TIP: Massaal Openbare Online Cursussen gaan volgen (MOOC’s), de zich snelst ontwikkelende trend in Opleiding en Ontwikkeling.

There can be no contentment for any of us when there are children, millions of children, who do not receive an education.”* dat bericht twitterde Nelson Mandela tijdens het recente World Economic Form de wereld in. Mandela wilde daarmee aansluiten bij één van de dominante thema’s tijdens het WEF: de zich in razende tempo ontwikkelende MOOC’s (= massively open online classes).

Inderdaad: MOOC’s zijn niet alleen interessant voor Westerse studenten en hun (potentiële) werkgevers, maar zeker ook voor de massa’s (jonge) mannen & vrouwen wereldwijd die tot nu toe nauwelijks de mogelijkheid hadden om zichzelf optimaal te ontwikkelen. MOOC’s bieden hun die mogelijkheid want het aanbod neemt hand over hand toe. Onder dat aanbod zitten niet de minste universiteiten c.q. professoren, kwaliteit dus, & het grootste deel van het aanbod is nog GRATIS ook!

De volgende stap in de ontwikkeling van je medewerkers is dan ook dat je op zoek gaat naar een MOOC die prima aansluit bij de uitdagingen van je organisatie. Je organiseert het zelf &, ook om de vrijblijvendheid er van af te halen, je past er de Plannen, Uitvoeren en Beoordelen cyclus optoe.

Het opleiden & ontwikkelen van je medewerkers zal nooit meer hetzelfde zijn…..

Maar niet alleen betekenen MOOC’s een transformatie voor je medewerkers, ook voor je potentiële medewerkers: de huidige studenten! “In the United States, students don’t get their money’s worth. There’s a bubble in education as out of control as the housing bubble and the tech bubble in the 1990s. Education costs have gone up 400% since 1980. That’s the highest escalation of costs–higher than health care. There’s now a trillion dollars in student debt.

You have to ask yourself, ‘What is the nature of education as a good?’ Ideally you want it to be learning. But it also functions as insurance. Parents will pay a lot of money for insurance against cracks in our society. Education as insurance has something to be said because it connects to the economy.” aldus Peter Thiel venture capatalist in het FOUNDERS’ FUND tijdens het WEF.

De kosten van het Onderwijs ‘gieren de pan uit’ niet alleen in de VS (….), studenten dienen zich onder te dompelen in de studieschulden en ouders zijn vooral bezorgd of hun zoon/dochter wel een baan vindt in een knellende economie….. Afgezet tegen het reguliere onderwijs kunnen MOOC’s een verademing zijn. (gratis) Concurrentie is er al in de vorm van o.m. de KHAN Academy en TED ED (Inderdaad van ‘TED, ideas worth spreading’). Kwaliteit wordt dan de uitdaging.

Een kwaliteit die afkomstig is van de docenten, professoren. Rafael Reif, president of MIT daarover: “Can you hire MIT professors who know that they need to teach 150,000 people and not 150? We have spectacular researchers who are lousy teachers. That’s sad. A teacher in the future will become more like a mentor. The model of on campus education will be more about mentorship and guidance with research as an important factor.”

Kun je het zelf (nb; ontwikkelen) of samen met je collega-studenten in bijv. een open community: prima, Heb je een docent/mentor nodig: dan betaal je daarvoor. Het is zoiets als de muziek van Bruce Springsteen gratis downloaden van zijn facebookpagina maar vervolgens betalen als je zijn eenmalige optredens wil beleven: de keuze is aan jou.

Vervolgens is er de waarde van het te behalen diploma. Of zoals Bill Gates zich afvraagt: “Who is going to jump first into granting a degree that doesn’t have the seat time requirement that we do today that employers will see as credible? Where does the credibility come from?” In de entry Wat is het Business Model achter Gratis Onderwijs (MOOC’s), de 1e trend van 2013? staan al voorbeelden als COURSERA en UDACITY. Achter deze initiatieven staan universiteiten als STANFORD en MIT. In ons eigen land start VU Amsterdam deze maand met hun 1e MOOC getiteld ‘Introduction to Communication Science’; een logische start. Prof Lynda Gratton merkte tijdens het WEF op: “While there may not be jobs for every young person, the paradox is that their opportunity to receive free education through the development of online learning is expanding at an exponential rate. (…..) There are still issues of certification and verification of skills, but these seem relatively easy to solve.” Inderdaad want ook de tests worden virtueel afgenomen en stel dat je je thesis gaat verdedigen, dan kan dat nog steeds dezelfde werkwijze zijn als dat nu het geval is(nb; als docent en scriptiebegeleider heb ik nu ook de functie-titel MOOC-tutor. 😉 ).

Als slotspreker van het forum merkte Muhammad Yunus, Nobel Peace Prize Winner, Founder Grameen Bank op “What does this all mean? The technology gives us tremendous power to solve this stark problem all around us. We need to design these so no child is left out of this. What need to ask, what is education after all? We need to resolve that. What are we getting our young people ready for? It’s for the purpose of our life. And we need to make sure we give people a purpose to their life. It won’t be done by current system. It will be done by people who have nothing to do with current system.” ……. MOOC’s: Go for it!

Bron: Eight Brilliant Minds on the Future of Online Education. Lees ook Executive Education Is Ripe for Online Disruption. Kijk ook eens bij Facebook in Education (nb; het zijn nog maar Facebook’s 1e stappen op dit vlak……) enz. enz.

* De tweet van/namens Nelson Mandela.

Nelson Mandela tweet n.a.v. het WEF 2013 waar Opleiding Wereldwijd Centraal stond.

Nelson Mandela tweet n.a.v. het WEF 2013 waar Opleiding Wereldwijd Centraal stond.

======

110213

MOOC’s hebben de boom genaamd Onderwijs als een bliksemschicht getroffen. Wat zegt dit eigenlijk over de boom? Die vraagt stelt zich Clay Shirky, Associate Professor at NYU. Hij is daarbij vrij kritisch over de rol van zijn bedrijfstak: het reguliere Onderwijs, en merkt o.m. op:

And now here it is. And it turns out my job is to tell you not to trust us when we claim that there’s something sacred and irreplaceable about what we academics do. What we do is run institutions whose only rationale—whose only excuse for existing—is to make people smarter.

Sometimes we try to make ourselves smarter. We call that research. Sometimes we try to make our peers smarter. We call that publishing. Sometimes we try to make our students smarter. We call that teaching. And that’s it. That’s all there is. These are important jobs for sure, and they are hard jobs at times, but they’re not magic. And neither are we.”

De magie van het reguliere Onderwijs dreigt verloren te gaan, dat maakt de voedingsbodem voor MOOC’s aantrekkelijker.

Bron: Your Massively Open Offline College Is Broken.

130213

P&OActueel heeft deze entry overgenomen, ook mooi. 😉

Nieuwe trend in Opleiding & Ontwikkeling: MOOC’s.

270213

Na de VU Amsterdam maakt nu ook de Universiteit van Leiden bekend: Universiteit Leiden wordt partner van Coursera voor online colleges. Hoogleraar Edwin Bakker merkt op “‘Coursera is een fantastische manier om te laten zien wat we in Leiden aan kennis in huis hebben, dat we een breed publiek kunnen en willen bedienen, en dat we graag voorop lopen wat betreft het gebruik van nieuwe onderwijstechnieken.” Inderdaad….

060313

Momenteel vindt er 3 dagen lang bij MIT een conferentie plaats met de titel “Online Learning and the Future of Residential Education” ofwel “How can colleges charge $50,000 a year if my kid can learn it all free from massive open online courses?”, zoals opinieleider Thomas Friedman het stelt. Interessante dialoog, een dialoog die doet denken aan de revolutie die in 1837 plaatsvond: het met krijt beschrijfbare schoolbord verscheen in het klaslokaal!

080313

Uit de 2e dag van voornoemde conferentie: “When it comes to online education, the future is now. And it’s changing fast.” Inderdaad. Eén van de vele studenten die een MIT MOOC volgde komt uit Mongolië. Door zijn enthousiasme werd hij niet alleen uitgenodigd voor de conferentie maar ook voor een reguliere opleiding aan MIT. Mooi natuurlijk, maar da’s eigenlijk niet de bedoeling van MOOC’s….

Bron: Higher education on the move.

120313

MOOC’s leveren een bijdraga aan Sociale Innovatie, Let’s use MOOCs to promote learning from the world, for the world, in the Stanford Social Innovation entry MOOC-sourcing for Social Good.

100413

Voor Nassim Nichols Taleb wordt MOOC’s zijn volgende aandachtspunt. Taleb op zijn Facebook pagina: “Friends, has anyone taken a MOOC online class? Is there a big difference with a physical class? Does the absence of 3-D physical contact lower motivation? Universities seem more metastatic in their bureaucracies than government … and unchecked. Back-of-the-envelope: It could be that universities cost between 5 and 20x more to operate than the private. When I was at U Mass Amherst, I calculated that the costs of having someone clean my office there were 10-20 times that of my home office. And they would not let me use a private cleaning service. And there is a huge amount of money spent of funding people to “do research” that is not research, but just something totally cosmetic.”

Dat wordt interessant

020513

Als je als werkgever, als organisatie op zoek gaat naar uitbreiding van de kennis van je medewerkers & daarvoor MOOC’s inzet, dan is een volgende logische stap dat je (mogelijk) op zoek gaat naar een docent die (ook) past bij de kennis-wens van je organisatie (Nb; al was het maar om het didactische proces te begeleiden

In het verlengde daarvan komt The Wall Street Journal vandaag met het artikel Professors Avoid the Middleman in Hawking Expertise to Companies’: “For years, when big companies needed to train their leaders to manage large teams, change their thinking on product development or soak up the latest findings about globalization, they called on business schools.

As professors themselves become bigger brands—aided by TED talks, Twitter and networks on sites like LinkedIn—firms are reaching out to the instructors directly instead of going through the schools. Faculty, meanwhile, are doing more to court outside teaching opportunities.It is a subtle change—executives in those workshops see little difference—but the shift saves companies money and endangers a revenue stream for the educational institutions.”

De MOOC-tutors, ze zijn er al. 😉

150513

De Wall Street Journal besteedt aandacht aan het business model van MOOC’s & vraagt zich af wat de rol van de docent wordt?

Wat het laatste betreft: de docent kan meer dan nu het geval is lesgeven en zich minder bezighouden met ontwikkelen en beoordelen. V.w.b. ‘winstgevendheid’: dat dient zich nog te vormen….

Bron: Coursera Makes Case for MOOCs.

290513

‘The online MBA comes of age’, in deze periode studeren in de VS de 1e studenten af die een on-line MBA hebben gevolgd en de resultaten zijn, zeker voor de twijfelaars onder ons, verbluffend. Eén van de geciteerde professoren noemt de opkomst van MOOC’s dan ook briljant!

120613

Coursera gaat nu ook het gratis gebruik van studieboeken invoeren, dat maakt MOOC’s nog interessanter: Collaborating with Publishers to Bring Courserians More Affordable, Accessible Educational Resources.

230613

Het Financieele Dagblad plaatst een interessant interview met Misa Dzoljic, rector magnificus van Nijenrode Business University: ‘Universiteiten zullen nieuwe wegen moeten zoeken door digitale revolutie’.

Dzoljic gaat in op de impact van ontwikkelingen als MOOC’s en de explosieve groei van Big Data aan gratis Kennis, op Onderwijs & Ontwikkeling. Hij merkt vervolgens o.m. op: “Ik weet niet precies wat de consequenties moeten zijn (nb; van deze ‘digitale revolutie’) voor de inrichting van de opleiding van accountants, juristen, economen, bedrijfskundigen en van studenten in talen, maar het vormende karakter zal ook daar waarschijnlijk een zwaarder accent krijgen. Iedere beroepsuitoefenaar zal in de toekomst meer worden aangesproken als mens, als mens met een professie.” Da’s mooi & mee eens. Zuiver gezegd: je competenties als hét onderscheidend vermogen.

Ook stelt Dzoljic: “Door het veranderende karakter van de universiteit zullen ook de eisen die aan docenten worden gesteld veranderen. Zij zullen in een meer coachende rol komen en moeten zelf breed ontwikkeld zijn. Ook hier vraagt de digitale revolutie om vernieuwing.” Inderdaad, zijn zij er klaar voor?

280613

Naast de MOOC’s is er ook een ‘tegendraadse ontwikkeling’ nl. de investeringen die private equity firma Laureate doet in for profit business schools. Doel: meer studenten bereiken en de kosten van de business schools omlaag brengen.

Voor dit (hoger) onderwijs mogen studenten nog steeds betalen. De vraag volgens The Economist in het artikel Honours without profits? is of de kwaliteit daarmee ook omhoog kan? (nb; m.n. in de VS staat de kwaliteit van business schools ter discussie nu kwalitatief goede en gratis MOOC’s beschikbaar zijn…… waarvoor betalen we dan?)

190713

“MOOC’s doen de Onderwijs industrie op z’n grondvesten trillen.” Het verdienmodel is nog niet duidelijk, maar de plaats op de Onderwijs markt is er zeker al.

Zoals veel initiatieven, start ups, op het Internet is het uiteindelijke verdienmodel bij de start vaak nog niet duidelijk. Dat geldt ook voor MOOC’s. Er zullen de komende tijd dan ook zeker meer berichten/entries worden besteed aan dit fenomeen. Zo is deze van The Economist ook interessant, de titel zegt al genoeg: The attack of the MOOCs………

290713

Er komen nog meer ontwikkelingen richting het Onderwijs, deze keer ‘mooi’ samengevat in het artikel 10 Emerging Educational Technologies & How They Are Being Used Across the Globe. Je kan inderdaad spreken over disruptieve technologieën…..

210813

Interessant: STANFORD prof. Keith Devlin deelt zijn ervaringen over het creëren & verzorgen van MOOC’s: MOOCTalk, ‘Let’s teach the world’.

110913

Massale belangstelling voor gratis onderwijs TU Delft meldt Het FD, maar da’s na bovenstaande geen verrassing; toch?

Wil je ook (GRATIS!) investeren in je bijdrage aan het economisch herstel? Bezoek dan de speciale Massive Open Online Courses (MOOCs) site van de TU Delft. Vraag is nu alleen nog: hoe communiceren zij dit met de reguliere studenten?

091013

De nieuwe Universiteit van Nederland is een mooie aanvulling op MOOC’s. Het is het nog niet helemaal, maar kennis delen krijgt weer een nieuwe dimensie.

Toch is niet iedere professor gecharmeerd van MOOC’s. Sterker nog: sommige van hen zien de MOOC’s als een bedreiging van een eerbare professie: ‘Het is een vorm van Kolonisatie!’ aldus ass. prof. Gianpiero Petriglieri in ‘Let Them Eat MOOCs’.

301013

Je kan zeggen MOOC’s komen nog niet écht van de grond. Je kan ook zeggen MOOC evolueert naar versie 2.0 zoals zoveel producten én diensten. Singularitu Hub gelooft in het laatste & komt dan ook met de entry Much-Hyped, MOOCs Maneuver Toward Version 2.0.

Eén van de ‘dingen’ die nu aan 2.0 wordt toegevoegd is persoonlijk contact via de MOOC tutor! Mooi. 😉

031113

Ontwikkelen van potentieel talent doe je niet alleen in je eigen land. De VS zet daarvoor MOOC’s in.

Interessant initiatief. Om talent aan te trekken voor de Amerikaanse arbeidsmarkt is de Overheid in de VS een samenwerking aangegaan met Coursera. Bron NYT: U.S. Teams Up With Operator of Online Courses to Plan a Global Network.

211113

MOOC’s liggen nu nog onder vuur door het hoge uitval %: men schrift zich wel in maar maakt de opleiding nauwelijks af, dat zou het falen (kunnen) betekenen van deze vorm van onderwijs…..

In de entry ‘How two-thirds of my students never showed up, but half of them passed’ geeft MOOC docent Owen Youngman een mooie toelichting op dit fenomeen, gebaseerd op zijn ervaring. Eén van zijn verklaringen: je schrijft jezelf sneller in voor een MOOC dan dat je een I-Tunes account aanmaakt……

191213

Aanrader is het artikel The MOOC Revolution: How To Earn An Elite MBA For Free. Het beschrijft het proces om te slagen voor een MBA, gratis…….  ‘In 2014, Harvard will join Wharton in making foundational MBA courses available online. With that, you can expect a MOOC arms race to ensue among the top business schools.” MOOC’s, een trend dus.

090114

Het Nieuwe Jaar begint goed: gisteravond in DWDD deelde Minister Bussemaker mee dat er over enkele maanden studiepunten kunnen worden behaald voor MOOC’s, d.i. een revolutionaire beslissing van Minister Bussemaker; compliment!

Mogelijk dat dit besluit aan veel ‘oudere’ studenten nu voorbijgaat maar het feit dat je als student over enkele maanden (al) studiepunten behaalt met het succesvol (dat natuurlijk weer wel ;-)) afronden van een MOOC, is revolutionair. Het geeft niet alleen het Onderwijs zelf maar ook het volgen ervan een totaal nieuwe dimensie.

Mijn advies: ga eens een MOOC volgen, dan ervaar je wat het is (& het is nog gratis ook….).

& Wat is daarin dan nog de rol van de docent? Bussemaker vindt het van belang dat er toch nog praktijk docenten beschikbaar zijn, da’s mooi dus. Hoe dat dan werkt? Je besluit samen met collegae, met vrienden, met (virtuele) kennissen een MOOC te volgen. Uiteraard voorziet de virtuele docent je van aanvullende info, via video bijv. Toch kan het zijn dat een praktijkdag met een MOOC tutor daarop van aanvullende waarde is, een dag waarop je je vragen stelt en voorbeelden krijgt.

Het is hiervoor al opgemerkt: Onderwijs en in het verlengde daarvan (persoonlijke) Ontwikkeling zal nooit meer hetzelfde zijn.

300114

BCG komt met een interessant artikel The Digital Disruption of Education Publishing: (gratis) MOOC’s zetten de wereld van de uitgevers van onderwijsboeken (ook) op z’n kop. Of zoals MOOC University UDACITY het op de site zet: “There are no required textbooks for Udacity courses, and the course content does not follow any textbook.” Dat doet overigens geen afbreuk aan de kwaliteit van de (gratis) lessen.

Naast lessen zo dadelijk ook tekstboeken GRATIS…..

220314

Harvard’s new online offering could be the future of business school. QUARTZ refereert hier aan HBS’ jongste initiatief HBX. HBX biedt (voorlopig?) geen gratis MOOC’s aan maar wel goedkope MOOC’s: een 2 maanden durend opleidingsprogramma op basis van Harvard’s 100 jaar oude traditie van ontwikkelen, tegen een ‘schamele’ prijs van $ 1.500. Let wel: je studeert bij HARVARD! Zo’n tussenvorm, tussen regulier betaald onderwijs en gratis onderwijs, zou inderdaad de (of een…..) toekomst kunnen zijn.

260614

Creative Destruction, A cost crisis, changing labour markets and new technology will turn an old institution on its head. The Economist komt met een interessant artikel, a must read zeggen we dan. Eenvoudig gezegd: Hoger en Universitair Onderwijs staat voor een ingrijpende herstructurering wil niet alleen deze bedrijfstak maar zelfs de economie kunnen overleven…

010614

Bij het Britse Future Learn volg ik de (Henley) MOOC ‘Strategic Human Resources’. Op FUTURE LEARN biedt een scala van Univ’s hun (voor de volledigheid: Gratis!) MOOC’s aan.

110814

Pankaj Ghemawat, de man ‘achter’ World 3.0, geeft een interessante reflectie op de manier waarop Universiteiten om kunnen gaan met MOOC’s. De reflectie is ook interessant voor andere organisatiestrategieën. “What Business Schools Don’t Get about MOOC’s.”

021014

Boston Consulting Group’s BCGPerspectives komt met een interessante infographic, een infographic die laat zien dat online eductaion c.q. MOOC’s aanslaan m.n. binnen het Hoger Onderwijs. (NB; al betreft het een populatie vnl. uit de VS, in de EU c.q. NL zal ‘binnen afzienbare tijd’ zeker niet anders zijn.)

Bron: BCGperspectives.com

Bron: BCGperspectives.com

NB; uit de data blijkt dat ouders c.q. ouderen nog hun twijfels hebben, maar bij welke (disruptieve) ontwikkeling is dat niet het geval? 😉

071014

The Biggest Blown Opportunity in Higher Ed History meldt GALLUP: “Feeling supported and having deep learning experiences during college means everything when it comes to long-term outcomes after college.” In dit artikel maakt GALLUP (pijnlijk) duidelijk wat de toegevoegde waarde dient te zijn van de docent (NB: lukt dat niet, tja dan kun je beter een MOOC volgen….)

211014

Ook mooi: ‘Een jaar na de start hebben 250.000 studenten wereldwijd een MOOC gedaan in Delft.’ meldt de TU Delft in de ScienceGuide entry Chinese MOOCs uit Delft. Kortom: er schuilt waarheid in de titel. 😉

290216

Tip: Top 9 Tools For A Free Online Education.

191217

In interviews, when learners who received no support for their MOOC coursework were asked why, the most common answer was that their employer does not invest in learning and development at all.

They often said that their companies prefer to hire skills from the outside market and that management considers performance improvement to be the employee’s responsibility, not the organization’s.

Many learners also felt that their companies were reluctant to fund employees’ development, fearing that they’d then lose those skills to competitors.”

Niet investeren in je medewerkers omdat je bang bent hen vervolgens te verliezen….. Hoe is de verhouding met je medewerkers?

Bron: het zojuist op HBR.org verschenen artikel Can MOOCs Solve Your Training Problem?

10 thoughts on “TIP: Massaal Openbare Online Cursussen gaan volgen (MOOC’s), de zich snelst ontwikkelende trend in Opleiding en Ontwikkeling.”

Arie den Boon 5 jaar ago

Erg leuk artikel, prima niveau en goede vraagpunten.
We zijn bij de UvA inderdaad actief met onze eerste MOOC: Introduction to Communication Science, zie mooc.uva.nl. We merken hoe lastig het is dit goed te doen, je hebt echt specialisten nodig, tenminste als je het spannend wil houden. In insiderhighered.com staat een artikel met onze ervaringen tot nu toe. Persoonlijk denk ik dat MOOCs een uitgelezen kans bieden te onderwijzen in de klassieke betekenis van het woord: kennis aanbrengen bij iedereen, ongeacht geloof, sexe, cultuur, vooropleiding, leeftijd, etc. Net als artsen een roeping hebben mensen te helpen en te genezen en daar zelfs een eed voor afleggen, hebben onderwijzers de roeping te onderwijzen. En dat voor iedereen. Het verheffen door meer te weten en te begrijpen. De discussie of het hoorcollege bedreigd wordt of moet blijven is dan ook niet relevant.

De € 64.000 vraag: als we meer Investeren in Medewerkers, Levert dat dan ook daadwerkelijk iets op? | Willem Scheepers, IiP Registered Specialist & Virtual Business Consultant. 5 jaar ago

[…] bij de (regionale) onderwijsinstellingen en kijk ook eens naar nieuwe ontwikkelingen zoals MOOC’s, ideale middelen voor […]

De € 64.000 vraag: als we meer Investeren in Medewerkers, Levert dat dan ook daadwerkelijk iets op? – ManagementPro 5 jaar ago

[…] bij de (regionale) onderwijsinstellingen en kijk ook eens naar nieuwe ontwikkelingen zoals MOOC’s, ideale middelen voor […]

International Mandela Day, ’67 voor Ontwikkeling. Nelson Mandela 95, Asimbonanga. – ManagementPro 5 jaar ago

[…] Mandela n.a.v. het WEF 2013 waar o.m. MOOC als vorm van Education centraal […]

Peter Paul Kerpel 5 jaar ago

We onderzoeken of een MOOC meer kan zijn dan ‘ onderwijzen’ maar ook de voedingsbodem kan zijn voor gezamenlijk onderzoeken c.q. een echte ‘learning community’ .
Doe gratis mee met onze MOOC rond organiseren en veranderen:
http://www.sioo.nl/nl/1973-Bericht.html?id=47

Interessante Dominante HR Thema’s | Willem Scheepers, Investors in People Registered Specialist, MOOC tutor & Virtual Business Consultant. 5 jaar ago

[…] Opleiden van (potentiële) medewerkers, is dat een verantwoordelijkheid voor het Onderwijs of voor de Werkgevers? Lees o.m de entry We don’t need no Education, we hebben geen onderwijs nodig voor onze economische groei …. Vergeet vervolgens ook niet: TIP: Massaal Openbare Online Cursussen gaan volgen (MOOC’s), de zich snelst ontwikkelende trend in…. […]

Disruptieve Technologieën die ons leven, onze organisaties, onze economie ingrijpend gaan veranderen. Het jongste thema binnen de directiekamer. – ManagementPro 4 jaar ago

[…] van robotica, gaat men in de Bouw 3D printers inzetten en transformeert het Onderwijs m.b.v. MOOC’s van ‘chalk & talk’ naar individuele coaching (ook) m.b.v. van nieuwe of social […]

Interessante Dominante HR Thema’s | Willem E.A.J. Scheepers MBA, Author, Tutor, Investors in people Practitioner & Edut®ainer @ VirtualBusinessConsultant.eu 2 jaar ago

[…] Opleiden van (potentiële) medewerkers, is dat een verantwoordelijkheid voor het Onderwijs of voor de Werkgevers? Lees o.m de entry We don’t need no Education, we hebben geen onderwijs nodig voor onze economische groei …. Vergeet vervolgens ook niet: TIP: Massaal Openbare Online Cursussen gaan volgen (MOOC’s), de zich snelst ontwikkelende trend in…. […]

2018: In 5 Stappen naar Succesvolle Training en Ontwikkeling voor Individuen en Teams, Organisaties en Samenleving. | Willem E.A.J. Scheepers MBA, Univ.docent Strategisch HR®M, Investors in people Practitioner & Edut®ainer @ VirtualBusinessConsultant.eu 6 maanden ago

[…] van het gebruik van technologie voor het aanbieden van trainingen, denk daarbij niet alleen aan MOOC’s maar ook aan ‘zaken’ als kunstmatige intelligentie en machine leren, worden verbeterd […]

In 2025: op welke Momenten wil jij, als Klant, Contact met een Mens? – ManagementPro 2 weken ago

[…] waarderen. Voor hen draagt het bij aan het opdoen van kennis en ervaring. In dat beeld is de MOOC een mooie aanvulling op het reguliere onderwijs maar vooralsnog nog geen vervanging. Maar als ik […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *