.

Willem Scheepers in: Leiderschap Gisteren

Het overkwam me nog geen 14 dagen geleden. Omdat ik in het weekeinde niet reageerde op een zakelijke mail was men bang dat mij ‘iets’ was overkomen. Mijn reactie dat ik oog heb voor mijn ‘Work – Life Balance’ i.c.m. mijn verantwoordelijkheid voor mijn gezin & dat ik daarom in het weekeinde nauwelijks (Nb; zeg nooit, nooit ;-) ) mijn mail lees, wekte in deze 21e eeuw verbazing. & Dat verbaast mij dan weer…..

Vandaag lees ik het artikel Nurse reveals the top 5 regrets people make on their deathbed. De uitkomsten van dat wat deze palliatief verpleegkundige opving in de laatste levens minuten van haar patiënten zijn niet verrassend maar kunnen daarentegen voor de gemiddelde ManagementPro wel confronterend zijn (….). De door deze verpleegkundige het vaakst gehoorde hartenkreet luidt: “Ik wou dat ik de moed had gehad een leven te leiden dat dicht bij me lag, niet het leven zoals anderen dat verwachtten van mij (wat ik vervolgens dan ook deed).”

We lijden aan ‘Omni-Connectivity’, meldt The Economist dit weekeinde: “The constant pinging of electronic devices is driving many people to the end of their tether.” Mede daardoor ontstaat er steeds meer interesse in Oosterse mystiek, meer specifiek in Mindfulness.

Ben Jij de Grootste Vijand van je Medewerkers?

Willem Scheepers in: Leiderschap 6 dgn geleden

Onbewust kun jij, als leidinggevende, de grootste belemmerende factor zijn voor je team, voor je medewerkers waardoor zij niet in staat zijn om tot Resultaat te kunnen komen. Laat staat om te komen tot Superieure Resultaten, resultaten die bijdragen aan die essentiële Continuïteit van je organisatie! ‘T is fijn (sic.).

In almost all organizations, some leaders pave the way for their employees to do their best work, and others inadvertently make things much harder than they should be.” stellen Kannan Ramaswamy & William Youngdahl in het Strategy & Business artikel “Are You Your Employees’ Worst Enemy?”

Ramaswamy & Youngdhal deden onderzoek naar leiderschapskwaliteiten bij succesvolle & minder succesvolle organisaties. Bij die laatste groep bleek er een meerderheid te zijn waarbij het falen (te) vaak werd toegewezen aan de ‘CRISIS’, dat terwijl juist de manier van leidinggevenden (of het gebrek daaraan) veel van deze organisaties onsuccesvol maakten…..

Vertrouwen van werknemers in het management, is dat alleen maar hoog bij familiebedrijven als VDL? (nb; onderzoek laat nl. zien dat het vertrouwen van werknemers nu op een dieptepunt is)

Willem Scheepers in: Familiebedrijven 13 dgn geleden

“Dat we niet beursgenoteerd zijn geeft ons de ruimte om VDL-bedrijven die even minder goed draaien te ondersteunen tot ze er weer bovenop zijn. Dat geeft de medewerkers vertrouwen en dat is heel belangrijk. Daardoor zetten zij ook weer een stapje extra als dat nodig is en vinden ze het ook niet erg om tijdelijk in een van onze andere bedrijven te werken. Dat is onze VDL-mentaliteit!” merkt Wim van de Leegte, president-directeur VDL Groep, op in zijn deze week verschenen interview met de collegae van partnersite ManagementSite.

‘Als je medewerkers je vertrouwen dan zetten ze een stapje extra.’ Er is geen Hogere Wiskunde voor nodig om dat te begrijpen. Feit is, waarschijnlijk, dat je het zelf ook prettig vindt als je de omgeving waarin c.q. de mensen waarmee je (samen)werkt, kan vertrouwen. Vertrouwen vormt dan ook onderdeel van ethisch handelen.

Althans, zo zien m.n. de Britten dit & namens hen meldt het Britse CIPD, ook deze week, Senior managers are in denial about low levels of trust in their organisations.’ Empirisch onderzoek laat zien dat 1 op 3 werknemers het (top)management niet vertrouwt. Wat is de reactie van hetzelfde (Top)management? ‘Het kan niet waar zijn…..’

10 Actuele HR Thema’s 2014

Willem Scheepers in: Human Resources,Investors in People 15 dgn geleden

De Boston Consulting Group komt met het rapport: “Creating People Advantage 2013“, door mij ‘vrij vertaald’ in Actuele HR Thema’s 2014! Motivatie voor deze ‘vrije vertaling’: de gemiddelde klant van BCG wijkt ‘iets’ af van de reguliere organisaties. Dat laatste blijkt ook uit de cases die men aanlevert & waarop men (mede) de bevindingen van de actuele thema’s baseert.

De basis voor het onderzoeksrapport: “Data collected through an online survey generated 2,304 responses from executives in 34 European countries, across a broad range of industries. In addition, we conducted 37 in-depth interviews with HR executives from well-known multinational companies.” een EU onderzoek dus.

Post-Libor, een (nieuwe) Chronologie.

Willem Scheepers in: Leiderschap 21 dgn geleden

De oorspronkelijke titel van deze entry was “Post-Libor vraagt om Leiderschap. Is dat de Kernkwaliteit van het ‘Braafste Jongetje’?. Omdat er nu een periode gaat volgen van zgn. class acions, kunnen we nog niet stellen dat de LIBOR affaire voorbij is. We spreken hier dan ook over de post-LIBOR periode. Deze entry gaat dan ook verder waar de entry Het LIBORschandaal, een chronologie per 011113 ophoudt.

“Top management was niet betrokken bij of op de hoogte van ontoelaatbaar gedrag.” meldde het Perscentrum van RABObank gisterochtend nadat de LIBOR schikking officieel was. Men herhaalt dit statement even later nog maar eens “Geen van de leden van de raad van bestuur en het hoogste senior management was destijds betrokken bij het ontoelaatbare gedrag en was er ook niet van op de hoogte.” Dit statement zegt inderdaad ‘iets’ over (nb; gebrek aan) leiderschap maar of dat de bedoeling is……

In een videoboodschap gisterochtend aan zijn medewerkers (nb; voorgaande vid is een persiflage, uiteraard ;-) ) memoreert nu oud-bestuursvoorzitter Piet Moerland dat hij “30 jaar in de Top Organen van RABO heeft gefunctioneerd”. Later die dag heeft voor LIBOR verantwoordelijk RABO bestuurder Sipko Schat een interview met Nieuwsuur’s Twan Huys. Op de vraag van Huys “Zou u niet ook moeten aftreden na dit schandaal?” antwoordde Schat: “Ik heb over mijn eigen positie gesproken met de toezichthouders zowel onze RvC als met DNB. Zij hebben vertrouwen in mij en mijn collega’s uitgesproken en ik zal hard werken aan het herstel van het vertrouwen.”

Staan de komende 8 jaar voor ManagementPro in het teken van Social Business?

I believe that if you put all the creative power of human beings on one side and all the problems of the world on the other, and put them into a battle, human creative power will always win. It’s just that we don’t use our creative power to address problems; we use it to make money. We have created a system of money-chasing entities, rather than problem-solving entities.” Life’s Work: Muhammad Yunus. interview in de Harvard Business Review.

Nu het ManagementPro blog 8 jaar bestaat is het een mooi moment om aandacht te besteden aan het business model dat prof. Muhammad Yunus al zijn leven lang promoot: ‘Social Business’. ‘Social Business‘ c.q. de ondernemingsvorm van de Sociale Organisatie maakt, anders dan een NGO, winst maar keert geen dividend uit (laat staan bonussen….). Social Business kan de volgende managementtrend zijn; er is i.i.g. voldoende aanleiding voor.

‘Het is onvoorstelbaar dat de jongeren van nu werkloos zijn op een moment dat de economische kansen wereldwijd enorm zijn.’, zoals Yunus stelt in het interview tijdens het World Economic Forum (vid.). Het is inderdaad onvoorstelbaar…..

Het Grote ZwartePieten is begonnen. Kan Zwarte Piet hier nog met succes uitkomen? Jazeker: 4 Leiderschaptips.

Willem Scheepers in: Leiderschap 27 dgn geleden

Laten we eerlijk zijn: Zwarte Piet is een bedrieger. Hij (nb; Zij kan ook) heeft zich verkleed, vertoont gedrag dat niet normaal is en heeft zich daarbij ook nog eens ostentatief opgemaakt, “opgekleurd” is wellicht een betere term. Dat i.d. vroeg of laat tegen je gaat werken mag dan ook geen verrassing zijn. Je veroorzaakt er niet alleen een lawine aan aandacht mee op de social media, je belandt vervolgens ook nog eens in de burelen van de Verenigde Naties…. ‘T is fijn.

Maar i.p.v. lang stil te staan bij de vraag of wij halsstarrig vast dienen te blijven houden aan folklore*, is het bij e.d. ontwikkeling belangrijker je de vraag te stellen: komen we hier nog uit? Nu een (mogelijke) oplossing is er zeker. Maar dan dienen we te beginnen bij het erkennen van het feit dat Zwarte Piet een bedrieger is.

& Wat blijkt uit recent onderzoek door Harvard: bedriegers voelen zich niet schuldig over dat wat zij doen c.q. aanrichten. Nee, sterker nog: zij beleven er juist héél veel plezier aan; & da’s te zien aan Zwarte Piet. Die reactie staat nu ook bekend als ‘cheater’s high’!

Een Bonus voor een Klantgerichte Bankier, is dat iets?

Willem Scheepers in: Verandermanagement 19 okt 2013

RABOBANK heeft nog maar ‘koud’ besloten de bonuscultuur binnen deze Coöperatie af te schaffen en de eerste criticasters staan alweer op; niet de minsten zelfs….. Zo is recent Nobelprijswinnaar Robert Shiller vanochtend in Het Financieele Dagblad van mening dat nu ‘De kans groot is dat bankiers naar New York en Londen uitwijken.’

Nu wil ik mezelf (zeker) niet meten met een Nobelprijswinnaar, een winnaar overigens die in zijn literatuur ook van mening is dat de rol van banken niet eens zo groot is, toch vraag ik me af of we dat vertrek van deze bankiers dan dienen te betreuren? Zullen we hen missen? Gaan we dat vertrek dan merken door een 2e bankencrisis of gaat het dagelijkse leven gewoon z’n gangetje? Eén van mijn favoriete auteurs, N.N. Taleb, is die laatste mening toegedaan. Hij noemt i.d. The Agency Problem.

Andere banken twijfelen nog over e.d. beleid & RABOBANK zelf wil nu toch ’enkele honderden werknemers, met specialistische internationale functies’ blijven voorzien van een bonus, zoals Shiller adviseert. Vraag is dan of zij die unieke bonus ontvangen omdat juist zij aan de basis staan van nieuwe Klantgerichtheid?

Een Catastrofaal Nederland Rusland Jaar, Hofstede had het voorpeld. Valt er nog iets te redden?

Willem Scheepers in: Verandermanagement 16 okt 2013

Ambigue of onzekere situaties gaan de Russen bij voorkeur zoveel mogelijk uit de weg.  Juist voor deze groep wereldburgers geldt dat de toekomst zéér onzeker is (nb; meer nog dan voor ons Nederlanders). De kans dat dan ook een voor hen onbekende Koning Willem Alexander en Koningin Maxima volgende maand door de Russische Overheid worden gegijzeld, is niet ondenkbaar…. :-o

Vooraf bestond er al ijdele hoop dat het Nederland Rusland jaar een suc6 zou worden. De handelsbelangen mogen dan groot zijn, de culturele verschillen tussen beide landen daarentegen lijken nergens groter dan die tussen Rusland en Nederland. ‘Nederlanders zijn maar rare koekenbakkers.’ in de ogen van de Russen & da’s nog maar één van hun meer cynisch-vriendelijke uitdrukkingen.

De culturele inzichten van Geert Hofstede leveren voor Nederland en Rusland op dat er op ieder van zijn culturele dimensies aanmerkelijke verschillen zijn tussen beide landen. Je vraagt je dan ook af of niemand daarvan kennis had kunnen nemen voordat men aan een Nederland Rusland Jaar begon?

Overigens, van de Russen hadden we dit initiatief gezien hun culturele profiel niet mogen verwachten….

Onderzoek: slechts 9% van de Nederlandse werknemers voelt zich Betrokken. 11% gedraagt zich zelfs Actief Niet Betrokken!

Willem Scheepers in: Human Resources,Investors in People 9 okt 2013

Actief niet betrokken werknemers* zijn niet alleen niet blij met hun werk c.q. hun werkgever, zij zijn ook nog eens druk bezig hun ontevredenheid aan iedereen te laten merken. Iedere dag ondermijnen zij daarmee het werk van hun collegae, hun organisatie; funest dus, zo’n actief niet betrokken werknemer….

Betrokken medewerkers* daarentegen voelen zich emotioneel betrokken, zijn trots & voelen zich gecommitteerd aan hun werk, hun collegae, hun organisatie. “These are the employees most likely to make positive contributions to their companies, whether by attracting and retaining new customers, driving innovation, or simply spreading their positivity to coworkers.” aldus GALLUP in hun zojuist gepubliceerde rapport State of the Global Workplace’.

Het rapport is gebaseerd op onderzoek onder werknemers in 142 landen. Nederland komt daarin niet positief naar voren: met een score van slechts 9% betrokken medewerkers scoren we het slechtst van de EU…..

Wordt het nu dan toch tijd voor Robot?……

Opleiding

Boek van de week

Over ManagementPro.nl

Over ManagementPro.nl, de management trendwatcher met tips’n trics!

Het NIEUWE boek in de ManagementPro Serie is uit! “Zevende Dagboek van de ManagementPro.” Beschikbaar als e-boek & hard copy, nu met Introductiekorting! ;-)

Zevende Dagboek Voorblad

Op 25/10/2013 was dit blog 8 jaar ‘in de lucht’. We zijn op weg naar 500.000 unieke lezers en 1.000.000 paginaweergaven! Lees meer hierover in Staan de komende 8 jaar voor ManagementPro in het teken van Social Business?

“ManagementPro LIVE!!” is een interactief programma waarin entries & rubrieken LIVE gaan!

Naast dit blog zijn er twee interest groups, LI & FB, tweets die doorgaan daar waar het blog ophoudt & een YouTube kanaal & sinds kort ook een Pinterest pagina.

De ManagementPro Linkedin group

Volg ManagementPro op Twitter

‘Investors in People’ is één van de ManPro rubrieken. Met een klik op het logo kom je bij de PREZI met een samenvatting van IiPinNL.

 

 Klik op de pic’s voor aanvullende info.

Redactie

Auteurs