Ben jij een vriend van de Kenniseconomie?

Alexander Rinnooy Kan, o.m. voorzitter van de werkgroep Kennisinvesteringsagenda (KIA), vraagt zich af of de Kenniseconomie in ons land vrienden heeft, echte vrienden?

Nu, als je het gisteren gepubliceerde KIA rapport 'Bouw op Talent' leest dan krijg je sterk de indruk dat de Kenniseconomie in ons land op begrip kan rekenen maar zeker niet op vrienden; helaas.

Ondanks alle 'goede bedoelingen' zoals het Leven Lang Leren project zijn wij er in ons land niet in geslaagd om potten te breken met de vurig gewenste 'kenniseconomie'. KIA vindt dat er nu toch écht wat dient te gebeuren!!! & KIA vindt dat niet alleen.....

Maar wil je hierin 'iets' veranderen dan heb je vrienden nodig, échte vrienden!

In hun rapport laten de KIA leden de ontwikkeling van onze Kenniseconomie zien binnen zowel Europees als Werelds prespectief. Kort gezegd: we zakken weg, maar da's nix nieuws; toch?

KIA gebruikt rapporten zoals Education at a Glance 2009 van het OECD en The Global Competitiveness Report 2009-2010 van het World Economic Forum (WEF).

Zo merkt het WEF op: "The Netherlands drop 2 places to 10th place, rounding out the top 10. The country’s companies are highly sophisticated (ranked 6th on the business sophistication pillar) and are among the most aggressive internationally in absorbing new technologies (ranked 2nd for their technological readiness, just behind Sweden).

 Business activity is buttressed by an excellent educational system and efficient factor markets, especially goods markets, which are ranked 6th overall. The Netherlands is also characterized by a comparatively stable macroeconomic environment, improving on a relative basis compared with last year.

The drop in the rankings can be traced mainly to a weaker assessment of its financial markets, which have dropped from 11th to 23rd overall, linked, as in many countries, to concerns about the solvency of the banking sector and more difficult access to credit." Het WEF blijkt ondanks de neergang opmerkelijk positiever te zijn over ons land dan het KIA.  

Maar ook zien we dat het er weer op lijkt dat onze banken ons met het veroorzaken van de huidige 'crisis' de das om doen @#$%&. 

Overigens, er zijn landen die nog erger zijn getroffen door de Financiële Crisis maar er toch beter uitkomen dan ons land; voorbeeld: "After having fallen three positions in the last edition, the United Kingdom loses another place to settle at 13th this year.

The country benefits from clear strengths such as the efficiency of its labor market (8th), standing in contrast to the rigidity of many other European Union (EU) countries. The United Kingdom is also harnessing the latest technologies for productivity improvements: it is ranked 8th on the technological readiness pillar. The country continues to have sophisticated and innovative businesses, characteristics that are important for spurring productivity enhancements.

The drop in rank is largely attributable to a weakening of the assessment of the country’s financial market, which has slipped from 5th to 24th place since last year, based on rising concerns in the business sector about the soundness of banks (126th) on the back of several banking-sector bankruptcies and bailouts."

Dat vindt ook het KIA, dat wij gedaald zijn maar door de 'crisis' is m.n. ons land vergeten om te investeren in de Kenniseconomie. Wij liggen nu al 2 jaar achter op veel andere landen & dat haal je niet zomaar ff in. Sterker nog: je mag blij zijn als je hen bij kan houden!

De leden van de Kennisinvesterings agenda komen met enkele aanbevelingen:

  1. Een topdocent voor elke onderwijsdeelnemer. Terecht op No. 1 want dit wordt al direct een Forse Uitdaging, als we alleen al zien hoeveel Onderwijspersoneel er de komende jaren uitstroomt. (Vervanging?)
  2. Maatwerk voor elk talent. Iedereen is een Talent! Alleen: het komt er (lang) niet altijd uit, dat talent; helaas. Het KIA doet het voorstel voor persoonlijke begeleiding. Mooi. Maar wie begeleidt de begeleider dan?
  3. Leven Lan Leren: een leergierige cultuur. Daarover kan ik relatief kort zijn: zie de LLL link hiervoor. Waarschijnlijk 'zit' 't niet in onze cultuur, leren. Sterker nog: volgens het rapport volgt slechts 17% van onze beroepsbevolking een opleiding. Als we kijken naar dat wat alleen al de Overheid hierin doet samen met de zakelijke dienstverlening, dan lijkt het er op dat de overige bedrijven hiervoor geen tijd hebben....
  4. Sterkere toppen in onderzoek en innovatie. Volgens het WEF doen we dit al redelijk tot goed; maar het kan dus altijd beter.
  5. Meer innovatieve bedrijven. Dat kan inderdaad beter, veel beter. Kennistalent uit het buitenland wordt maar door een berekt aantal organisaties ingezet. & Van kenniscontacten tussen Universtiteiten en Hogescholen met het MKB is al (bijna) helemaal geen sprake.

Inderdaad, als je dat zo leest dan heeft Rinnooy Kan gelijk: onze Kenniseconomie heeft vrienden nodig & liefst snel!

Word jij er 1? Dat kan al door lid te worden van de KIA Group op LinkedIn; we dienen ergens te beginnen, niet waar?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Cees Hoogendijk
Een oproep aan vrienden is altijd goed. Persoonlijk zou ik in plaats van Kenniseconomie liever de term Lerende Economie horen. Zeker wat dat LLL betreft, want dat vormt toch de basis. Niet voor niets heeft ARK het voorwoord geschreven van ons boek Krachtbron van een Lerende Organisatie. Dat gaat over duurzaam bouwen aan leren en ontwikkelen. Want voor dit soort mooie ambities moeten we toch echt afdalen naar wie of wat in organisaties echt het verander- en ontwikkelvermogen bepaalt: de Huisacademie. Meer innovatieve bedrijven zijn dan een gevolg en 'maatwerk voor elk talent' krijg je er automatisch bij. En of je daar nu veel vrienden voor moet verzamelen... gaan die dan weer praten met elkaar? Aan de slag: allemaal een organisatie in en hen stimuleren en bijstaan in hun ontwikkeling tot de ULO: de ultieme lerende organisatie!
Nico Viergever
Pro-lid
Zolang men een sollicitant van 50 jaar oud nog steeds als eerste vraagt wat hij 30 jaar geleden heeft gestudeerd, is er niet veel hoop. Gewoonte/kudde gedrag gaat nog vaak boven gezond verstand.
Kennisinvesteringen leiden tot hogere groei, zou ‘t?
[...] Rinnooy Kan, voorzitter van de werkgroep KIA binnen het Innovatieplatform geeft als toelichting: “Dit onderzoek bewijst dat investeren in [...]
Innovatie gewenst bij het Investeren in Kennis « Willem Scheepers over het Investeren in Mensen.
[...] Vorig jaar was KIA al niet hoopvol over (de investeringen in) onze ‘kenniseconomie’, deze keer is het er niet veel beter op geworden. Volgens KIA is de positie van Nederland in de OECD ranglijst van ’Kennislanden’ van een mooie 3e plaats (2000) als één van de kennis-/innovatieleiders gezakt naar een 8e plaats als één van de ‘innovatie volgers’. De titel zal wel het bekende ‘doekje voor het bloeden’ zijn. [...]
Stakende studenten en de Kennis en Innovatiefoto 2011
[...] Vorig jaar was KIA al niet hoopvol over (de investeringen in) onze ‘kenniseconomie’, deze keer is het er niet veel beter op geworden. Volgens KIA is de positie van Nederland in de OECD ranglijst van ’Kennislanden’ van een mooie 3e plaats (2000) als één van de kennis-/innovatieleiders gezakt naar een 8e plaats als één van de ‘innovatie volgers’. De titel zal wel het bekende ‘doekje voor het bloeden’ zijn. [...]
Crisis in Onderwijs wordt uitdaging voor Werkgevers. « Willem Scheepers of het Rendement op Investeren in Mensen.
[...] Rinnooy Kan c.s. probeerden ook nog om met hun Kennis Investerings Agenda een positieve impuls te geven aan Neerlands Kenniseconomie. De kennis-brandbrief die de CEO’s van [...]
De Transformatie van het Onderwijs, op weg naar een nieuw tijdperk. - ManagementPro
[...] het moment dat wij hier nog stoeien met onze ‘kenniseconomie’, een vorm van economie waarin onderwijs een cruciale rol speelt, is men in India al (veel) [...]
NL Risico op Griekenland, hoe groot is dat eigenlijk? (plaatje) - ManagementPro
[...] je droomt vergeet dan niet dan onze economie intussen ‘gewoon’ doorgaat & wie weet met een beetje slimmigheid de goede kant [...]
Investeren in het Onderwijs omdat Ontwikkeling ook heel anders kan. « Willem Scheepers of het Rendement op Investeren in Mensen.
[...] het moment dat wij hier nog stoeien met onze ‘kenniseconomie’, een vorm van economie waarin onderwijs een cruciale rol speelt, is men in India al (veel) verder. [...]
Haal meer Buitenlands Talent naar Nederland! Horen daar ook allochtonen bij? - ManagementPro
[...] in ons land, gevolgd door andere adviesorganen zoals het KIA. Zij kwamen 2 jaar terug met het rapport ‘Bouw op Talent’. Er is bitter weinig mee gedaan, met deze [...]