Windowdressing, Eunuchgedrag of ECHT waarmaken (net als Kesselaar & Zn) wat je zegt en schrijft.

Ondergetekende schreef ooit een column met de veelzeggend titel “Walk the talk” & “Practice what you preach”. De column ging over de wijze waarop een groot (en duur) adviesbureau omging met hun relaties. Wel de opdrachtgevers leren hoe het allemaal moet, maar het zelf niet doen. Ik vergeleek ze met Eunuchs. Die weten ook hoe het moet, maar kunnen het zelf niet (meer)...

Je kunt als bedrijf van alles bedenken (met het MT op de hei, zonder medewerk(st)ers of OR…;-) je missie en visie op een marmeren plaat laten beitelen om die een vervolgens een prominente plaats te geven in je receptieruimte, als je er een potje van maakt, dan ben je in 1 klap je geloofwaardigheid kwijt.

Kesselaar & Zn gebruikt de volgende tekst om zich te profileren:

"Kesselaar & Zn is een resultaatgerichte en proactieve bouwpartner; wij faciliteren, adviseren en bieden inzicht, zodat onze opdrachtgevers weloverwogen en duurzame beslissingen kunnen maken. Wij nemen verantwoordelijkheid in het bouwproces en vervullen daarbij altijd de behoeften van onze opdrachtgever en haar eindgebruikers. Als kenniscentrum zijn wij een adviserende en betrouwbare co-maker voor onze opdrachtgever, de regisseur in het bouwproces en een gastheer voor de eindgebruiker. Wij staan in onze kracht als we onze opdrachtgever (gevraagd en ongevraagd) mogen adviseren met onze bouwkundige kennis. We zijn er namelijk van overtuigd dat alleen daardoor de samenwerking in zijn geheel naar een hoger niveau getild kan worden."

Het programma Tegenlicht van de VPRO heeft in twee documentaires de onderscheidende visie van Kesselaar & Zn in beeld gebracht.

Nu de proef op de som…, een kijkje in de keuken bij Kesselaar & Zn "Gastheer in de bouw". Op 11 januari bezocht ik het bedrijf en ben nog aan het nagenieten……

Mijn positieve verwachtingen werden overtroffen. Ik heb van iedere minuut genoten en was aangenaam verrast. Ik keek bij mijn bezoek door mijn HoReCa & Facilitaire bril, maar was – als expert nieuw leiderschap met name geïnteresseerd in de wijze waarop Kesselaar & Zn met hun mensen omgingen. Het bedrijf is uitgeroepen tot Slimste Bedrijf van Nederland, dat word je toch niet zomaar?

En dan realiseer ik mij, dat je een belofte als bovenstaand alleen maar waar kunt maken als je begint bij je medewerkers. Als hospitalityman ben ik (met dank aan Piet Mathot) pas een jaar of 5 geleden tot de conclusie gekomen dat dit de enig juiste aanvliegroute is. En dat heeft Kesselaar & Zn goed begrepen! Zoals Kesselaar het zelf zegt: “Geef je medewerkers vertrouwen en investeer in hun talenten! Pas dan kan je groeien’’.

En dat werkt! Zij werken nu met zelforganiserende teams, de medewerkers gaan fluitend naar hun werk en de klanten zijn meer dan tevreden. Wat is het geheim? Vertrouwen en loslaten. Dat uit zich in (wat doen zij niet):

  • Geen hiërarchisch model
  • Geen afschuifsysteem maar verantwoordelijkheid stimuleren
  • Geen uitsluiting van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt
  • Geen visitekaartjes met titels/functies
  • Geen uitgebreide taakbeschrijvingen maar prestatiegericht werken

Maar… wat doen zij dan wel?

  • Werken met teams die in belangrijke mate zelf doelstellingen bepalen, invulling geven aan het werk en voortgang monitoren
  • Verantwoordelijkheden zoveel mogelijk bij medewerkers zelf laten op basis van gelijkwaardigheid en respect werken met collega’s binnen en buiten de organisatie.

Semco style, bij een bedrijf waar men nog nooit van Ricardo Semler had gehoord…..

Koos Groenewoud Lelystad. Maart 2018

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>