De Celebrity als CEO van het Familiebedrijf.

Irritant, onbegrijpelijk, pedant, sneu zo typeert zichzelf de nieuwe CEO van de JHB Group in Schijndel; een familiebedrijf. Op zich sterk als een CEO zichzelf zo goed kent. Je weet zelf waar je kansen en waar je valkuilen liggen. De CEO-in-kwestie heeft zakelijk talent, zeker als het gaat om het verkopen van zijn ‘personal brand’. Toch was ik vanochtend lichtelijk verbaasd toen ik in de krant las dat recalcitrant Voetbal Inside presentator Wilfred Genee CEO wordt van een familiebedrijf met enkele honderden mensen in dienst.

Genee is niet de eerste celebrity die een functie krijgt binnen het bedrijfsleven: Victoria Beckham werd creative director voor Land Rover,  Lady Gaga werd creative director voor Polaroid en  will.i.am werd creative director voor Intel, Rene van de Kerkhof werd directeur PR bij schoonmaakbedrijf CSU; om er een paar te noemen. Allemaal belangrijke functies maar ook allemaal gerelateerd aan hun achtergrond: bekendheid bij het brede publiek. Geen van hen schopte het echter tot CEO van een ander dan de eigen onderneming.

Celebrity Wilfred Genee beschikt naar eigen zeggen naast creatief over kwaliteiten als: irritant, onbegrijpelijk, pedant, sneu. Dat levert dan waarschijnlijk opnieuw leuke gesprekken op maar nu met medewerkers, bankiers e.a. stakeholders.

“Toen ik werd gevraagd, zei mijn vrouw meteen: moet je doen. Ze zei: je bent duidelijk, kunt verwoorden wat er goed en fout gaat zonder persoonlijk te worden en je bent oplossingsgericht. Ze heeft gelijk denk ik. Ik kan mensen in hun kracht zetten. Dat is wat ik bij Voetbal Inside ook doe.” Achter iedere sterke man, staat een sterke vrouw; zo blijkt maar weer. Toch kan er ook hier sprake zijn van een enigszins vertroebelde of bevooroordeelde blik.

Horrors! Is the corporation being invaded by celebrities? Of course we’re conflicted. We like working with celebrities. Who doesn’t want to have dinner with a star? And who doesn’t like mentioning they had dinner with a star? It’s good for our personal cache.” stelt Grant McCracken, antropoloog, in het HBR artikel From Celebrity Pitchman to Creative Director.

Wie wil er niet worden gezien met een celebrity? Hans Brus, de eigenaar van JHB Groep, iig: hij vierde zaterdag zijn 70e verjaardag samen met Wilfred Genee die Abraham zag. “But is appointing a celebrity good for business?” vraagt McCracken zich af. “Should corporations have this kind of truck and barter with celebrity culture? Do celebrities create value for the corporation?.” Net zoals het andere Brabantse familiebedrijf CSU vruchten plukte met Rene van de Kerkhof, de oud-international die deuren opende die voor anderen gesloten bleven, hoopt Brus dat waarschijnlijk te doen met Genee. M.a.w.: die samenwerking kan idd succes opleveren.

Daarnaast zullen de medewerkers de eerste weken schuddebuikend over de werkvloer rollen, zeker als Boskamp en Derksen ook nog acte de presence geven. (NB; de door Voetbal Inside vermaledijde KNVB directeur, en celebrity, Hans van Breukelen nam ook vrienden en bekenden mee naar zijn nieuwe werkplek).

Maar de rol van CEO, met alle verantwoordelijkheden en verplichtingen van dien. Waarbij Genee ook nog aangeeft dat hij deze nieuwe functie gaat combineren met zijn werk bij de televisie en wellicht ook met zijn andere taken als dagvoorzitter e.d. Is dat handig?

McCracken heeft er een hard hoofd in: “Celebrities aren’t team members. They’re celebrities. That means “take it or leave it.” So when Martin Scorsese, for instance, directs our ad, we don’t say, “Marty, dude, fabulous. Now can you shoot it again, but this time with we need the car to do an extra somersault?” No, what we say is, “Mr. Scorsese, that was awesome. Where do we send the check?”

Chances are Beckham, Gaga, and will.i.am are not all that good at playing with others. It’s not that they are arrogant. It’s just that they’re celebrities. They are going to be hard to work with, not really team players, inclined to divine innovations at the very moment the corporation is trying to systematize the innovation process, and largely unforthcoming when asked to explain their advice. Not a promising picture, more like a meat dress when what you want is a pastrami sandwich.”

Celebrities zijn celebrities, daarom én daarin ook zijn ze zo succesvol, en zijn ze, zoals Wilfred Genee zelf stelt, vooral: irritant, onbegrijpelijk, pedant en mogelijk zelfs sneu. Het worden interessante tijden voor JHB Group, een onderneming die gevestigd is in mijn dorp. Ook daarom zal ik deze benoeming met interesse volgen en wie weet kom ik Wilfred nog tegen….. 😉

2 thoughts on “De Celebrity als CEO van het Familiebedrijf.”

Koos Groenewoud 4 weken ago

Beste Willem,

Wat een mooie column. Ik heb er van genoten. Niet iedereen is in de wieg gelegd om leiding te geven. Ik deel je visie en je zorgen.
De gemiddelde Nederlander (b)lijkt nogal onder de indruk te In van BNers. Bedrijven en organisaties betalen vlot 10.000 euro voor een weerman of een Rotterdam kok. Dat geld kunnen ze maar 1 x uitgeven. Helaas gaat dat ten koste van het inhuren van mensen waar ze ECHT wat aan hebben. Zie mijn commentaar op het feit dat er slechts 50 mensen aanwezig waren bij Marshall Goldsmith begin 2016.

Henk de Jong 3 weken ago

Beste Koos,

Dank voor de verwijzing naar Marshall Goldsmith. Die heb ik op een of andere wijze gemist en ik heb dankzij jou genoten van zijn wijze woorden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *