PORSCHE’s Mission E: Disruptie op meerdere vlakken.

PORSCHE voelt de hete adem van TESLA in de nek, het werd hen in Stuttgart zo langzamerhand zelfs te heet. Ook daarom kondigde PORSCHE gisteren aan de competitie met TESLA nu volledig aan te willen gaan. M.b.v. MISSION E wordt een elektrische PORSCHE ‘911-e’ op de markt gebracht, geen hybride maar elektrisch zoals de S. Een elektrische motor in een 911 is zoiets als vloeken in de kerk…..

Vanuit het oogpunt van ‘disruptie’ c.q. ‘disruptieve ontwikkelingen’ is dit echter een interessant gegeven. Als de concurrentie de handschoen oppakt dan word je toch serieus genomen, zelfs al haalt je productie bij lange na nog niet de voorspelde doelstellingen. Disruptief is ook het gegeven dat PORSCHE voor de productie 1.400 nieuwe banen creëert en dat binnen een industrie die steeds verder robotiseert.

In 2006 vroeg ik mezelf hier af Vormt de TESLA een basis voor (sociale) innovatie? De vraag werd toen nog niet beantwoord. (NB; Sociale Innovatie: ‘een verzamelnaam voor hedendaagse initiatieven van mensen en organisaties gericht op innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.’ AWTI). 10 jaar later kunnen we stellen dat TESLA en dan m.n. TESLA’s oprichter Elon Musk zeker een bijdrage levert aan sociale innovatie. PORSCHE is dat ook van plan.

The company will hire more than 1,400 new employees in the Stuttgart region to work on the development and production of the first all-electric sports car from Porsche: Mission E.” PORSCHE is creating New Jobs, dat bericht stuurde de persafd, van PORSCHE gisteren de wereld in. Productieprocessen, zeker die binnen de auto industrie, lijken nu nagenoeg volledig te zijn gerobotiseerd c.q. te zijn verworden tot processen waarin de mens letterlijk (zie vid. van PORSCHE’s ‘zuster’ AUDI) door een robot wordt ondersteund. De tijd dat automobiele luxe-merken nog met de hand in elkaar werden gezet, voorzien van een handtekening van de professional, lijkt alweer ver achter ons te liggen c.q. is alleen nog van toepassing op exoten.

PORSCHE heeft voor de nieuwe productiefaciliteit toch nog steeds 1.400 mannen & vrouwen nodig. Terug naar de oertijd of toch disruptie?

PORSCHE: “The company plans to recruit experts in the fields of digitalisation, e-mobility, smart mobility and vehicle connectivity. Porsche will also focus on recruiting production planners familiar with Factory 4.0 and digital production and will hire more than 100 IT specialists as well. In addition, the newly established company Porsche Digital GmbH will soon be offering 50 jobs to creative individuals in order to integrate the latest technologies into mobility solutions for the premium vehicle segment.”

Op zich levert dit interessante info op, nl.: er zijn nog steeds functies waarvoor kustmatige intelligentie, machine learning e.d. momenteel geen oplossing biedt, maar een mens voorzien van deze specifieke kennis, kunde en competenties wel. Disruptieve ontwikkelingen leiden niet alleen tot baanverlies maar ook tot baancreatie, zo blijkt. De verschuiving van laag- naar hoog gekwalificeerd wordt hiermee ook direct duidelijk.

PORSCHE gaat rap op zoek naar dit talent, iedere dag gewacht levert een dag achterstand op op TESLA (e.a. merken die plannen hebben voor een ‘e’): The War voor Talent!; daar is ie weer.

One can in fact describe what is going on now as a ‘war for talents. We are in direct competition with other automakers and suppliers and IT firms in our global search for talented experts. Money alone is not enough to attract these creative minds. You also need to offer exciting challenges, an inspiring environment, the greatest possible freedom to create and, now more than ever, attractive programmes for the work-life balance. However, with the hiring of more than 1,500 college graduates over the last five years, we have shown that we can offer secure jobs with attractive career opportunities.” Andreas Haffner, Member of the Porsche AG Executive Board with responsibility for Human Resources.

“You also need to offer exciting challenges, an inspiring environment, the greatest possible freedom to create and, now more than ever, attractive programmes for the work-life balance.” stelt Haffner. In één zin geeft hij daarmee feitelijk de nieuwe CAO aan: (ook) een disruptie, voor veel bedrijven. Mooie aanvulling daarbij is de speciale aandacht die PORSCHE geeft aan vrouwelijk talent: “The great majority of these additional slots will be allocated to young women pursuing a technical course of study.(….) Increasing the share of women in our workforce is a strategic goal.” Waar zijn de mannen gebleven in blauwe overalls, met hun vettige handen?

PORSCHE’s Mission E project is een goed voorbeeld van de manier waarop het (nieuwe) Strategic Human Resources and Robotics Management wordt toegepast, letterlijk zelfs. (NB; komende maand geef ik de prezi een update maar voor het krijgen van een 1e idee kan het nog volstaan).

Mocht je nu interesse hebben in die uitdaging, want dat lijkt het mij zeker (al was het maar voor de ‘auto van de zaak’ 😉 ), bij PORSCHE, bezoek dan de carrière pagina van PORSCHE. Suc6!

1 thought on “PORSCHE’s Mission E: Disruptie op meerdere vlakken.”

De een krijgt € 9.111 Bonus, de ander Niets; hoe Overleef je Tijden van Ongelijkheid? – ManagementPro 1 maand ago

[…] idd een fors bedrag, bijna een 1/2 jaarsalaris. Voor de ‘gemiddelde’ Topbestuurder van PORSCHE staat € 9.111 zo ongeveer gelijk aan dat wat de bestuurder per uur ontvangt aan directe en […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *