Recensie Pionieren naar nieuw organiseren – ervaringslessen uit de Community of Practice Nieuw organiseren

Ondergetekende heeft de afgelopen jaren een behoorlijk aantal boeken over leiderschap gelezen en gerecenseerd. Hierbij zijn de nodige boeken over dienend leiderschap / servant leadership. De visie van Robert K. Greenleaf R.I.P. is nog steeds actueel. Boeken van en over de Gemeente Hollands Kroon (Poleposition), Ricardo Semler (Semco style), Lars Kolind, Ben Kuiken, Thom Verheggen, Anke Siegers en Giles Hutchins sluiten daar naadloos op aan. Dat doet “Pionieren naar nieuw organiseren” ook. Ik heb dit toegankelijke boek met ontzettend veel plezier gelezen. Leerzaam en inspirerend.

Ik nam voor het eerst kennis van de Broosz Community of Practice Nieuw Organiseren. Mooi. Deze aanpak zorgt voor kruisbestuiving en is een wezenlijke bijdrage aan Nieuw Organiseren: Pionieren naar nieuw organiseren – ervaringslessen uit de Community of Practice Nieuw organiseren door Georgette Kempink, Jan Smit en Guido van de Wiel.

De hoofdstukken over Rijnlands denken en verdraaide organisaties horen in het boek thuis net als de mooie, leerzame en inspirerende bijdragen van de betrokken mensen uit de sectoren Langdurige zorg, Bancaire sector, Publieke zorg, Gemeente, Jeugdzorg en Onderwijs van de ING, Gemeente Zwolle, GGD West-Brabant, Lokalis, Spirit, de Vivium Zorggroep en en – last but not least- Youke, sterke jeugd. CHAPEAU en bedankt!

Ik had overigens graag meer bedrijven en organisaties buiten het sociaal domein in het boek willen aantreffen. Het boek is een must read voor iedereen die werk wil maken van zijn of haar toekomst. Of je nu beginner (student, aankomend leidinggevende, old school denker), gevorderd of ervaren leidinggevende bent. Hier heb je wat aan.

• Als student en aankomend leidinggevende ben je snel op de hoogte van de trends en ontwikkelingen, waardoor je een voorsprong krijgt op je peers, die zich nog bezighouden met “Old School” managementdenken.
  • Als gevorderde zul je een “gevoel van (h)erkenning” krijgen en ook kunnen constateren dat het niet overal van een leien dakje gaat, maar er zijn ook nog veel lessen voor de gevorderde lezer.
  •  De managers, directeuren, bestuurders en toezichthouders die het Nieuwe Organiseren de gewoonste zaak van de wereld vinden (Bijvoorbeeld Carin Wormsbecher van Drukkerij Wedding, Anja van der Horst, Arthur Cremers en Wim van Twuijver (Gemeente Hollands Kroon), Sjoerd van der Velden (Advocatenkantoor Bruggink & van der Velden) en Rene Kesselaar van Bouwbedrijf Kesselaar & zn die ook in het boek voorkomt) mogen trots zijn op hun voortrekkersrol en voorbeeldfunctie.

Ik zei en schreef het al eerder: Bedrijven en organisatie die denken “het zal onze tijd wel duren”, hebben hun langste tijd gehad. Zorg er voor dat je op Poleposition komt en ga aan de slag met Nieuw Organiseren.. Het boek kan je daar erg goed mee helpen! Van harte aanbevolen. Inkijken en /of bestellen? https://goo.gl/7g2zp9 Zie ook: www.Nieuworganiseren.nu, www.rijnland-weblog.nl en www.broosz.nl

Koos Groenewoud voor managementPRO.nl. Met dank aan Annouck de Boer voor de eindredactie. Lelystad 21 november 2016

Koos Groenewoud
Lid sinds 2019