Familiebedrijf op jacht naar personeel.

'Wij zijn niet te koop. Want JUMBO is gewoon de familie Van Eerd, tot in het kleinste detail van het logo tot de gekozen kleurstelling in onze winkels.' JUMBO Supermarkten trekt aan de bel van supermarktland. JUMBO groeit tegen de klippen op, geholpen daarbij door de deconfiture bij voormalig concurrent LAURUS. Voormalige LAURUS winkels vallen nu als rijpe appels in de JUMBO schoot

Binnenkort wordt de 100ste JUMBO vestiging geopend en ook daarom is JUMBO deze week getart met een wervingscampagne op zoek naar nieuwe werknemers. JUMBO is in Brabant niet de enige werkgever die op zoek is naar personeel dus: 'Waarom zou ik bij al dat aanbod juist nu kiezen voor JUMBO?'
Brabantse organisaties als DAF, PHILIPS en ASML zijn op zoek naar medewerkers. Maar zij niet alleen, organisaties zoals VDL horen daar ook bij en dan hebben we het hier nog maar over de grote(re) organisaties, organisaties die blijkbaar vooral op zoek zijn naar schaarse techneuten. Nu, zij lijken in ieder geval een oplossing te hebben gevonden in het doorschuiven van personeel: "Hightechbedrijven in de regio Eindhoven onderzoeken of ze personeel aan elkaar kunnen 'doorschuiven' om te voorkomen dat ze met moeite aangetrokken technici in slappe tijden weer moeten ontslaan." aldus de media vanochtend.

Op zich een goed idee, maar of dat het dé oplossing is in tijden van schaarste? Ik betwijfel het. Als de economie, landelijk en/of regionaal, aantrekt dan doen de meeste bedrijven daar toch in mee en dan is de druk op deze arbeidspool toch evenredig groot. 'Wie heeft er dan de sterkste (vis)rechten? Wie mag dan de (beste) techneuten als 1e uit deze pool halen?' dat vraag je jezelf toch af. Hoe groot is dan je loyaliteit als deelnemende organisatie aan deze pool? En: 'Wat betekent dit allemaal voor mij als werknemer?' In ieder geval een interessant project. Ben dan ook benieuwd wat de toekomst ons zal leren. Eerst dient de Regering blijkbaar nog accoord te gaan met dit goede idee. (hoezo?).

In diezelfde vijver van regionaal schaars aanbod vist nu ook JUMBO, misschien zoeken zij minder techneuten maar: niet ieder van ons is een techneut en ook DAF, PHILIPS, VDL etc. zoeken wel eens wat anders dan uitsluitend techneuten. Hoe onderscheid je jezelf nu als organisatie, in deze krappe markt? 'Waarom zou ik mijn talenten nu juist bij jou aanbieden?' kan een kandidaat zichzelf afvragen. 'Wat maakt jou nu als werkgever anders dan al die andere bedrijven?' Voor veel organisaties is het maar lastig om dit onderscheid te maken, om zichzelf in hun personeelsadvertenties en personeel websites aan te prijzen als preferred employer, voor JUMBO ook en da's jammer.

Da's jammer ook omdat CEO Frits van Eerd juist in het interview dat zaterdag in dezelfde kranten verscheen als die waarin de wervingscampagne losbarstte een belangrijke reden aangaf waarom ik als potential weleens voor hem zou willen werken: 'Wij zijn gewoon de familie Van Eerd!' en families, da's toch iets anders dan 'organisaties'. Families zijn persoonlijker, we zijn er tenslotte zelf in opgegroeid, (b)lijken vaak veel meer betrokken bij mijn wel en wee en zij verkopen hun bedrijf niet om er eerst zelf beter van te worden. Daarmee kan mijn continuïteit als werknemer, mijn zekerheid én mijn inkomen óók gewaarborgd zijn en da's prettig, voor mij als werknemer, misschien zelfs prettiger dan al dat onzeker rondzwemmen in een pool......

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Blacktail
Een familiebedrijf is natuurlijk erg leuk en gezellig. Maar schijn bedriegt en juist door de groei veranderd er veel aan het familiebeeld. Misschien niet in het hoger management maar zeker wel op de werkvloer.