Recensie herziene versie Dienend leidinggeven – zacht voor mensen, hard voor resultaat.

In mei 2015 recenseerde ik de eerste versie van Dienend leidinggeven. In die recensie ging ik in op de wijze waarop Roeland Broeckaert dienend leidinggeven aanvloog. Broeckaert heeft ervoor gekozen om zich te laten inspireren door Thomas Gordon en in mindere mate door Robert K. Greenleaf. Op dat moment realiseerde ik mij ook dat het minder van belang is wie het label erop plakte en wanneer dat werd gedaan; het gaat om de houding. Hoe ga je er zelf mee om. Daar moet het over gaan.

Verder schreef ik “Het boek sluit naadloos aan bij de trends en ontwikkelingen op het gebied van leiderschap en daarmee van dienend leiderschap”. We zijn nu 1 ½ jaar verder en de belangstelling voor dit soort boeken, handvatten en tools is sterk groeiend.

Thema’s als Zelfsturing, Nieuw Organiseren, Nieuw Leiderschap en boeken als “de laatste manager” en “ontmanagen voor managers”, gaan als warme broodjes over de toonbank. Ik hoop dat “Dienend leidinggeven” ook een bestseller gaat worden. Het is in elk geval een mooie bijdrage aan nieuw leiderschap. Ik heb het nieuwe boek met plezier gelezen en ben opnieuw onder de indruk. Broeckaert is er in geslaagd een boek te schrijven waar je ECHT mee aan de slag kunt. Hij gaat in op:

• Een visie
  • Twee pijlers van dienend leidinggeven
  • Drie posities als leidinggevende
  • Vier stijlen van een manager
  • Vijf kenmerken van een dienend leider en
  • Zes competenties van een coach

De hoofdstukken geven je niet alleen een schat aan theoretische informatie, je kunt er zo mee aan de slag. Inderdaad een HANDboek / HANDleiding.

Lezen van en WERKen met dit HANDboek is niet alleen leerzaam en inspirerend, maar kan ook een substantiële bijdrage leveren aan de medewerk(st)ers tevredenheid. Dat is niet alleen van belang als het gaat om het binnenhalen (en houden) van talent / high potentials, een laag ziekteverzuim en verloopcijfer, maar een gemotiveerd team is ook van grote invloed op de klanttevredenheid.

Ondergetekende vindt o.a. PIANO en FORTE (Functioneren, Opvolgen, Resultaten, Tijdsbewaking en Evalueren) een vondst, die op het lijstje ANNA, OMA, DIK, KISS, KLUTS, LSD, NIVE en OEN (http://mindjoy.nl/8-ezelsbruggetjes-voor-effectieve-communicatie/) thuis hoort.

De nieuwe versie van het HANDboek / HAND leiding heeft nog meer praktijkvoorbeelden dan het eerste boek en sluit daardoor nog beter aan bij de praktijksituatie.

Zoek de verschillen…. In a nutshell: “van drijfveren naar drive”. Ik kan mij helemaal vinden in het voorwoord van Jan Prins en sluit mij graag aan bij “Ik wens jou, beste lezer toe dat jouw leiderschap een gunstige impact mag hebben op jezelf, iedereen om je heen en de kwaliteit van je werk”. Het boek is een ideale handleiding voor leidinggevenden om samen met hun team in hun bedrijf of organisatie met dienend leiderschap aan de slag te gaan. Leidinggevende en team kunnen door de vele praktische handvatten handelen vanuit de zelfde visie op leiderschap.
Van harte aanbevolen. Om te beginnen voor studenten, docenten en (hoog)leraren, maar uiteraard ook voor leidinggevenden, managers, directeuren, bestuurders en toezichthouders.

Het boek bestellen of inkijken? https://goo.gl/Nm1NrC

Koos Groenewoud. Lelystad 30 januari 2017