Wat wel & wat niet te doen met Ontevreden Medewerkers?

http://www.youtube.com/watch?v=kpJP44HhQAo

Vanochtend plaatste ik via TwitPic een foto uit de krant waaruit bleek dat medewerkers graag op de hoogte worden gehouden over de status van hun werkgever, zeker nu na hun vakantie blijkt dat de crisis nog (lang?) niet over is. Doe je dat niet als baas, dan is de kans groot dat je medewerkers ontevreden zijn....

Wat dan te doen? Toeval of niet: vanmiddag komt prof. Rosabeth Moss-Kanter met een mooie aanvulling hierop 'Wat wel & wat niet te doen met ontevreden medewerkers', Moss-Kanter heeft 9 eenvoudige tips.

  1. Geef hen geen macht. Ze kunnen dan om teveel tijd & aandacht vragen. (nb; benoem een woordvoerder)
  2. Blijf een positief verhaal vertellen. Herinner iedereen aan het Grote Doel van je organisatie, de Visie, de Missie. (nb; dan dienen die er wel te zijn natuurlijk)
  3. Sla geen boze toon aan. Blijf kalm en blijf professioneel. Praat ook niet over anderen die er niet bij zijn. (nb; alles wat je zegt over een ander, zegt ook iets over jou)
  4. Vertel niet hun verhaal. Val niet in herhaling, zoek geen bevestiging, zoek geen uitvluchten. (nb; in dat gestuntel vinden zij bevestiging)
  5. Ga er niet van uit dat gelijk hebben ook gelijk krijgen is. Dat je gelijk hebt kan voldoende zijn voor een rechtzaak maar onvoldoende voor de mening van je ontevreden medewerkers. (nb; zij zijn meer geïnteresseerd in consistentie en authenticiteit).
  6. Maak een klein gebaar, zelfs al is het niet nodig. Iemand een beetje toegekomen kan al een flink stuk frustratie wegnemen. (nb; misschien heb jij ook wel geen 100% gelijk....)
  7. Reageer direct op geruchten. Reageer er op met correcte, uitdagende feiten. (nb; draag zelf ook niet bij aan het geruchtencircuit)
  8. Informeer je medestanders zop vroeg en zo vaak mogelijk. Zoek hun ondersteuning. (nb; niet iedereen is ontevreden. ;-))
  9. Ga door! Sta niet stil, houd de focus op de toekomst. (nb; in de toekomst ligt de oplossing)

Mooie tips, toch is het opmerkelijk dat Moss-Kanter niet voorstelt om die ontevreden medewerkers te ontslaan c.q. te enthousiasmeren voor een nieuwe uitdaging 'elders'..... (nb; dan gaat er mogelijk teveel kennis & kunde voor de organisatie verloren; daarbij: dat men ontevreden is wil nog niet zeggen dat men niet betrokken is, wie weet leveren de betrokken ontevredenen* toch nog héél goed werk af. :-) )

Bron: Nine Do's and Don'ts for Dealing with the Disgruntled

*Ontevreden kun je, bijv., zijn omdat je vindt dat je niet/onvoldoende wordt geïnformeerd, toch kun je jezelf tegelijkertijd (héél) betrokken voelen bij je werk, je functie, je klanten.....

**VID 'Jargon in een Zeer Ontevreden Omgeving', zoals de maker stelt 'iedere overeenkomst met de werkelijkheid is louter toeval.....'

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>