Innoveren vanuit de Basis

“Ik ben net zo trots op de dingen die we niet hebben gedaan als op de dingen die we wel hebben gedaan. Innoveren betekent dat je tegen duizenden dingen nee zegt.” (Steve Jobs).

Toch zie ik als consultant bij Leissner & Van der Molen, dat veel organisaties worstelen om dit in de praktijk te brengen. Innoveren is een “wapenwedloop” geworden waarbij we snel ja zeggen op de innovatieve technieken die op dat moment trending zijn.

Ook tegen die methodes die lastig te implementeren zijn en waar vaak een flink prijskaartje aan hangt. Zonde want een kwestie van vaker nee zeggen betekent slimmer innoveren en dat is goud waard!

Dat geldt ook voor fraudebestrijding. Denk hierbij aan populaire begrippen zoals machine learning, big data, nudging of blockchain. Allemaal vinden we dat we er iets mee moeten. Maar waar moet je beginnen? Dat is vaak lastig om te bepalen. Want hoe weet je welke technieken voor jouw organisatie geschikt zijn? Wat mag het allemaal kosten? En wat gaat al die nieuwigheid uiteindelijk opleveren?

…Vanuit de basis Een eenduidig antwoord is er niet. Het hangt namelijk af van de invulling van de randvoorwaarden. Dat zijn niet alleen harde voorwaarden zoals budget, capaciteit, kennis en datakwaliteit, maar ook zachte voorwaarden zoals fraudebewustzijn, eigenaarschap en draagkracht binnen de hele organisatie. Kortom: het hangt af van de basis.

Maar dan slimmer Zet dan ook die basis centraal als je met nieuwe technieken aan de slag wil gaan. Vaak blijkt dat de meest rendabele oplossingen vooral simpel en relatief goedkoop zijn. Zo kan iedere organisatie stap voor stap slimmer innoveren. Laat je inspireren door de volgende twee voorbeelden:

  1. Funneling: moeite om inzicht te krijgen in alle fraudeactiviteit binnen producten, aanvraag- en claimsprocessen? Denk dan eens aan funneling. Dat is een data- en business intelligence techniek die een uitstekend fundament legt voor een goede anti-fraudestrategie, zinvolle KPI’s en rapportages met impact.
  2. Nudging: krapte in bijvoorbeeld onderzoekscapaciteit? Dan is nudging een goede optie. Dat is de toepassing van gedragsbeïnvloeding om klanten eerlijker te laten zijn bij aanvragen en claims. Voorkomen is beter dan genezen.

Een integrale aanpak

Tot slot heeft elke organisatie haar eigen sterke & minder sterke gebieden, haar eigen behoeften, mogelijkheden en budget. Om te weten hoe solide de basis is, en welke innovaties passen bij de organisatie, is een integrale aanpak verstandig. Leissner & Van der Molen heeft hiervoor de Quick Scan ontwikkeld. Deze Quick Scan voor fraudebestrijding heeft een integraal karakter waarbij alle relevante onderdelen gewogen worden en  ‘staat als een huis’ Kortom een ideale kapstok om slimmere innovaties te plannen en uit te voeren.

Innosurance

Over slimme innovaties gesproken. Wat is trending?  Wat zijn de insights van de experts? Hoe vernieuw je een branche die steeds verder consolideert? Hierover maar ook wat er speelt in andere branches vind je op het evenement Innosurance 2018.  

Toepasbaarheid buiten de verzekeringsbranche?

Absoluut! Elk organisatie heeft haar eigen vertrekpunt en een proces is, ongeacht de branche,  per definitie kwetsbaar voor fouten of misbruik. Wat te denken van PGB-misbruik in de zorg, niet sluitende kasprocessen in de hospitality of afwijkend declaratiegedrag van artsen. Ik ben overtuigd dat andere branches, zowel publiek- als privaat baat hebben bij een integrale aanpak waarbij gerichte interventies de basis op orde brengen en een organisatie helpt slimmer te innoveren.

Juri Leissner, innoveren vanuit de basis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *