Continu verbeteren en de rol van de midden manager. (oproep deelname aan onderzoek)

Organisatieverandering is complex en zeer context afhankelijk. Daarom is er een sterke behoefte aan studies die inzicht geven in de complexiteit van organisatorische veranderingen, en met name het managen en de leidinggeven van verandering. Er veel onderzoek gedaan naar lean management en continue verbetering. Het blijkt echter dat de rol van midden management bij continue verbetering in al deze onderzoeken is onderbelicht. Dat is ook de reden dat ik gestart ben met een promotieonderzoek dat zich richt op de vraag:

Hoe en in welke mate beïnvloedt midden management continue verbetering van organisaties in de financiële dienstensector?

Om de rol van midden management te toetsen en verder te onderzoeken ben ik op zoek naar midden managers en top management.

Het creëren van duurzame verbetering is een enorme uitdaging gebleken binnen organisaties. De duurzaamheid van de continue verbeteren praktijk kan worden gedefinieerd als: "de mate waarin continue verbetering (a) stand heeft gehouden na verloop van tijd en (b) ondersteund wordt door de inspanningen van werknemers en managers en (c) onderdeel is geworden van de manier van werken binnen de organisatie. De functie en de positie van midden managers is er een met grote uitdaging. De midden manager bevindt zich tussen operationele en hogere management en daarmee tussen de uitvoering in de operatie en het uitvoeren van de strategie.

Creëren van continue verbetering (CV) is een enorme uitdaging binnen veel organisaties. Het creëren van een duurzame CV praktijk vereist het creëren van een nieuwe manier van werken en het inbedden als een activiteit/ gedraging in de dagelijkse routines van de organisatie. Midden managers kunnen worden beschouwd als belangrijke vertegenwoordiger bij het vergemakkelijken van dit soort verandering. Wat midden managers tegenkomen is de driehoek van het leiden van verandering, het implementeren van de verandering en het veranderen van hun eigen gedrag. Dit kan bij midden managers zorgen voor frustratie, weerstand en zelfs het actief tegenwerken van veranderingen. Om met deze spanning om te kunnen gaan dient het top management te zorgen voor goede ondersteuning van het midden management en het vertonen van voorbeeld gedrag. Dit is echter een grote uitdaging binnen bedrijven met de vluchtigheid van top management posities en druk vanuit aandeelhouders.

Om de rol van midden management te toetsen en verder te onderzoeken ben ik op zoek naar midden managers en top management die:

Binnen hun organisatie betrokken zijn geweest bij een continu verbeter traject (bijvoorbeeld een lean of six sigma implementatie) en die graag hun ervaringen willen delen en deelnemen aan dit onderzoek.

De gegevens zullen uitsluitend voor wetenschappelijke analyse, presentaties en verdere aanscherping van een nog te ontwikkelen raamwerk worden gebruikt.

Op www.middle-management.eu vindt u meer informatie over het onderzoek en aanmelden kan via f.j.a.hermkens@tue.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>