Anouk redt ING.

Het is laat op de avond, donker, fris, slechte verlichting, sinister. 2 jonge vrouwen lopen angstig & gehaast door de bedrukkende straat. Ze kijken daarbij regelmatig schichtig achterom. Achter hen aan komt een onduidelijke figuur in een trenchcoat, een gleufhoed op het hoofd. Beide jonge vrouwen, Kim & Ellen, lopen één van de weinige verlichte gebouwen binnen. Het is duidelijk: ze hebben nog steeds schrik ......

De geïnteresseerde kijker beseft opeens dat de dames terecht zijn gekomen in de ontvangsthal van het hoofdkantoor van de ING. De achtervolger verschijnt ook in de bankhal, neemt de hoed af & schudt een weelderige bos blond haar los. Wie zien wij daar? Geen enge man maar Haags rockfenomeen Anouk!

Wonder Woman to the Rescue, zo gezegd.

In de historie zal Nick Jue, CEO van ING Nederland, niet bekend komen te staan als de man die tot op het laatst van zijn carrière riep 'dat er toch echt niets mis was met zijn bank!'. Nee hij zal toch vooral geroemd worden als de man die Anouk binnenhaalde om zijn organisatie van de ondergang te redden! Compliment. Het risico was groot geweest dat Jue een minder geschikte kandidaat had gekozen!

Het hiervoor geschetste beeld uit de meeste recente ING reclame vormt een prachtige matafoor!

Weggestuurd zijn de ING-ers die tot voor kort in een parkachtig landschap met op de achtergrond Haarzuilens, aan tafel gezeten, gestoken in donkerblauw krijtkostuum, hun organisatie aanprezen als dé hypotheekverstrekker, als dé beleggingsinstantie, als dé bank! In de mottenballen is de Oranje Leeuw die met een dansje op het strand ons moest bewegen richting zijn ING kooi.

Nee, wat we nu te zien krijgen dat is een ING die lijkt te worden achterna gezeten door deurwaarders, executeurs, wantrouwende vakbonden, teleurgestelde aandeelhouders e.d. Een bank die zelfs achterna wordt gezeten door Wouter 'Nationaliseren' Bos! Maar Jue weet dat beeld te keren door plots Anouk 'uit de hoge hoed te toveren'; zoals gezegd: compliment!

Wellicht onbewust breekt Jue zo ook een lans voor het feit dat het nu tijd wordt voor een 'ander soort leidinggevenden'; tijd voor diversiteit! Dus: laat nu 'Anouk' maar komen! Als we het dan toch over Power Women hebben.

U leest het goed: Ik heb een zwak voor Gelijkheid & Diversiteit 'in het algemeen' & voor Anouk 'in het bijzonder'. ;-)

Komt het toch nog allemaal Alright met de ING!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Boes
Hoe ze die campagne ooit hebben kunnen verzinnen. Wat willen ze er mee bereiken? Ik zou het niet weten.  Ongeloof dat zowel de klant (ING) als het reclamebureau met dit idee en deze strategie heeft ingestemd.
Metafoor
De metafoor zit in: Kim (ING) en Ellen (Postbank) worden achtervolgd door man met gleufhoed (Wouter Bos).

En zo kwam heb allemaal nog goed (hopen we).
FW
De clip straalt arrogantie uit. ING is niet anders, dus goed gekozen.....voor de ondergang.