Recensie: Duurzaamheid in de Boardroom.

Tijdens het lezen en recenseren van “Duurzaamheid in de boardroom” van Wouter Scheepens kwamen er een aantal gedachten bij mij op. Als eerste ‘it’s lonely at the top’ en ‘de mooiste bloemen staan aan de rand van de afgrond’.

Over toppen en afgronden gesproken. In de weekendbijlage van het dagblad Trouw stond een artikel over bergbeklimmen in de Bellunese Dolomieten. (Citaat:) ‘Goede vriend Joeri glijdt uit en komt in het losse grind van een puinhelling terecht. Onder hem een gapende afgrond van tientallen meters. Alles wat op zijn weg komt grijpt hij vast, maar nergens grip. Langzaam glijdt hij op zijn buik naar de rand van het ravijn…. Gelukkig is daar Ido. Die grijpt Joerie bij zijn rugzak en het glijden stopt. Ijzersterke loper Tim is met een paar sprongen ook snel in de buurt. Hij maakt een kuiltje in het grind, zodat Joerie er z’n voet in kan zetten en weer grip krijgt. Samen trekken en duwen ze hem terug op het pad. Niks aan de hand, alleen wat schrammetjes…’ (einde citaat).

Spannend. En dat is het momenteel ook in de bestuurskamers. Je zult maar te maken krijgen met een bankroet en/of persoonlijke aansprakelijkheid. Of je moeten verantwoorden bij de Ondernemingskamer. Je naam zien rondgaan op social media. Erger nog, het risico lopen om in de gevangenis te belanden. Dat kan overigens ook een jail in de VS of in het Verenigd Koninkrijk zijn. Gelukkig is de gids Wouter Scheepens in de buurt. Zijn boek zie ik als een reddingslijn voor bestuurders en toezichthouders. Het is een wake-up call en eyeopener.

Ondergetekende is sinds een jaar of dertien betrokken bij Servant Leadership – Dienend Leiderschap. Een van de tien kenmerken van Dienend Leiderschap (Van Robert K. Greenleaf) is rentmeester-schap. Dan is de link met en naar duurzaamheid logisch. Het is geen hype maar een trend. Het gaat niet alleen over natuur en milieu, het gaat over onze toekomst, die van onze kinderen en kleinkinderen. En ook de toekomst van ons bedrijf, onze instelling, organisatie en die van ons persoonlijk. Als we ons niet realiseren dat duurzaamheid geen hype is, maar een serieuze trend, dan komen we onszelf tegen. Als je geen medewerk(st)ers meer kunt krijgen, je klanten weglopen en je financiers afhaken, dan sta je met lege handen. Ik schrijf en stel dit niet ‘zomaar’. In 2010 heeft Bas Blekkingh samen met 120 high potentials het ‘Handvest Nieuw Leiderschap’ gemaakt. Daarin staat de vraag centraal: ‘voor wat voor leider en voor wat soort bedrijf zou je graag willen werken?’. Het antwoord luidt: voor een dienende leider die oog heeft voor de maatschappelijke taak die op het bedrijfsleven rust, die stuurt op vertrouwen en die een balans tussen optimale groei van het bedrijf en de belangen van verschillende stakeholders bij het realiseren van hun bedrijfsdoelstellingen creëert.

Het boek sluit hier naadloos op aan. Ik heb het wel met een dubbel gevoel gelezen. Aan de ene kant blij, dankbaar en enthousiast over het boek. Goed dat het er is, prima timing en gewoon nodig. Aan de andere kant bezorgdheid. Er zijn namelijk nog te veel bedrijven en organisaties die denken dat het hun tijd wel zal uitduren. Helaas hebben die hun langste tijd gehad. Als je niet aan de slag gaat met duurzaamheid, dan komt je bedrijf, instelling of organisatie in zwaar weer terecht.
Laat je inspireren door het boek. Wellicht brengt het je ertoe dat je nog net op tijd de bakens weet te verzetten. Eerder schreef ik ‘Duurzaamheid duur? Nee, NIET-duurzaam komt je duur te staan’. En zo is het maar net.

Inspirerende interviews ook, in dit boek van Scheepens. Een van de uitspraken die exact duiden voor welke taak de bestuurders en toezichthouders staan is: “Uiteindelijk draait het om de menselijke factor en daarom is het zo belangrijk dat we ons verdiepen in de mensen om ons heen” (Inge Brakman, commissaris en toezichthouder).

Verder zou ik deze twee uitspraken op een tegeltje zetten:

“Een bedrijf dat niet, of onvoldoende verbonden is met zijn omgeving loopt grote strategische, financiële en commerciële risico’s” (Jeroen de Haas, CEO Eneco);

“Als je als bedrijf niet kunt uitleggen wat je maatschappelijke missie is, is het de vraag of je überhaupt bestaansrecht hebt” (Paul Polman, CEO Unilever).

Van harte aanbevolen. En er direct zelf mee aan de slag gaan, niet droppen bij P&O, en de valkuilen ‘greenwashing’ en ‘windowdressing’ vermijden. Die werken niet! Hier is een deel van het boek in te kijken: https://goo.gl/6EqDyP Het is online te bestellen bij uitgever Maurits Groen.

Koos Groenewoud, Lelystad 27 juni 2017; Inspirerende (Interim)manager, adviseur, columnist en spreker. Dienstverlening, Gastvrijheid, Veranderen en Nieuwe Business Modellen.  http://www.aaa-tfm.nl/profielkoosgroenewoud.pdf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *