'Resultaten uit het verleden.....

... bieden geen garantie voor de toekomst!'

De slogan zou zo weggelopen kunnen zijn uit de reclame actie van een financiële dienstverlener. Deze keer echter niet, deze keer wordt de slogan aangevuld met: 'De aantrekkelijkheid van een bedrijf voor getalenteerde mensen is geen vrijblijvend onderwerp meer. Het is een business isue geworden met hoge prioriteit!'.

Het is het begin van een artikel dat deze maand verschijnt in ManagementScope. Een artikel met de titel 'De traditionele corporate omgeving staat onder druk.' De auteurs van het artikel geven voorbeelden en komen met tips; 1 van de auteurs is Paul Engelsman, Paul levert ook zijn bijdrage aan 'De Nationale Talent Management Conferentie 2008'.

Paul Engelsman & zijn co-auteur Ap Eigenhuis, beiden werkzaam binnen PeopleArt, halen in hun artikel onderzoeken aan van Robert Half en CERA. Zoals veel recente onderzoeken tonen ook deze aan dat de arbeidsmarkt er niet florissant voorstaat, en zelfs dat is nog een eufemisme.

Engelsman en Eigenhuis geven overzichten van Europese en Nederlandse Top 10's van organisaties waar m.n. studenten graag zouden willen gaan werken, Universum is 1 van degenen die zo'n Top 10 aanlevert. Overigens, in het huidige tijdsbeeld kun je dat 'zouden' weglaten want de keuze van werkgever is nu aan de student. Als je dat, als potentieel werkgever, beseft dan dien je jezelf dus tot een aantrekkelijke partij te maken. & Google, zo blijkt uit het in het artikel aangehaalde voorbeeld, heeft dat goed begrepen.

Google kent haar 'Life at Google - campaign', eenvoudig gezegd: 'Hoe is het om bij Google te werken?' Google noemt 10 redenen waarom jij dat zou dienen(!) te doen:

  1. Lend a helping hand
  2. Life is beautiful
  3. Appreciation is the best motivation
  4. Work and play are not mutually exclusive
  5. We love our employees, and we want them to know it
  6. Innovation is our bloodline
  7. Good company everywhere you look
  8. Uniting the world, one user at a time
  9. Boldly go where no one has gone before
  10. There is such a thing as a free lunch after all

Prachtig, deze Google statements, toch? Op deze manier kunnen ze een prima benchmark vormen voor de plannen die jouw organisatie, jouw HR-afdeling heeft. Maar voordat je dat nu doet is het verstandig eerst eens te kijken naar dat wat er zoal wordt geschreven over deze Google statements. Hoe liggen ze 'in de markt'? 

'Kort gezegd': er zijn zowel voor- als tegenstanders. Voorstanders vormen artikelen in Fortune en Time, al lijken ze verdacht veel op advertorials; een tegenstander is het blog 'Just say "NO" to Google', maar dat lijkt weer verdacht veel op de schrijfsels van een ontevreden Google werknemer. Daar komen we dus niet veel verder mee.

Dan maar eens gekeken naar de tips die Engelsman en Eigenhuis ons geven:

  • De nieuwe generatie talent is op zoek naar zingeving en ondernemerschap en loopt niet warm voor traditionele bureaucratische structuren maar voor kleine teams met focus en energie.
  • Een mix van teamleden met verschillende achtergronden is bijna een onvermijdelijkheid in de moderne internationale zakenwereld. Moed is nodig om zo'n diversiteit te stimuleren en te realiseren.
  • Een inspirerende werksituatie heeft ook een fysieke component. Open werkomgevingen blijken effectief.
  • Leidinggevenden zullen veel energie moeten steken in het aantrekkelijk houden van het bedrijf en het creëren van een inspirerende ‘lifestyle'.
  • De HR functie zal marketing- en communicatievaardigheden moeten ontwikkelen om een goede afstemming te vinden tussen de identiteit (wie zijn we) en het imago (hoe komen we over) van het bedrijf.
  • Arbeidsvoorwaarden in de breedste betekenis van het woord zullen opnieuw gedefinieerd moeten worden.

Google Statements zijn leuk maar passen waarschijnlijk het best 1:1 bij Google zelf. Daarom zijn het dan ook m.n. deze tips die 'je resultaten uit het verleden' wellicht wél kunnen bestendigen.....

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

‘Ik Zoek Nieuw Talent!’
[...] Paul Engelsman (PeopleArt): ‘Er komt een nieuwe generatie aan, een generatie van Cultural Creators. Om deze generatie optimaal te kunnen benaderen dient er een interactie te komen tussen Strategisch HRM en Marketing. Beiden die zij 1 sluitend verhaal te presenteren.’ [...]