De jacht is geopend, laat de honden maar los!

Zaterdag lees je dat je CEO is opgenomen in de Top 10 van Slechtst Presterende Managers, maandag is er een spoedvergadering met de RvC, dinsdag sturen ze je (ietwat fletse) kroonjuwelen het veld in en vandaag wordt de jacht in alle hevigheid & in volle galop geopend. Dit alles onder het schijnbare motto: collega-concurrenten, laat nu de honden maar los!
'Bedrukte gezichten in de Supers' koppen regionale dagbladen vandaag. Bijna iedere locaal opererende journalist heeft gisteren een bezoek gebracht aan een vestiging van EDAH c.q. KONMAR en constateert dan landelijk hetzelfde beeld: bedrukte gezichten. Beteuterd zijn zowel klanten als medewerkers. Klanten omdat zij bang zijn dat nu bij 'hun' super na overname de prijzen worden verhoogd (niet onlogisch gedacht) en medewerkers omdat een overgrote meerderheid tot die dinsdagochtend geen idee had van dat wat hen te gebeuren stond. Zoals één van hen opmerkte: 'De leiding wordt pas vanmidag ingelicht.' en 'Ik las het zelf op Teletekst.' Wat ze las: e.e.a. kost ca. 300 arbeidsplaatsen (op zijn minst, verwacht ik). Ergo: nog een (laatste?) voorbeeld van beroerde communicatie, zie de entry over mijn beoordeling van MT's 'Top 10'.

Hoe anders dan de collega-concurrenten van het LAURUS Concern, zij vallen bijna letterlijk over elkaar heen om de kroonjuwelen uit de pap te plukken. Dit alles met dank aan APPIE HEYN want die hebben toch mooi (sic.) voor deze doorbraak gezorgd, de meute geleid om het zo te zeggen. Citaat uit Het Financieele Dagblad:

"Hoewel onder marktkenners twijfel bestaat over diverse locaties van vooral Edah-winkels, is de belangstelling groot. Vanuit het buitenland duikt de naam van het Belgische Colruyt op. Directeur Luc Rogge zegt de zaak serieus te bekijken. Ook in Nederland is de belangstelling divers. Ketens als Dirk van de Broek en C1000 (Schuitema) tonen interesse. Zelfs Albert Heijn denkt mee te kunnen dingen naar een aantal winkels. Volgens directeur Dick Boer zijn er inmiddels zo veel andere verkoopkanalen voor levensmiddelen, dat de Nederlandse marktleider zou kunnen uitbreiden zonder in problemen te komen met de mededingingsautoriteiten." Fijn toch ? Da's zelfs zo fijn dat ook de investeerders dit besluit tot uitverkoop een warm hart toedragen. Citaat uit dezelfde HFD:

"Beleggers reageerden positief op de aangekondigde verkoop. De koers steeg 20% naar euro 3,30."

Het zou me niets verbazen als de CEO van LAURUS, Harry Bruiniks, aan het einde van dit jaar in een geheel andere Top 10 terechtkomt! Zou dat voor sommige van zijn medewerkers ook van toepassing zijn? Wat te denken van de klanten? Komt de prijsoorlog in de levensmiddelenbranche nu tot rust? Is het nu afgelopen met de prijsdalingen? Hoe dan ook, dit is voor mij tevens een voorbeeld van 'marktwerkingen' die de komende jaren eerder 'schering en inslag' zullen zijn dan uitzonderingen. Went u er maar vast aan.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>