Op naar 2018 de Top 10 ManagementPro entries 2017

2017 is (alweer) het 12e jaar dat ManagementPro op het web ‘in de lucht’ is. De laatste entry van het jaar is traditiegetrouw een overzicht van de dit jaar meest gelezen entries. Opmerkelijk dit jaar was dat de ‘oudjes’ aan een revival bezig zijn.

Strategic alignment is het proces van het waarborgen dat alle aspecten van je organisatie zijn afgestemd op de realisatie van de organisatiestrategieDit betekent dat het bedrijf operationeel in staat is om conform haar ‘Missie’ producten/diensten te leveren. Strategisch is het management van het bedrijf in staat te handelen naar de ‘Visie’. Strategic alignment is ‘de lijm’ voor het team dat beter presteert dan ‘de rest.

Zo begint de No. 1 in dit overzicht Strategic Alignment: het zit in de mensen, niet in het papier, een entry van eind 2015. Nu de economie aantrekt ziet het er naar uit dat ‘alignment‘ verhoogde aandacht krijgt & terecht.

No. 2 lijkt ‘in lijn’ c.q. ‘aligned’ met No. 1 “Bazen, beter nog managers vragen zichzelf zelden af ‘Hoe goed ben ik eigenlijk?’ en ‘Zou ik mezelf kunnen verbeteren?’.” Bron: Ben jij een goede baas of ben jij een Geweldige!? (2011). Conclusie in de entry: Manage Yourself, Manage Your Network, Manage Your Team.

GREINER Model: Organisatie Verandering of Organisatie Ontwikkeling? is de No. 3 Het relatief simpele model van Larry E. Greiner heeft nog maar weinig bekendheid en da’s jammer. Bekend zijn met dit model kan je veel (verander)inspanning besparen.

Doel, Visie, Missie. Het blijven lastige begrippen. Plannen, die ook bekend staan als ‘strategieën’, beschikken vaak over ellenlange teksten waaruit bestaan en noodzaak van de organisatie zou (dienen te blijken). Helaas. Hoe meer woorden dat je gebruikt, hoe lastiger de interpretatie voor de lezer c.q. medewerker. Houd het simpel door vragen te stellen als ‘Waar staan wij in 2025?’ c.q. wat is de Visie. ‘Wat dragen wij bij aan de maatschappij?’ de Missie. ‘Welke unieke middelen zetten wij daarbij in om het doel te bereiken?’ Dat en meer in No. 4 Het verschil tussen Doel en Missie.

No. 5 Disruptieve Technologieën die ons leven, onze organisaties, onze economie ingrijpend gaan veranderen. Het jongste thema binnen de directiekamer. Deze 4e plek is mij ‘uit het hart gegrepen’. Robotica, kunstmatige intelligentie, machine leren, het internet van dingen maar ook het universeel basis inkomen, allemaal ontwikkelingen die bijdragen aan disruptie, aan onverwachte en ingrijpende veranderingen. Het krijgt nog maar weinig aandacht: disruptie. Eind 2015 concludeerde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid dat robotica e.a. (disruptieve) ontwikkelingen in ons land niet van de grond kwamen omdat – managers, bestuurders, directies e.d. onbekend zijn met de mogelijkheden, en – deze zelfde groep beleidsbepalers angst hebben voor de gevolgen. Dat (b)lijkt nog steeds zo te zijn; helaas…….

Op No. 6 vinden we  de 1e recente entry: nog maar 1 maand ‘jong’! Klantgericht willen zijn? Pas AI en ML in je proces zoals CoolBlue. Disruptie, zeggen we dan.

No. 7 is er ook 1 van dit jaar: 83% Sollicitanten ontvangt Geen Feedback…. #StrijdvoorFeedback!

No. 8 is weer ‘een oudje’, 2013: The Rolling Stones: als levensfase heeft Pensioen z’n langste tijd gehad. Tja, als je ouder wordt dan wordt het fenomeen ‘pensioen’ steeds interessanter c.q. relevanter; als het er t.z.t. nog is tenminste…..

Managers weten Niet het Beste uit hun Medewerkers te halen, zo blijkt…. de No. 9 verscheen januari 2017. Een Nieuw Jaar begin je het best maar direct met een Voornemen, een Waarschuwing. Wie weet wat de inhoud van de 1e entry van 2018 ons brengt….

No. 10 kent een ex aequo: 2 gastcolumns, columns die beiden ook een ‘rode draad kennen nl. de gemeentelijke overheid. De 1e column is van Koos Groenewoud Recensie POLEPOSITION – Zelf aan het stuur in Hollands Kroon. De 2e is van Diana Schaeffer Elsinga Leidinggeven aan Bevlogenheid; Masterscriptie ‘Wat beweegt ambtenaren?’ II.

‘Leidinggeven aan bevlogenheid’, het vormt tegelijkertijd een mooie aanzet tot 2018! 🙂

Willem E.A.J. Scheepers

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *