Managers: stop met baasje spelen!

Het tijdperk van baasje spelen op de werkvloer ligt echt achter ons, hoewel het nog niet overal is doorgedrongen in organisaties.

Alles moet anders, want alles wordt sneller, alles wordt transparant en iedereen heeft over alles een mening. En wat gebeurt er in het bedrijfsleven: de teugels worden aangehaald en managers proberen meer grip te krijgen. Nog meer kengetallen, nog meer structuur en extra controle.

Maar het werkt niet meer. Samenwerken en vooral ondersteunen zijn veel betere ingrediënten om organisatiedoelen te bereiken.

Uit de praktijk....

Een voorbeeld dat ikzelf heb ondervonden. Mijn toenmalige directeur was helemaal weg van 6 Sigma (proces verbeteren met behulp van statistiek), zero defects (kwaliteitsfilosofie) en meer van dit soort methoden. De verzamelnaam was Lean Manufactuering. Hij stelde voor dat ik als toenmalig bedrijfsleider een Masterclass Lean Manufacturing zou gaan volgen (een cursus die € 20.000,- kost!) en de opgedane kennis vervolgens zou invoeren in het bedrijf. Dat leek mij een slecht idee. Het volgende zou gebeuren mijns inziens.

Ik zou enorm enthousiast worden en allerlei zaken willen veranderen. De productieleiders moeten eerst nog overtuigd worden, daarna de meewerkende voorlieden en daarna de medewerkers.

Een lange en waarschijnlijk heilloze missie omdat de informatie bij die medewerkers ontbreekt. Een van bovenaf geënsceneerde opzet past niet meer in de huidige tijd. Ik heb het anders gedaan. Enkele trainingsbureaus uitgenodigd en de best passende gevraagd om voor de groep van productieleiders en meewerkende voorlieden een pragmatische training Lean Manufacturing op te zetten. Dat is gebeurd naar volle tevredenheid.

Niet één enthousiaste leidinggevende, maar 14 enthousiastelingen! Dat werkt een stuk prettiger weet ik nu uit ervaring. Met deze 14 ambassadeurs was het werken een stuk eenvoudiger en plezieriger. De volgende stap naar de medewerkers op de werkvloer was daarna relatief eenvoudig te maken.

Gezond verstand

Het is niet nieuw. Wel heel wezenlijk en belangrijk. Eerst draagvlak creëren en alle leidinggevenden en hun medewerkers erbij betrekken. Het wordt wel heel vaak vergeten. Dat zijn de zaken die er echt toe doen als succesvol moet worden verbeterd of veranderd of allebei. Het vergt inzicht, overzicht en leiderschap om dat voor elkaar te krijgen. En echte leiders geven, zoals gezegd de credits aan hun medewerkers. Zij die het samen met jou uitvoeren! Bescheidenheid siert de mens, zo ook een leidinggevende.

Mathieu Siemons is consultant en helpt organisaties en leidinggevenden hoe ze zelfstandige medewerkers kunnen faciliteren. Zijn boek Gezond Verstand Management van Uitgeverij Dialoog is nu verkrijgbaar.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Smallie
Thanx Mathieu.....
Zo werkt het:"If you understand people, you understand business....
That's what is all about."
Anton Schaerlaeckens
Lid sinds 2019
Heel herkenbaar en heb het zelf zo ook ervaren als leidinggevende. Het is namelijk ook het basis principe van change management. Je kunt mensen niet veranderen of overtuigen, dat doen ze namelijk zelf. En de beste manier is door ze zelf te laten experimenteren en te ervaren. Een aantal eigen praktijkvoorbeelden heb ik vermeld in deze blog.
http://www.leanquality.nl/blog/verbeteren-veranderen-mensenwerk/
Veel leesplezier en doe er je voordeel mee!