Het succes van Airbnb in 5 stappen uitgelegd

Bedrijven als Airbnb zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Platforms zijn de nieuwe standaard, industriegrensoverschrijdend, groeien op een ongehoorde snelheid en bezitten amper activa. Het geheim? Platforms ‘parasiteren’ op bestaande activa en zo verbinden zij vraag en aanbod op een frictieloze wijze. Het draait allemaal om schaalbaarheid.

Elke keer dat een host zich inschrijft bij Airbnb’s, wordt diens aanbod niet alleen groter, maar ook gevarieerder en aantrekkelijker voor gasten. Op zijn beurt, trekken gasten hosts aan, die weer meer gasten aantrekken. Ik leg je uit welke vijf puzzelstukken je in elkaar moet passen om een succesvol platform te creëeren:

1. Je hebt een open platform-infrastructuur nodig. Dit is de digitale ontmoetingsplek die beide kanten van de markt matcht: vraag en aanbod. Dat moet zo simpel mogelijk gebeuren. Bij Uber is dat bijvoorbeeld door locatiegestuurd te matchen tussen passagier en chauffeur. Het frictievrij en simpel aan elkaar koppelen van externe producenten en eindklanten is de eerste voorwaarde voor succes.

2. Ten tweede heb je externe aanbieders nodig. Het platform maakt het mogelijk voor deze aanbieders om deel uit te maken van iets groters met een globaal bereik en een consistente sterke customer experience. Als platform moet je niet alleen een relevante waardepropositie hebben naar eindklanten, maar juist ook naar de aanbieders.

3. Naast aanbieders heb je natuurlijk ook eindklanten nodig. Platforms spelen handig in op de ‘sharing economy’, die nu in de schijnwerpers staat. Ik zie het echter liever als een on-demand economie, waarbij de klant op afroep een service gebruikt. Consumenten willen een koopervaring die altijd bereikbaar is, via één contactpunt waar de service wordt aangevraagd, geconsumeerd en afgerekend.

4. Vervolgens is het van vitaal belang om standaarden op het platform te handhaven. Platforms hebben een extra uitdaging als het gaat om kwaliteit, want ze zijn zelf niet in het bezit van resources.

5. Als laatste is de gebruikerservaring belangrijk. Klantverwachtingen zijn vandaag de dag enorm hoog. Dat geldt bij platforms voor zowel de vraag- als de aanbodkant. Zonder top-notch gebruikerservaring blijven mensen niet hangen en verspeel je je groeipotentie.

Ondanks de lange lijst van succesvolle voorbeelden, is het opzetten van een platform natuurlijk geen garantie voor succes. Om een succesvol platform te worden, moet je jezelf de volgende vraag stellen: Wat is het probleem dat ik oplos, voor zowel de aanbod- als de vraagzijde? Als je geen probleem oplost aan beide zijdes, dan is jouw platform gedoemd te falen.

Een platform is daarnaast een middel, geen doel op zich. Het is een businessmodel om je idee schaalbaar te maken, zonder daarvoor enorme investeringen te doen.

Welke platforms inspireren jou en hoe zie jij ze groot worden? Ik ben heel benieuwd!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>