Wat te doen bij Guerilla Marketing.

Negeren! 

Guerilla Marketing, 'een marketingtechniek die poogt om met beperkte middelen een groot resultaat te bereiken', is een fenomeen dat in de marketing wereld al geruime tijd bekend is. Op dit moment wordt deze tactiek met GROOT SUC6 (inderdaad: Hoofd Letters) ingezet door de Brabantse familie bierbrouwer BAVARIA; een nichespeler in de omvangrijke biermarkt. 

Zoiets relatief eenvoudigs als een oranje jurkje, zonder enige vorm van naamsreclame, gecamoufleerd zoals bij een guerilla (nb; wel prijkt op de rugzijde van de hier besproken DD in licht reliëf het jongste logo van B.), haalt de Wereldpers & de voorpagina's op het moment dat daar het sprankelende spel van 'onze Oranje elf' had dienen te staan; niet dus. 

Alle tv programma's, van nieuwszenders tot aan opiniemakers, besteedden gisteren ruim aandacht aan de DD. Zelfs in het panel van het door collega-concurrent JUPILER gesponsorde VIOranje waren de blonde, oranjegekleurde DD dames een doorslaand succes & viel de naam B. met regelmaat. JUPILER zal blij zijn..... 

Hoe het zover is gekomen? Eerst werd het onze KNVB rood voor de ogen van al die oranje jurkjes, nu treedt de FIFA dapper in dat zelfde ridicule spoor. Sponsoren HEINEKEN & BUDWEISER zullen zich, net als JUPILER, ongetwijfeld afvragen of zij aan zoveel onbenul nog zoveel geld dienen te spenderen. Intussen staan bij BAVARIA de bierkranen letterlijk wijd open. 

& Zaterdag tijdens Nederland - Japan? Als BAVARIA slim is (& dat zijn zij ongetwijfeld) dan sturen zij geen enkele 'financieel ondersteunde' Dutch Dress het stadion in Durban in. Niet financieel & juridisch ondersteunde dames zullen het uit hun hoofd laten de DD aan te trekken, bang om verwijderd te worden. 

Juist die afwezigheid van de DD in het stadion zal vervolgens opnieuw media aandacht genereren; inderdaad: een guerilla tactiek. 

Nou ja, negeren...... :-) 

http://www.youtube.com/watch?v=U7Ih7hPTn4w 

NB: de kans dat we de World Cup Bid 2018/2022 binnenhalen wordt met het uur kleiner.... :-o 

22/06: & zoals bij veruit de meeste sprookjes, kent ook dit een Happy End.

23/06: het kon niet anders of BAVARIA's strapatsen weten zelfs HBR's interesse op te wekken: Brands and the First African World Cup.

Bookmark and Share

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Albert Willem Knop
Lid sinds 2019
Het is natuurlijk weer een briljante aktie van Bavaria. Ik vermoed dat half Nederland en het grootste deel van de wereld niets in de gaten had gehad als de FIFA dit had genegeerd.  De FIFA heeft de publiciteit voor Bavaria gekreëerd en tegelijkertijd Budweiser negatieve publiciteit gegeven. Het feit dat Bavaria dit geregisseerd heeft, maakt het wat lastiger, maar het is uiteraard te dol voor woorden dat als bedrijf A geld geeft aan organisatie B, ik als bezoeker (en dus als klant) gedwongen wordt mij op een bepaalde manier wel of juist niet te kleden. Dit is wat ik de terreur van de marketing noem.
Song for Africa
[...] die 1e 2 weken heeft de Dutch Dress de wereld veroverd, waren ‘onze’ jongens onder de indruk van hun bezoek aan [...]