Over Opel, Porsche, Koenigsegg

Opel/Vauxhall lijkt te worden overgenomen door het Canadese Magna, maar niets is minder waar. Porsche was tot voor kort in de race om Volkswagen over te nemen maar het gerenommeerde merk lijkt nu zelf op de slachtbank te worden gelegd door Daimler. & Koenigsegg, een merk waarvan het bestaan tot voor kort slechts bij de échte autoliefhebbers bekend was, neemt Saab over. Maar tussen al dat 'autogeweld' lijkt het er op dat de milieuvriendelijke Tesla als 1 van de weinige merken écht succesvol is.... (nb; opmerkelijk genoeg Rolls Royce ook: nu meer verkocht dan in dito periode 2008)

Intussen 'heerst Reuring als Koning' over de autoindustrie. De resultaten over de 1e maanden van 2009 zijn DRAMATISCH. Alle merken blijven achter op hun targets. Voorbeeld: Opel -/- 44% (nb; wat wil je met al die negatieve berichtgeving), Mini -/- 30%. & Dan is Mini toch nog de nummer 3 in de Top 20 van automerken met de minst gehaalde targets. No. 2 is Mini's moedermerk BMW. Het automerk dat het in deze malaise nog het 'best' of minst slecht doet, de No. 1, is Audi. Maar toch Kommer & Kwel dus, vandaar die faillisementen.

Wat je mening ook is over de autoindustrie, het vormt een prachtig voorbeeld hoe 'de Wereld' eruit gaat zien als de CRISIS eenmaal voorbij is: Heel Anders. Het is kleine David die de tot voor kort zo Grote Goliath op zijn grondvesten laat trillen & daar valt heel wat van te leren!

Porsche, het is nog maar héél kort geleden dat dit merk werd geprezen als dé sportwagen. Er was voor dit fenomeen geen equivalent. Merken als Ferrari, Aston Martin, Lamborghini, zelfs Bugatti legden het af tegen deze openbare-weg-racer. Nou ja, er was 1 uitzondering & dat was de Corvette maar dat is een auto die buiten de Verenigde Staten tot het miskende soort behoort. Overigens, de Bugatti is met zijn prijs van € 1.000.000+ ook eerder een kunstwerk dan een automobiel, dus laten we ook die maar buiten beschouwing.

Aan het hoofd van Porsche staat Wendelin Wiedeking een man die dito tot voor kort (nb; annex zijn merk) 'op handen werd gedragen'. Hij was hét symbool van de wederopstanding van Porsche. Hij had het merk in recente decennia gemaakt tot dat wat het nu was: een Wereldmerk! Compliment!

Als je dat succes bereikt & niemand, zeker geen hofnar, brengt je tijdig terug op gezonde bodem, dan verval je al snel in het Halo Effect syndroom: alles wat je aanraakte werd Goud, denk je, dus alles wat je nu nog aanraakt wordt dat ook! Helaas is niets minder waar, zoals het boek van Phil Rosenzweig ons leert.

Wiedeking kreeg de steun van de families Piëch & Porsche (nb; op zich al een Prestatie), beiden de gefortuneerd eigenaren van Porsche, en ging op overnamepad: het gargantueske Volkswagen werd zijn doel. Helaas wierp de CRISIS roet in het eten, kwam Porsche door de vroegtijdige investering in Volkswagenaandelen in de liquiditeitsproblemen & staat nu Daimler aan de poort om het tot voor zéér kort zo florerende merk over te nemen; 't is als Vloeken in de Kerk!

& Dan Opel/Vauxhall: volgens de berichten wordt het overgenomen door de relatief kleine auto-onderdelenprodudent Magna. Niets blijkt echter minder waar. Kijken we naar de aandelenverdeling in het nieuwe Opel/Vauxhall dan heeft Magna 'slechts' 20% van de aandelen, 35% blijft bij GM (de 'oude moeder'), 35% komt in handen van de Russische Sber Bank en de resterende 10% komt in handen van de Duitse belastingbetaler. (nb; met dank aan 1 van mijn studenten voor het artikel 'Kruisbestuivingen en Dwarsverbanden')

Laten we daarbij niet vergeten dat er zelfs kortstondig Chinees interesse was voor de overname van Opel. Het leek nog maar op een Chinese vingeroefening, voor velen hier aan deze zijde van de Globe leek het zelfs op een grap, toch is dit voor  mij 1 van de eerste signalen dat na de CRISIS het Chinese belang in Europese organisaties veel groter zal zijn dan dat wij nu voor mogelijk houden. China heeft al Grote Belangen in de VS, nu zijn wij in de EU aan de beurt. Op zich niets mis mee, zeker niet als daarmee ons welzijn is gewaarborgd, toch?

& Dan was daar opeens Koenigsegg, een Zweeds automerk dat opereert in dezelfde niche als 'onze' Spyker. Koenigsegg met zijn flamboyante naamgever en eigenaar Christian von Koenigsegg besluit om het noodlijdende GM merk Saab over te nemen. Zijn motivatie 'Koenigsegg is Zweeds, Saab is dat ook & dient Zweeds te blijven'! Mooi, maar ook nu blijkt dat Christian een slimme ondernemer is & dus weinig risico's loopt want ook hier lijkt het er op dat er Russische financiers zijn om hem te helpen....

Zoals gezegd: na de CRISIS ziet de Wereld van Bezit er héél anders uit, of David Goliath heeft verslagen.

Nog even & we rijden allemaal in een Saab/Koenigsegg. Niets mis mee, lijkt mij .....

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Leert JUMBO van FORTIS, van PORSCHE? (& Remember Ole)
[...] die bijna 2x zo groot is; Super de Boer. Waar zagen we dat eerder? Waar zagen we eerder dat een David een Goliath overnam? Jawel FORTIS wilde ooit in een staat van euforie de meer gerenommeerde zakenbank ABN AMRO [...]