Ik ben de baas!

"Je draait de zaken weer om! Er is maar één iemand de baas in dit bedrijf en dat ben ik! En niet zij! Zij zijn degene die zich moeten druk maken om datgene wat ik wil! En niet andersom! Ben ik duidelijk? Zo sprak de manager in de tijd van de grijze maatpakken. Gelukkig zijn de tijden veranderd."

De titel “manager” is niet langer een vrijbrief om als een olifant door de porseleinkast te gaan. Het tijdperk van het “baas”-zijn is voorbij. De verhoudingen en de werkomgeving zijn ingrijpend veranderd. De manager van tegenwoordig zegt “Ik kan mijn werk niet uitvoeren zonder mijn medewerkers.” Dit nieuwe inzicht maakt dat managers zich er steeds meer van bewust worden dat problemen samen aangepakt moeten worden. Immers, als de medewerkers een probleem hebben, heeft hij dat ook. En de oplossing is even eenvoudig als doeltreffend: als hij de problemen van de medewerkers oplost, lost hij ook zijn eigen problemen op.

En zie daar: samenwerking is geboren en men werkt met elkaar mee in plaats van elkaar tegen.

Wereldbeeld is paradigma.
Ieder probleem is een paradigma, gebaseerd op het wereldbeeld van degene die het probleem ervaart. Zolang die paradigma’s blijven bestaan, blijft er verschil van inzicht en is de oplossing ver te zoeken. Het is de uitdaging voor de manager om de standpunten zonder oordeel aan te horen. Op die manier leer je de medewerkers begrijpen en beoordelen. Je laat zien dat je ze wilt helpen.
Na een bijeenkomst waarin een reorganisatie werd aangekondigd vroeg de directeur: “wie heeft er nog vragen?” Een medewerker stak zijn hand op en stelde een vraag. De reactie van de directeur was: “Zo’n domme vraag heb ik nog nooit gehoord.” Daarna waren er geen vragen meer.

Wijsheid in pacht.
Als manager heb je de wijsheid niet in pacht. Maak gebruik van de kennis en de talenten van de medewerkers. Zij vormen het bedrijfskapitaal. Luister goed, stel vragen en vraag vooral goed door. In de samenwerking ontstaan soms de meest creatieve ideeën. En soms komen oplossingen aan bod die het uitproberen waard zijn. Hiermee laat je als manager ook zien dat je samen wilt experimenteren.

Bondgenoot
Op het moment dat je medewerkers je bondgenoot worden, gaan ze luisteren. Ze zijn eerder bereid om veranderingen te bespreken en te accepteren. Ook de minder populaire veranderingen worden geaccepteerd. Door leiderschap te tonen voorkom je machine - denken. Je bent een mens – denker geworden. Dit komt het veranderingsproces uiteindelijk te goede.

En de boodschap voor de ouderwetse baas? Commandeer je hond en blaf zelf.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>