Recensie SEMCO in de polder

Bij het recenseren van boeken over leiderschap / Nieuwe Business Modellen gebruik ik niet zo vaak het woord pageturner. Dat woord gebruik ik nu wel, omdat ik het boek in 1 klap heb uitgelezen. Ik stuurde een bericht aan Droste: “Ik heb alles laten vallen en ben begonnen in je boek. WOW. Wat een ontzettend leuk, leerzaam en inspirerend boek. TOPPER”.

Alleen al de praktijkervaringen / voorbeelden in combinatie met de Fokke & Sukke cartoons en samenvattingen maken dat het boek zijn geld meer dan waard is. Het boek past goed bij deze tijd en ik vind het een bewijs, dat de Semco style aanpak echt WERKT. Teamleiders, Managers, Directeuren, Bestuurders en Toezichthouders die het niet geloven (of niet begrijpen) of dit zien als “luchtfietserij” en “Soft gedoe” zouden in 1 klap “bekeerd” moeten zijn als ze deze harde facts & figures zien:

• Twee productiemannen, een lasser van 52 en een zetter van 22, die volledig samensturend een project van € 2 miljoen van a tot z runnen.
• Een jongedame van 21, gestart voor het algemene officewerk, brengt na een halfjaar niet alleen zelfstandig offertes uit, maar haalt ze ook binnen. Ze helpt mee de marketing te verzorgen en heeft de projectadministratie onder haar hoede. Klein detail: het officewerk doet ze nog steeds tussen de bedrijven door.
• De omzet groeit autonoom met 15% per jaar. Zelfs tijdens de crises van de afgelopen jaren, waarin de bouw met meer dan 50% is gekrompen.
• Een partner/leverancier die inmiddels voor € 2,5 miljoen aluminium levert, zonder enig contract.
• Medewerkers hebben bijna elke week wel een nieuw idee en voeren dit zelf door.
• Een productiemedewerker koopt zelf de grondstoffen, ter waarde van jaarlijks miljoenen euro’s, rechtstreeks bij de leverancier. Er is namelijk geen afdeling inkoop.
• Een ziekteverzuim van theoretisch nul.

Het lezen van “Semco in de polder” geeft energie. Dat heeft niet alleen te maken met de inhoud, maar met de positieve “Buckingham” toon (Focus op de 8 en stop geen tijd in de 5).

Ondergetekende is een aanhanger van Marshall Goldsmith. Die heeft het over feedforward in plaats van feedback. (Terugkijken naar wat fout ging en wat je verkeerd hebt gedaan zorgt voor negatieve energie. Kijken naar gewenst gedrag over 1 jaar vanaf de start is positief. Een mooie stip op de horizon. Door te focussen op die stip weet Droste zijn mensen te inspireren. Hij geeft ook een wijze les over het omgaan met klagers. Verder gaat hij in op (omgaan met) klanten.

Dit boek sluit naadloos aan bij de huidige trend en ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, talentontwikkeling en de nieuwe economie. Het is een feest om dit boek te lezen. Veel (h)erkenning. Sommige praktijkcases hebben mij geraakt. Een miljoenen project en dan “loslaten en vertrouwen”. De neiging hebben om zelf het voortouw te nemen om vervolgens te moeten constateren dat je mensen hun zaakjes perfect geregeld hebben… Of als directie zelf je bezoekers rond te leiden, terwijl dit nu juist een blijk van waardering is als je dat door je mensen laat doen….

Dat een medewerker zijn familie uit het buitenland meeneemt naar een project. Trots zijn op je werk. Dat zorgt overigens niet alleen voor een laag ziekteverzuim, maar is ook een garantie dat je minder tijd en geld hoeft te stoppen in het binnen halen (en houden) van vakmensen. Die staan bij wijze van spreken op de stoep.

Leidinggevende beseffen niet altijd wat de impact is van hun houding en gedrag. Een bestuurder die ik erg waardeer vertelde mij dat hij op zijn eerste werkdag een rapport in ontvangst nam van een van zijn medewerk(st)er en direct begon met het aanpassen… Gelukkig realiseerde hij zich dat dit een valse start was… Droste geeft ook een prachtig voorbeeld. Hoe ga je om met klanten en leveranciers. Hoeveel tijd breng je door op de werkvloer. Wat is je focus. Hoe besteed je je budget (en je tijd). Hoeveel energie stop je in het produceren en lezen van Managementinformatie. Over Voorbeeld(ig) gedrag. Mooie spiegels!

Hij gaat ook in op een LEAN case, waarbij – door het betrekken van de medewerk(st)ers – de doorlooptijd van het periodiek machinereinigingsproces in de voedingsindustrie werd teruggebracht van 576 naar 115 manuren! Indrukwekkend.

In het laatste hoofdstuk gaat Droste in op de volgende vragen:

• Heb je hier supermensen voor nodig?
• Moet je weleens mensen ontslaan omdat ze niet mee kunnen?
• Werkt dit ook bij grote bedrijven of organisaties?
• Heb je dan geen enkele controle?
• Is het eenvoudig?

Zijn antwoord op deze laatste vraag: Het KAN eenvoudig en dat IS niet eenvoudig. Je moet durf tonen. Durven te dromen, durven los te laten, durven te vertrouwen en durven het anders te doen. Dat is, voor de goede orde, keihard werken.

Ik begon overigens met het lezen van de praktijkvoorbeelden, gevolgd door de (Fokke & Sukke) samenvattingen. Op basis daarvan zou ik zeggen en schrijven. Bestellen! En dan heb ik het nog niet eens over Het Droste-blik vol dromen, het Droste woordenboek en de leerzame & inspirerende voorbeelden uit ander sectoren, waaronder die uit de publiek sector.

Het boek is niet alleen bestemd voor Ondernemers, Teamleiders, Managers, Directeuren, Bestuurders en Toezichthouders, maar ook voor trainers, medewerk(st)ers, OR-leden, Vakbondsbestuurders, mensen die zich bezig houden met Veranderen, P & O, HRM, R & D, Werving & Selectie, Innovatie, Sales en Marketing en – niet te vergeten – studenten, Docenten en Hoogleraren(van alle studierichtingen!).

Ik vind het een prachtige bijdrage aan het denken over en implementeren van nieuw leiderschap. Daarom zal ik het voordragen om genomineerd te worden als managementboek
van het jaar 2017.

Van harte aanbevolen dus. Inkijken en bestellen: https://goo.gl/Yrwt9a

Koos Groenewoud. Lelystad, 5 februari 20177