Waarom draagt Mentale Vermoeidheid bij aan een Burn Out?

Tegenwoordig werkt men zich om maar zo te zeggen ‘kapot’. Eén op de drie Nederlanders voelt zich constant opgejaagd. De werkdruk is hoog, stapels met werk blijven groeien en de agenda is van minuut tot minuut strak vol gepland. De vraag luidt: ‘’hoe wordt de mentale vermoeidheid te lijf gegaan en draagt deze nu bij aan een burn-out?’’

Werkdruk.

In sectoren zoals; de zorg, het onderwijs, de bouw en natuurlijk het corporate bedrijfsleven: overal is er sprake van een enorme werkdruk. De perfectionistische en ambitieuze werknemer gaat maar door en door. Er zijn drukke werkdagen met veel afspraken achter elkaar en een hectisch privéleven. ’s Avonds moeten de volle mailboxen worden weggewerkt en zelfs in het weekend wordt er doorgewerkt om achterstanden te voorkomen.

Mentale vermoeidheid door constant ‘aanstaan’.

Toch is het niet alleen de werkdruk, maar juist de mentale vermoeidheid die zorgt voor meer burn-outs. Het constante ‘aanstaan’ is mentaal uitputtend. Per dag hebben zijn er meer prikkels dan ooit tevoren te verwerken. En dat gaat ten koste van de aandacht en slaap. Er zijn geen momenten dat er weinig wordt gedaan. Tijd voor lanterfanten of gewoon even stilte op de dag is er absoluut niet. Er wordt continue ge-multitasked en men wordt steeds maar afgeleid door de smartphone en sociale media. De aandacht is vaak versnipperd en dat maakt moe, doodmoe. De fut om een boek te lezen, muziek te luisteren of tijd te nemen om echt los te laten, gunt men zichzelf nog nauwelijks.

Onderliggende oorzaken mentale vermoeidheid wegnemen.

Maar de oplossing voor mentale vermoeidheid ligt niet alleen in het maken van een boswandeling en offline gaan. De drijfveren en de daar onderliggende overtuigingen, waardoor de lat steeds hoger en hoger wordt gelegd, zijn de boosdoeners. Perfectionisme, bewijsdrang en ambitie maken letterlijk ziek. Door de daaronder liggende oorzaken weg te nemen, een wezenlijke transformatie aan te gaan, worden de angsten om te falen of kwetsbaar weg genomen en wordt er een proces van acceptatie en ontspanning gecreëerd. De weg naar rust, mentale- en fysieke ontspanning. Driedimensionale coaching is hierbij de stap om je weer volledig ontspannen en onbegrensd te voelen. Uiteraard kan er ook met kleine stappen vooruitgang worden geboekt.

Hieronder zijn een aantal tips voor uzelf als manager te vinden, maar uiteraard ook handig om in gedachte te houden voor uw werknemers:

  • Plateaujaar. Kies een plateaujaar. Dit is een jaar waarin er geen grote projecten worden aangegaan, zoals een verhuizing of een nieuwe baan (of beide).
  • Het gesprek aangaan. Het is goed om met medewerkers in gesprek te gaan over werkdruk en verwachtingen. Is het nodig dat de mail om 23.00 uur ’s avonds nog wordt beantwoord? Waarom zou er nu een nieuw project moeten worden gestart, terwijl het huidige nog niet af is?
  • Persoonlijk Leiderschap. Er zijn sterke cursussen te volgen op het gebied van timemanagement, effectief werken en vergaderen.
  • Mailpolicy. Maak spelregels om niet meer te reageren op mails na 19.00 uur ’s avonds en in het weekend. Schakel het mailprogramma op de telefoon uit en beantwoord mails in tijdvakken, bijvoorbeeld drie keer per dag.
  • Smartphone. Het gebruik van onze smartphone, met alle pushmeldingen en social media, houdt men niet alleen wakker maar creëert ook een verslaving. Het beste is om pushmeldingen af te sluiten, de telefoon opzij leggen en wellicht om sociale media apps te verwijderen.

Barbara Kok, Burn Out Poli. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *