Effectieve Communicatie en Effectief Verandermanagement maken Het Verschil.

http://www.youtube.com/watch?v=haR4ywS4wig&list=UUzVBMdmzTulLy9t8yyRoBFg

Op zich is dat wat er in de titel staat natuurlijk weinig nieuws, dat alleen al maakt 2x het woordje 'effectief' je duidelijk; toch? Je kan wel communiceren, sterker nog: dat doe je de hele dag zelfs al zeg je niets, en je kan je organisatie wel willen veranderen, maar of dat allemaal ook het gewenste resultaat oplevert, of het ook effectief is, of het je minimaal de vooraf beoogde doelstelling(en) oplevert........

Professional services company Towers Watson deed recent een onderzoek naar prestaties van (uitzonderlijke) organisaties & kwam tot de volgende conclusie: "Organizations that are highly effective in both their communication and change management practices are more than twice as likely to significantly outperform their peers as organizations that are not highly effective in either of these areas."

Ergo: ben je als organisatie goed in effectief communiceren én effectief veranderen, dan doen je het 2x zo goed als je concurrenten! Da's mooi, toch? Dan volgen hier de Tips.

"In a challenging and dynamic business world, success depends on establishing a clear path to navigate through complexity. Organizations and their leaders — wherever they are around the world and whatever business environment they face — must be able to chart the right course and deliver results.

Organizations that are doing this best have leaders, managers, communication and change practices that create:

  • Clarity: Conveying to employees the direction of the business along with ways they can contribute to the enterprise.
  • Confidence: Supporting development of leaders and managers to better deliver confidence, and using a disciplined process to ensure effective use of change and communication resources.
  • Community: Building a shared experience, a sense that employees and leaders are in it together —
    sharing both the challenges and rewards of working."

Feitelijk lijkt dit allemaal héél eenvoudig, weinig nieuws dus, maar doe het maar eens (zelfs voor de managers onder ons die nu denken 'dat doen wij al', denken je medewerkers daar ook zo over?). Waarschijnlijk vraagt dit voor menig organisatie om een (ingrijpende) Cultuurverandering!

De bevindingen sluiten aan op een artikel dat eerder deze week verscheen in de FD Outlook special 'De Wereld in 2012': 'Talent stelt Eisen, waaronder Betrokkenheid'.

Enkele bevindingen van de TW onderzoekers zijn:

  • "An employee value proposition (EVP) positions a company’s employment deal as unique and helps bind employees to an organization." Het lijkt op de aanpak van W.L. Gore.
  • "Building a shared experience is another hallmark of highly effective organizations." Dan denken we aan ZAPPOS.
  • "Managers and leaders are more important than ever in delivering effective communication and change management." Dan denken we aan Sainsbury's.
  • "Many companies are training managers to communicate and manage change effectively, but very few find it effective." Een uitzondering is dan het Britse Ministerie van Defensie.

De meest relevante bevinding is waarschijnlijk: "Organizations that manage change effectively are more likely to have a formal, systematic process and a dedicated staff that includes the internal communication function." Communicatie als dé cruciale managementvaardigheid voor 2012 en vele jaren daarna..... Ga er maar aan staan, zeker als je geliefden (al) van mening zijn dat het met je communicatie maar zo-zo is. ;-)

Conclusie van TowersWatson: "The most effective change and communication organizations do the hard work of creating clear, relevant and measurable programs that drive results and create a sense of shared purpose.
They understand and support the role of the manager. They also deploy media that work for their culture and understand that control of the message is less effective than equipping a manager to deliver meaning."

Mooi maar: als het al lastig voor je is om 'gewoon' helder en met overtuiging te communiceren, dan helpen de nieuwe media je daar ook niet bij.

Het wordt (toch) een mooi jaar dat 2012. :-)

Bron: 'Clear Direction in a Complex World: 2011 – 2012 Change and Communication ROI Study Report'.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jessica Smits
Lid sinds 2019
Een van de weinige zaken waar organisaties maar al te graag bottom-up willen werken...De uitdaging is om de leidinggevende die het hier roerend mee eens zijn (vooral voor de rest van de organisatie, niet voor hen) het leidende voorbeeld te laten geven.

Dan blijkt de lijn tussen managen en leiden ineens niet zo duidelijk meer, helaas, ondanks inderdaad alle (nieuwe) media.

In onze organisatie zijn onlangs ook uitspraken gedaan voor 2012 met betrekking tot gedrag, houding, communicatie en effectiviteit....

Een goed voornemen...is het halve werk?