'Er zit geen Brood meer in' of: is er nog een detaillist in 2022?

http://www.youtube.com/watch?v=VU_ROI07IyQ

Vorige week verscheen in Middelburg het boekje 'Er zit geen Brood meer in, Zeeuwse zaakjes die er bijna niet meer zijn'. Naast één & al nostalgie maakt het boekje pijnlijk duidelijk dat veel zelfstandig detaillisten ten dode lijken te zijn opgeschreven.

Voor deze kleine zelfstandigen vormde hun detailhandel de droom voor een goed pensioen, maar helaas: dat zelfde bedrijf lijk je nu aan de straatstenen nog niet kwijt te kunnen. Dat dit, overigens, geen Nederlands maar een Europees of zelfs Westers probleem is blijkt ook uit dit bericht 'Laatste fietsenmaker gaat met pensioen'. Maar het wordt geen prettig pensioen voor deze laatste(!) fietsenmaker want de journalist merkt nog op 'Overnemer gezocht voor enigste fietsenzaak in (het Belgische) Molendorp.'....

& Dan verschijnt vandaag bij The Economist Intelligence Unit (EIU) het rapport Retail 2022..... Verhip, er lijkt nog bestaansrecht voor de detailhandel in 2022!

"Ten years is a long time in retail, especially given the technology changes and emerging-market growth that are continuing to cause consumer habits to evolve. A decade ago mobile phones were something you made calls on. In 2002 Amazon had only just made the shift into profitability. There was no Facebook. There was not even a Myspace, although pioneers like Friends Reunited and Friendster were laying the foundations for the future success of the social network format.

The high street was growing and retailers were midway through a long-term policy of aggressive big-box expansion that has reshaped the shopping landscape. In 2002 Chinese nominal GDP was less than 15% of that of the US, barely 3% on a per capita basis." EIU heeft het hier in dit jongste rapport over een periode die nog niet eens zo heel lang achter ons ligt want, zeg nu zelf, wat is nu 10 jaar geleden?

Aan de andere kant: naast allerlei natuur- en milieurampen hebben we het afgelopen decennium ook een financieel-economische crisis te verstouwen gekregen. Deze crisis heeft indirect ook invloed uitgeoefend op meer innovatieve, effectievere/efficiëntere, goedkopere etc. manieren van werken: de noodzaak was hoog/ de klant wilde 't.

De crisis functioneer(t)de als het ware als een hefboomeffect. Zo bleek opeens dat internethandel zéér winstgevend kon zijn: werd er 10 jaar geleden nog lacherig gedaan over AMAZON, een bedrijf dat het maar niet lukte om winstgevend te worden bij een omzet van $ 4 miljard, dat is in 2011 wel iets anders. Internet retailer AMAZON behaalde vorig jaar een omzet € 48 miljard met prima winstcijfers & het eind is nog niet in zicht.

Internethandel open(t)de plots markten/kansen ver overzee, in de BRICS bijv. & binnenkort ook in Afrika. Andersom draagt internet er aan bij dat voor de detailhandel in de BRICS de Westerse consument nu ook voor de virtuele deur staat. Of zoals Het Financieele Dagblad dit weekeinde meldde 'Kleine Indiase winkelier hoeft Walmart niet te vrezen: het web komt als geroepen'. Inderdaad, 'een roeping' voor die uit India maar is het web dat ook voor de detailhandel van ons?

The Economist Intelligence Unit komt met deze conclusies:

  • "Markets of the future—China, India, Brazil and Russia—will become the dominant retail markets;
  • Africa, the final frontier—as BRIC opportunities diminish retailers will look to Africa as a driver of growth;
  • Virtual marketplace— e-commerce, m-commerce and s-commerce—will transform the global retail landscape;
  • Bricks and mortar will fight back as traditional retailers respond to change by integrating online with physical store offerings;
  • Convenience will be king as shopping habits evolve into a multichannel approach rather than “one-stop shopping”
  • Focus: polarised shopping habits could continue even when incomes recover, leading to an even greater squeeze on mid-market retail by 2022."

Eenvoudig gezegd: Kansen genoeg alleen dien je dan als detaillist uit je comfortzone te komen & waarschijnlijk niet alleen als detaillist maar ook als grootwinkelbedrijf (zie VID), zelfs als zakelijk- en als financieel dienstverlener: de detailhandel als trendsetter.... :-o

EIU staat er in het rapport niet zo bij stil maar voor mij is het duidelijk dat in de kansen die zich voordoen, díe detaillist zichzelf positief onderscheidt die voor het contact met de klant over de juiste instelling, over de juiste medewerkers beschikt. Want als de man/vrouw die me helpt niet dat beetje klantgericht is, waarom zou ik in de komende jaren als consument dan nog voor jou, detaillist maar ook voor jou dienstverlener, uit mijn stoel komen?

Bron: Retail 2022: How the EIU sees the retail landscape changing over the next decade.

========

211112

Hoe kan een detaillist de concurrentie aangaan met een internetwinkel? M.b.v. een adviestarief.

Het is inderdaad een opmerkelijk idee: je komt in een winkel, vraagt advies maar voor dat advies betaal je eerst. Koop je vervolgens het product in de winkel (nb; en dus niet vervolgens in een internetwinkel), dan wordt het bedrag niet in rekening gebracht. De tip komt van een v/m retailer CEO n.a.v. de concurrentie die een winkelketen als BestBuy zeker in deze dagen heeft van Amazon.....

Can Best Buy Beat Amazon with Service?

221112

Vandaag verschijnt er bij Boston Consulting Group een interessante aanvulling: The Internet Economy in the G-20: A Country-by-Country Interactive. Het laat ons zien dat ons land niet meer tot de G20 behoort (waar is JP?.....), relevanter is dat de 'interactive' ook laat zien dat het met de Internet Economie in ons land 'best meevalt', vergeleken met andere EU lidstaten en dat bijdrage in de (detail)handel ook schrikbarend achterblijft...... ACTIE!?

261112

N.a.v. de recente Black Friday, haalt prof. Tom Davenport de Harvard Classic over de Service Profit Chain nog maar eens 'uit de kast' & terecht.  Davenport memoreert in zijn samenvatting de essentiële voorwaarde voor het suc6 van SPC: "This is a way of life, not an individual program."

Ook merkt Tom op dat hij ervaart dat ondanks dat SPC al decennia oud én succesvol is, het model nauwelijks bekend is bij CEO's. Zou dat 'iets' met de voorwaarde van commitment aan 'a way of life' te maken hebben?

Bron: Retail's Winners Rely on the Service-Profit Chain.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>