Pesten en leiderschap mag geen “Handel” zijn (of worden).

In het najaar van 2010 deelde ik mijn verdriet en teleurstelling over leiders met een Nederlandse topbestuurder. Zijn reactie:

"Beste Koos,

Leadership is difficult! You get knocked over by the mediocre, by the fearful, by the egocentrics, by the power hungry, by those who do not know, by the jealous, etc. etc.
 For leaders to sustain themselves they should always be able to live from the “Inside-Out”. Stay connected to Go(o)d and use the strength of Go(o)d and your strength.
 This world needs people like you that are willing to dedicate their lives to the good of others. Nothing changes in this world for the better without people like you, working their way through complicated roadblocks, speaking out in public in what they believe in, seeking ways of mobility the right stories, inspiring people to think differently and people willing to get knocked over by those that feel threatened.

 Koos, you are a great soul. Do not get knocked over by the petty behaviors of some.  Continue to serve in a manner that is you and the world will be served and you will be a happy man.
Lots of love. XYZ." Einde bericht.

Ik was diep geraakt en ontroerd door dit bericht en kon het niet (voor)lezen zonder een brok in mijn keel. Wat een bemoediging. Het heeft mij ook beziggehouden vanuit mijn rol als ervaren manager met 90.000 “vlieguren”. Leiderschap moeilijk? Dat was nieuw voor mij. Begin 2011 begon ik met een reis en zoektocht naar mijzelf. Die reis beschreef ik in het Kantelboek. http://www.kantelboek.nl/mijn-eigen-reis.html

We zijn inmiddels bijna 6 jaar verder. Ik ben tot het inzicht gekomen, dat XYZ gelijk had.

Tijdens mijn eigen reis heb ik de nodige mensen ontmoet en gesproken, tientallen boeken gelezen en gerecenseerd, zelf een boek geschreven http://www.aaa-tfm.nl/AuthentiekeLeidersEchteLeiders.pdf , meer dan 150 columns op mijn naam staan, talrijke evenementen bezocht en een aantal keren mijn visie mogen delen op de planken. https://bc1.nl/nieuw-leiderschap/.

Al die opgedane kennis hoop ik nog lang te mogen delen met de wereld. Er zijn 2 onderwerpen waarvan ik vind, dat ze grote(re) zorgvuldigheid verdienen.

  • PESTEN  Als eerste ga ik – in het kader van de (recente) week tegen pesten - in op dit thema. Ik vind het bijna misselijkmakend dat mensen activiteiten op dit gebied zien als handel. De “Snelle jongen” die tijdens een verkoopvergadering het feit dat een meisje dat gepest werd zich voor de trein had gegooid aangreep om een nieuw product in de markt te zetten. Een “Masterclass tegen pesten” o.i.d. “Handel dus”. Onacceptabel.
  • LEIDERSCHAP Mensen die zich bezig houden met leiderschap, in het bijzonder trainers, coaches, consultants, sprekers, onderzoekers, docenten, inleiders, hoogleraren, maar ook managers, bestuurders en toezichthouders zouden zich meer bewust moeten zijn van hun verantwoordelijkheid en de impact die ze hebben op (“hun”) mensen / managers / leidinggevenden en studenten. Deze mensen hebben namelijk ook impact op hun medewerk(st)ers. Als je leiderschap dus aanvliegt vanuit de “Verkeerde P” (Processen, Projecten, Prince2, Programma’s etc), dan zet je die mensen op het verkeerde been. Je moet het namelijk aanvliegen vanuit de “Goede P” de P van Personen, People.

Ik ben van mening dat organisatie adviseurs (A), managers (M), bestuurders (B), toezichthouders (T), trainers (T) en coaches (C), die zich bezig houden met mensen / leiderschap gekwalificeerde en betrokken professionals moeten zijn. Een chirurg die steken laat vallen moet uitgeschreven worden uit het BIG register. De in deze zinsnede genoemde mensen zouden – als ze niet begrijpen waar ze mee bezig zijn, zich niet houden aan wet-en regelgeving, zich verrijken over de ruggen van hun mensen, klanten, leveranciers of de belasting betalers – uit het “A, M, B, T, T & C register” geschreven moeten worden….

Dat staat op mijn bucketlist. (http://www.beunited.nl/beunited-media/column/entry/food-for-thought-op-mijn-bucketlist-een-a-m-b-t-t-c-register).

Inderdaad. Pesten, Leidinggeven, Leiderschap. Laten we er geen “handel” van maken. Goed, professioneel en integer omgaan met alle stakeholders is niet alleen goed voor je studenten, coachees, toehoorders, medewerk(st)ers, klanten en leveranciers, maar ook goed voor je zelf, je partner, je gezin, de aarde en de toekomst van je bedrijf of organisatie!

Koos Groenewoud. Lelystad 3 oktober 2016

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>