Business Model dat tot Omzet verDUBBELING leidt......

http://www.youtube.com/watch?v=CrZ9jUmGRWM

Management modellen c.q. Business Models, ze zijn er 'te kust en te keur'. Je hoeft daarvoor 'slechts' de resp. Kennisbank onderwerpen van ons ManSite Netwerk te raadplegen.

Business modellen, volgens sommigen zijn er ruim 300. Je komt daarin dan ook aan de meer bekende namen als INK/EFQM, LEAN/SIX SIGMA, ISO maar ook Investors in People.

Juist over dat laatste model verschenen deze week 2 interessante berichten, één uit Nederland & één uit het Verenigd Koninkrijk. St. Antonius Ziekenhuis te Nieuwegein komt na ruim 5 jaar IiP-ervaring tot de aanbeveling aan andere organisaties 'Ga serieus aan de slag met IiP.'.  VOICE Marketing, sinds de oprichting in 2006 een Investor in People, stelt 'We have used Investors in People to support our growth as a business, seeing turnover increase from £3.6M to £6.8M.'

Utopie deze resultaten? Nee hoor het is zoals mijn ESAA collega Helga Hohn stelt 'Opeens neemt Strategisch HRM een essentiële plaats in in de bedrijfsvoering van je organisatie.' Voor haar zijn deze resultaten dan ook niet opmerkelijk.

Zijn ze dat voor jou wel, deze aanbeveling & dit resultaat van een omzetverdubbeling? Dat zou kunnen daarom een korte toelichting.

'Mijn advies voor andere ziekenhuizen: ga serieus aan de slag met IiP, maar kies een vorm die past bij de stand van zaken van uw eigen ziekenhuis.' stelt Marjo van Son, beleidsmedewerker P&O van het St. Antonius in het deze week verschenen StAZ artikel St. Antonius investeert in mens en organisatie. Van Son geeft in haar aanbeveling al direct aan dat een IiP-traject maatwerk is, maatwerk aangepast aan de Strategie van je organisatie om er als diezelfde organisatie optimaal van te kunnen profiteren.

Voor het Antonius werd dit IiP-traject vertaald naar het project 'Bedrijf naar je Hart': 'Bij 'Bedrijf naar je Hart' draait het om betrokkenheid en de koers van het ziekenhuis op het gebied van leren, ontwikkelen en samenwerken. Leidinggevenden laten hun medewerkers meedenken bij de plannen en er zijn gesprekken over persoonlijke ontwikkeling.'

Van Son: 'Het St. Antonius Ziekenhuis startte in april 2005 met 'Bedrijf naar je Hart' en gebruikt daarvoor de systematiek van Investors in People (IiP). Hierdoor wil het ziekenhuis bereiken dat ze haar ambities waarmaakt. Daarvoor investeren we, net als de meest succesvolle bedrijven, in al onze medewerkers.'

"Net als de meest succesvolle bedrijven", inderdaad & zonder 'e' na meest. ;-)

Zo'n ander succesvol bedrijf is  het Britse VOICE, "VOICE.....our business is all about our people." Waar zien wij i.d. in ons land ook?

VOICE over de motivatie te kiezen voor IiP: "WHY INVESTORS IN PEOPLE? As VOICE has expanded so quickly it has been extremely important not to lose the company ethos and goal. Investors in People provided the structure we needed to help develop existing and new areas of the business including communication to all levels."

Over het resultaat: "SINCE WORKING WITH THE FRAMEWORK, WHAT TANGIBLE OUTCOMES AND BENEFITS HAS YOUR ORGANISATION SEEN? The business has grown organically from a turnover of £3.6M to £6.8M. We now have over 300 employees with a real framework for career development and outstanding staff loyalty. For a company of our size this would have been very difficult to achieve without the support that Investors in People has provided."

Meer over de ervaringen van VOICE lees je in de Case Study VOICE MARKETING LTD. Overigens (veel) meer ervaringen met het IiP-Model vind je zowel op de site van IiPNL als op de site van IiPUK.

Zóóó succesvol, je vraagt je toch af of niet meer organisaties dat willen zijn? ;-)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Pewe
Prachtig natuurlijk. Maar de echte klant van het StA, de patient + aanhang, denkt hier anders over. Deze ziet nl. een moeizaam werkende organisatie en wordt geconfronteerd met 'mensen die op cursus zijn'.
Willem E.A.J. Scheepers
Auteur
Als er één sector is waar 'klanttevredenheid' (hier patiënt) om een echte krachtmeting vraagt dan is het de Zorgsector. Waarschijnlijk daarom is er een scala aan <a href="http://www.kiesbeter.nl/zorgverleners/ziekenhuizen/detail/st-antonius-ziekenhuis-locatie-nieuwegein/tab/kwaliteit/" rel="nofollow">'ziekenhuis kwaliteit c.q. vergelijking' sites</a>.....
Investors in People als consultancy tool; voorbeeld: Klanttevredenheid, Klantloyaliteit. &laquo; Willem Scheepers of het Rendement op Investeren in Mensen.
[...] worden aangeleverd gerelateerd aan de vraag van de organisatie. Dat is iets dat niet één van de andere business modellen je organisatie kan [...]