Slecht Nieuws? Ik ben er even niet!

Dat je als medewerker slecht nieuws 'uit de weggaat', zeker zo vlak voor de feestdagen, da's nog wel te begrijpen maar dat een werkgever of manager een slecht nieuws gesprek met een medewerker 'uit de weggaat', da's toch op zijn minst ontvluchten van verantwoordelijkheid......
Vlak voor de (inmiddels beruchte) loting voor het Wereldkampioenschap Voetbal 2006, had de trainer van het succesvolle Trinidad & Tobago, Leo Beenhakker, slecht nieuws voor zijn assistentrainer Theo de Jong. De Jong mocht namelijk niet mee naar Duitsland. Beenhakker besloot om De Jong hierover te informeren per e-mail, zoals hij zelf achteraf zei 'Dit is tenslotte ook een modern communicatiemiddel!' De Jong kon het besluit nog enigszins begrijpen maar hij voelde zich toch in de steekgelaten vooral omdat hij dacht(!) dat hij een goede relatie had met Beenhakker. Hij had op zijn minst een telefoontje van Beenhakker verwacht.....

Dit weekeinde besloot de skipper van Volvo Ocean Racer 'Brasil 1', Torben Greal, om de enige vrouwelijke deelnemer in deze monsterrace en zijn navigator, Adrienne Cahalan, op de kade achter te laten. Blijkbaar beschikt Cahalan over te weinig fysieke kracht om de race voort te zetten. Cahalan kreeg het bericht van de teammanager, en dus niet van de skipper zelf. Ze is nu nog het meest teleurgesteld dat Greal haar niet persoonlijk over zijn besluit informeerde....

Hebt u, of een collega van u, dat ook wel eens: u loopt op de gang en ziet op een afstand uw manager aan komen lopen. U denkt: 'Ik zal haar vandaag eens een compliment geven voor haar outfit.' (overigens, 'haar' kan ook 'hem' zijn) Maar vlak voordat u bij haar in de buurt bent duikt ze één van de kamers binnen, toeval? Dat kan, maar niet als dit vaker gebeurt en zeker niet als er al eens, zijdelings, een minder positieve opmerking is geweest over uw functioneren. Als dan uiteindelijk 'de Grote Dag' is aangebroken, dat u Slecht Nieuws gaat ontvangen maar u weet dit nog niet, dan werkt de boodschapper vaak voor 'P&O', 'Communicatie' of het 'Secretariaat'. En uw manager? Die is net naar een relatie....

Van slecht nieuws kan een medewerker goed ziek worden maar in de praktijk blijkt dat de medewerker feitelijk niet verrast is door dit slechte nieuws (nb: vaak zag men het zelf al aankomen dat 'het' niet ging). Wel is men verrast door de manier waarop de boodschap wordt gebracht en daar word je dan goed ziek van.  Het is inmiddels al ruim voldoende onderzocht: persoonlijke aandacht van de manager verlaagt het ziekteverzuimpercentage van een organisatie aanzienlijk. En ook voor die vertrekkende medewerker heeft een organisatie nog een verantwoordelijkheid; door respectvol afscheid te nemen bijvoorbeeld. Misschien dient 'persoonlijke aadacht' maar als een (cruciale) taak te worden opgenomen in de functiebeschrijving van een manager. Het is vervolgens even doorbijten maar een goed Slecht Nieuws Gesprek levert ongetwijfeld revenuen op: is het niet voor degene die vertrekt, dan wel voor degenen die achterblijven.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>