Recensie van “De Kleine Semler” van Peter Runhaar

Jan Rotmans (hoogleraar transitiekunde en oprichter van Nederland Kantelt) schrijft: “Het is geen tijdperk van verandering, maar een verandering van tijdperk”. Ik kan mij daar goed in vinden. Er komt veel op ons af. Daarbij hebben we de neiging om bedrijven en organisaties als Uber, Airbnb maar ook robotisering als bedreiging te zien.

Er is echter een ander aspect dat een grote bedreiging kan vormen als het gaat over de toekomst van een bedrijf of organisatie: het niet kunnen krijgen of houden van medewerk(st)ers. Op dit moment zijn er in de bouw, de installatie en de ICT ongeveer 50.000 vacatures. Je hoort van situaties, dat ICT-ers in hun proeftijd worden ‘weggekaapt’ door headhunters. Zonder high potentials, talenten en intrinsiek gemotiveerde medewerk(st)ers sta je als organisatie met lege handen. Er zijn bedrijven die kapitalen uitgaven om aan de juiste mensen te komen (die overigens ook vaak binnen een aantal maanden weer opstappen), maar er zijn ook bedrijven en organisaties waar de sollicitanten bij wijze van spreken op de stoep staan.

Wat is hun geheim?

Ze begrijpen dat het managen van mensen achterhaald is. Men heeft behoefte aan (nieuw) Leiderschap. (Zie het handvest https://goo.gl/VD5VHQ) Bij nieuw (dienend) leiderschap horen concepten als Zelfsturing, Nieuw Organiseren en Semco Style. Ondergetekende was betrokken bij het event “Ricardo Semler and Friends” op 24 juni 2014 (zie mijn “Verslag” van die dag op de site van lerende Leiders). Verder recenseerde ik het boek Semco in de Polder van Allard Droste; een extra reden om “De kleine Semler” te lezen en te recenseren.

Ik hou van dit soort boekjes en vind het “De kleine….” concept een geweldig idee. Een van de mensen die aan het woord komt in het hoofdstuk Semler in Nederland (Sjoerd van der Velden van het vooruitstrevende Semco Style en “Best for the world B Corps” Bruggink & van der Velden Advocaten en Belastingadviseurs in Utrecht) maakte mij attent op het boek.

Peter Runhaar is erin geslaagd om een toegankelijk, leerzaam, actueel, compact en inspirerend boekje te schrijven. Als je als HRM- of bedrijfskunde student bezig bent met het thema Management en Leiderschap dan kan het boek je veel researchtijd besparen. Het geef een goed beeld van het gedachtegoed van Ricardo Semler, het bedrijf SEMCO, het thema geluk, een nieuwe focus op leiderschap en laat een aantal mensen aan het woord die bewezen hebben dat het WERKT!

Het boekje gaat onder andere in op de imposante groeicijfers van het bouwbedrijf van René Kesselaar (80% groei in crisis tijd) en de wijze waarop Sjoerd van der Velden en Remmelt Schuuring, van de schoonmaakcoöperatie Schoongewoon, hun bedrijf hebben opgezet. Verder komen de bedrijven Effectory van Guido Heezen (150 consultants, geen managers) en Finext aan de orde (Fokke Wijnstra). Mooie (praktijk)voorbeelden, waarbij ook op de valkuilen wordt ingegaan.

En – last but not least - bevat “De Kleine Semler” vijf waarde(n)volle tips om zelfsturing succesvol te implementeren. In a “nutshell”: Voorkom halfslachtige aanpak, wees voorbereid op de terugval, kijk anders naar het begrip leiderschap, deel informatie. Persoonlijk vind ik “Kijk heel kritisch naar alle conventies en neem rigoureus afscheid van het merendeel” de belangrijkste tip.

Het boekje is een must read voor adviseurs, chefs, teamleiders, managers, directeuren en toezichthouders die aan de slag willen met Zelfsturing, Semco style, kortom “NIEUW Leiderschap”.

Bedrijven en organisaties die zich willen onderscheiden van de middelmaat en een forse voorsprong willen krijgen op de benchmark, kunnen niet om Zelfsturing (en dit boekje) heen. Het hoort absoluut thuis op de boekenlijst van HBO en WO studenten. Het gaat immers over leiderschap van de toekomst.
Van harte aanbevolen. Het boek inkijken of bestellen? https://goo.gl/c5LBAk

Koos Groenewoud, Lelystad 21 september 2017, met dank aan Raymond Groenewoud, voor de puntjes op de I