Heb je (geen) vertrouwen in het sociaal akkoord? Denk dan even aan de arbeiders die de Mercedes van Nelson Mandela assembleerden.

http://www.youtube.com/watch?v=R6KiYpHKEug

"The more people focus on their salaries, the less they will focus on satisfying their intellectual curiosity, learning new skills, or having fun, and those are the very things that make people perform best."  Als je nu, o.i.v. het sociaal akkoord, te veel aandacht hebt voor de financiële gevolgen daarvan op je salaris, je beloning, je mogelijke ontslagvergoeding dan hebben die gedachten ook invloed op je natuurlijke nieuwsgierigheid. De kans dat je jezelf dan verder ontwikkelt is gering. Dat heeft vervolgens weer invloed op de prestaties van je organisatie. Uiteindelijk leidt dat in september dan tot nog meer bezuinigingen.....

De premier vraagt ons toch vooral om 'vertrouwen' te hebben!, niet alleen in de getallen in dit 'noeste werkstuk' maar gewoon omdat we er weer zin in hebben! Vertrouwen vraagt om intrinsieke motivatie. Die vorm van motivatie wordt beïnvloed door Meesterschap, Deelneming en Zingeving; aldus prof. Moss Kanter in haar boek EVOLVE!

Veel minder worden werknemers gemotiveerd door getallen, zo blijkt (ook) uit recent onderzoek door Prof. Tomas Chamorro-Premuzic. Van hem is het citaat waarmee deze entry opent: focus je nu teveel op salaris, op getallen, dan krijg je op de langere termijn het omgekeerde effect van dat wat je beoogt als werkgever, als land.

"When it was announced that Madiba would be released from Robben Island, NUMSA called a special meeting to decide how best they could honour him. They wished to give  him something of great symbolic value and settled on doing what they were best at - building a top-of-the-range Mercedes-Benz S-Class – but in their own personal time without pay. When NUMSA approached management with the idea, they agreed to  supply the materials, equipment and facilities.

Together, the people of Mercedes-Benz South Africa created their own unique gift. Those employees in the plant at that time, still remember the unparalleled excitement and passion that followed the ‘Madiba car’ on the production line. When it reached the end of its production journey and subjected to a tough quality audit, it was revealed that the now legendary Mercedes-Benz was ‘blemish free’. It remains the best ever S-Class built in East London." Bron: MADIBA’S ‘SPECIAL’ MERCEDES-BENZ.

Deze speciale Mercedes Benz van Nelson Mandela wordt ook aangehaald door Rosabeth Moss Kanter in haar entry die vorige week verscheen in het HBR blog: The Happiest People Pursue the Most Difficult Problems Gezien de problemen die wij kennelijk (nb; er zijn landen met meer problemen, ook daarom gebruik ik bij voorkeur het woord 'uitdagingen') als land hebben, kunnen we naast 'vertrouwen' inderdaad ook wat meer gelukkige gevoelens gebruiken. :-)

Jezelf Gelukkig Voelen als basis om ons met z'n allen uit de crises te krijgen i.p.v. een 'sociaal akkoord', waarvan het nog maar de vraag is of de opstellers daarvan zich voldoende bewust zijn van de trends op de arbeidsmarkt?! Twijfelachtig. "Daunting challenges can be demoralizing at times." stelt prof Kanter.

"(but) People can be inspired to meet stretch goals and tackle impossible challenges if they care about the outcome." Zie de Mercedes van Madiba. "It's now common to say that purpose is at the heart of leadership, and people should find their purpose and passion. (.....) Leaders everywhere should remember the M's of motivation: mastery, membership, and meaning. Tapping these non-monetary rewards (while paying fairly) are central to engagement and happiness." Wat denk je, zou Rutte-Samsom & de partners in het sociaal akkoord dit de komende weken/maanden gaan lukken?

'T is te hopen want er is hieraan volgens Moss-Kanter nog een positief 'neven effect': "Mastery, membership and meaning are also likely to produce innovative solutions to difficult problems."  Innovatieve oplossingen, zoals de "Beste (Madiba) Mercedes Ooit!", dat kan onze economie ook wel gebruiken. ;-)

Madiba ontvangt zijn Mercedes van gelukkige arbeiders.

=========

100713

De Britse economie is booming momenteel: het aantal vaste contracten dat wordt aangeboden aan talenten komt zelfs uit boven de situatie vóór de crisis. Dit heeft ook invloed op de ouder wordende beroepsbevolking, meer vraag naar talent én expertise. Het heeft ook invloed op thema's als 'diversiteit' en 'flexwerk'.

Het CIPD deed onderzoek en komt nu met het rapport FUTURE-PROOFING BUSINESS RESILIENCE THROUGH FLEXIBLE WORKING. Conclusie: "The growth of flexible ways of working is a modern phenomenon that is unstoppable.".....

180713

Op nieuw resultaten van Brits onderzoek naar de mogelijkheden van flexibele arbeid: "The report found employers could enjoy cost reductions and productivity gains of up to £8.1 billion by optimising their approach to flexible working." Het kernwoord is hier natuurlijk 'optimaliseren' c.q. 'gericht investeren in je medewerkers'..... Bron: Flexible working could boost UK economy, study finds HR Magazine.

Zoals hiervoor al genoemd: de reden voor al deze onderzoeken zijn een booming economie en nagenoeg dezelfde arbeidsmarktomstandigheden als in NL. Deze 'Megatrends' zijn door het (Britse) CIPD vastgelegd in een infographic.

Bron cipd.co.uk Bron cipd.co.uk

230813

Wat wellicht mooi c.q. goed is aan het Sociaal Akkoord dat is de "Menukaart" van Minister Asscher. Dit 'Menu' biedt ruimte voor een aanpak als het Investors in People Organisatie Ontwikkeling Model.

Bron: Cofinanciering van sectorplannen. Min. SZW.

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Bij een record van 643.000 werklozen is de vraag inderdaad terecht: Is er nog Hoop? Wat zeggen de Trends voor 2020? - ManagementPro
[...] zijn gedaald. Binnen de EU is een ‘prettige uitzondering’ het Verenigd Koninkrijk (Toch ‘Investors in People‘?). Volgens het rapport zal de arbeidsproductiviteit de komende jaren echter vooral [...]
Hoe krijg je 17 miljoen mensen binnen 9 dagen aan het zingen? Het Koningslied als metafoor voor organisatieverandering. - ManagementPro
[...] Het volksfeest dat de Regering voor ogen heeft, ‘even ergens anders aan denken dan aan een sociaal akkoord e.d…..’, en dat over 9 dagen in AHOY dient los te barsten, komt nu ernstig op losse [...]