Organisaties omarmen Innovatie en Individualisme op een manier zoals Dinosauriërs Meteorieten omarmden...

De titel van de entry is een (vrije) vertaling van een tekst uit een Dilbert strip: “Large corporations welcome innovation and individualism in the same way the dinosaurs welcomed large meteors.” M.i. kun je dat 'large' weglaten. Dilbert ging er nog vanuit dat alleen grote organisaties toekwamen aan innovatie. Op enig moment waren de dinosauriërs instinctief al bang voor zelfs de kleinste meteoriet......

Of innovatie c.q. innovatief vermogen een noodzaak is voor de huidige generatie managers & ondernemers om te kunnen overleven, is nog maar de vraag. Zo lang de meeste van je klanten zich nauwelijks bewust zijn van de snelheid waarmee disruptieve technologieën zich ontwikkelen, is er voor je bedrijfsvoering als bijv. aannemer of autodealer (waarschijnlijk) weinig aan de hand. (nb; want wie denkt er als principaal bij de bouw van een nieuwe woning nu aan de mogelijkheid van 3D printing? Welke leaseautorijder wil er nu niet zelf achter het stuur zitten?) :-o

Kijk je echter naar de lange termijn, naar de continuïteit van je organisatie zodra jij die hebt verlaten c.q. het stokje hebt overgedragen, dan kan innovatie juist van 'levensbelang' zijn! Voor die vorm van innovatie is individualisme dan een welkome aanvulling. D.i. de schat aan individuele vermogens c.q. het individualisme van de talenten (m/v) in je organisatie; zo blijkt uit recent onderzoek door KPMG.

"Studies show strongly that the most successful corporate innovation strategies are the ones that predominantly focus on people and human capital. These include finding, engaging and incentivizing key talent for innovation, creating a culture of innovation by promoting and rewarding entrepreneurship and risk taking and developing innovation skills for all employees." aldus Britse onderzoekers van KPMG in het zojuist verschenen rapport HR as a driver for organizational innovation.

Uit het onderzoek bleek dat "Contrary to popular perception, success in innovation does not appear to be determined by a company’s R&D budget." Ook technologie of de technologische mogelijkheden van de organisatie, bleek hierin geen doorslaggevende rol te spelen. Maar: het (Strategisch) HRM Beleid van je organisatie is juist zéér bepalend als aanjager van het innovatieve vermogen: innovatie en individualisme.

Dat mensen niet alleen cruciaal zijn in de bedrijfsvoering van zijn organisatie maar ook in het innovatieve vermogen van zijn 'hamburgertent', dat beseft ook David Fairhurst, Senior Vice-President McDonald’s UK and Northern Europe.

Tijdens een recente inleiding (vid.) noemde Fairhurst deze ontwikkeling 'The Fourth Wave of Change': de 4e Golf van Verandering in het vakgebied van (Strategisch) HRM. Fairhurst: ‘The Fourth Wave of Change: gives employees the freedom to make choices, it unlocks the People Power'.

We staan vanaf nu niet meer op voet van oorlog met de biologie (nb; dit typeerde de 1e Golf*), maar we werken samen met de biologie en de biologische principes van de mens, van het mens-zijn: de vrijheid om ook in het werk je keuzes te kunnen maken en zo de kracht die in je zit volledig te ontplooien. Noem het een vergaande vorm van ’sociale innovatie’. Haal voor nu ff 'sociaal' weg & je houdt over: Innovatie! Het is i.i.g. een mooie “Golf van Verandering”. ;-)

Fairhurst vult op deze "4e Golf" nog aan "Unlock human potential. Give them the freedom to make choices, allow them to be human again."........

Een voorbeeld van een organisatie die hierin slaagt is IDEO. The Economist schreef vorig weekeinde over IDEO: "The office looks like a cross between a Starbucks and a youth club. Bicycles are piled high in racks; there is a ping-pong table in a corner. Young people sit at long pine benches, sipping coffee and poring over laptops, the males looking as if they are taking part in a beard-growing competition.

But do not be deceived by the laid-back atmosphere: this is the London branch of one of the world’s most successful design consultancies, IDEO. When it started up in Silicon Valley in 1991 one of its founders, David Kelley, said he did not want to employ more people than could fit in a school bus. Today IDEO has more than 600 employees and offices in eight countries."

Waarom IDEO deze specifieke (Strategisch) HRM aanpak heeft? The Economist: "One of the elements of IDEO's “design thinking” is “lots of different eyes”. It employs people from wildly different backgrounds—surgeons and anthropologists as well as engineers and designers—and lumps them into multidisciplinary teams." Resultaat: waardevolle ideeën binnen een prettige, productieve (nb; biologische?) werkomgeving'; innovatie en individualisme.

Innovation comes from people meeting up in the hallways or calling each other at 10.30 at night with a new idea, or because they realised something that shoots holes in how we’ve been thinking about a problem.

It’s ad hoc meetings of six people called by someone who thinks he has figured out the coolest new thing ever and who wants to know what other people think of his idea. And it comes from saying no to 1,000 things to make sure we don’t get on the wrong track or try to do too much.

We’re always thinking about new markets we could enter, but it’s only by saying no that you can concentrate on the things that are really important.” Steve Jobs, founder of Apple (1955–2011)

NB 1: meer quotes over Innovatie vind je in Economist's 'An A-Z of business quotations: Innovation';

NB 2: *een toelichting op de 1e, 2e en 3e Golf van Verandering binnen SHR(R)M vind je in de entry 'Investeren in Medewerkers als aanjager voor Innovatie: ‘the Fourth Wave of Change in SHRM’.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>