Geeft je Sterspeler je ook Ster-rendement?

Door: Willem Scheepers Gepubliceerd op 25 jan, 2010 in de rubriek Investors in People
Kennisbank onderwerpen: Team ontwikkeling, Talent ontwikkeling

Opleiding

Boek van de week

Goede keuze, deze Sterspeler! O ja?

Goede keuze, deze Sterspeler! O ja?

In deze tijden van ‘crisis’ zou je allerlei talenten, allerlei Sterspelers relatief goedkoop binnen kunnen halen. Sterspelers die bij de in financiële moeilijkheden verkerende collega-concurrent (bijna) overbodig zijn geworden of die zichzelf i.i.g. willen ‘indekken’ tegen mogelijke carrière risico’s & dus snel overstappen naar een andere organisatie.

‘Een buitenkansje!’ zou je kunnen denken, bij zo’n spontaan / onverwacht Ster-aanbod. Maar haal je daarmee ook je Rendement uit die nieuwe Sterspeler? Past dat Talent ook binnen je organisatie & is hij/zij ook bereid zich aan de spelregels te houden?

Da’s nog maar zéér de vraag, zo leert recent MIT onderzoek ons.

Wil je een Ster volledig tot zijn recht laten komen, dan dien je de Ster te omringen met andere Sterren; al dus MIT’s Boris Groysberg, Linda-Eling Lee en Robin Abrahams in hun artikel What It Takes to Make ‘Star’ Hires Pay Off

Daar begint ‘het probleem’ vaak al: je haalt met veel bombarie de Ster binnen & die mag vervolgens functioneren tussen allemaal ‘mindere Goden’. Niet dat die ‘minderen’ zelf geen Ster zouden kunnen zijn, zij zijn alleen door de organisatie nog niet tot volle Ster-groei gebracht…..

De onderzoekers noemen dit dan ook Mistake 1: Falling for the “Lone-Star Myth.” De eenzame Ster die de hele boel weer vlot trekt….. Helaas.

“Mistake 2: Overestimating the Importance of Pay. OK, er zijn nog meer dan genoeg bestuurders van mening dat zij alleen met het Echte Grote Geld Sterren binnen kunnen halen. Jammer want dat zou dan wel eens ‘weggegooid geld’ kunnen zijn!

“One of the most effective ways to motivate and retain stars is to surround them with other stars. Top-notch employees know that working with other smart, competent people increases the quality of their own performance — not to mention, it is also generally more rewarding and enjoyable to work with those who excel at their job.” Mogen(!) samen werken met andere Sterren als dé beloning.

“Mistake 3: Allowing Stars to Go Solo. Feitelijk sluit deze vaak gemaakte fout/vergissing aan op het vorige: laat de Ster excellereren in teamverband. Maak de Ster geen koning(in), de organisatie zou er weleens (te) afhankelijk van kunnen worden.

“That raises the crucial importance of teamwork. When egos get in the way and everyone is jockeying to be top dog, stars might withhold information and attempt to stonewall others’ projects.”

“Mistake 4: Focusing Too Narrowly. Many companies make the mistake of concentrating their efforts on hiring, developing and retaining stars in just one department, for instance, the R&D lab.” Een te eenzijdige kijk op Werving & Selectie, dus Vergissing. Hier helpt “De Definitieve Gids voor Werving en Selectie in Goede Tijden (en Slechte).”

“Once a company has established a reputation as a star builder, it can become the employer of choice for high-potential raw talent. (…) Executives are often so intent on poaching stars from the competition that they neglect developing their own homegrown talent.” Ofwel: Mistake 5: Neglecting Homegrown Talent. Kortom: Maak eerst Sterren van je huidige Medewerkers! Investeer in je Mensen!

& Dan heb je uiteindelijk toch zo’n Nieuwe Ster in huis, vertoont ie Sterallures & loopt ie vervolgens tegen een ‘Rode Kaart’ aan. Dat zou je niet moeten willen….. wil je SterRendement behalen!

http://www.youtube.com/watch?v=DhUO7lzHZ3E

Tags: , , ,

1 Reactie

[...] Belonig leeft! Zo bleek uit een recente entry én de open brief die daar op volgde. daarom nog maar een entry over dit onderwerp & wel n.a.v. het zojuist verschenen boek Chasing Stars: The Myth of Talent and the Portability of Performance van Boris Groysberg, gebaseerd op enkele ‘talentonderzoeken’. Eerder dit jaar hebben we hier aandacht besteedt aan een zgn. voorpublicatie van dit boek: ‘Geeft je Sterspeler je ook Ster-rendement?’ [...]

Uw reactie op deze bijdrage

  • Alle reacties die zich houden aan onze Code of conduct worden opgenomen.
  • Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Over ManagementPro.nl

Over ManagementPro.nl, de management trendwatcher met tips’n trics!

Het NIEUWE boek in de ManagementPro Serie is uit! “Zevende Dagboek van de ManagementPro.” Beschikbaar als e-boek & hard copy, nu met Introductiekorting! ;-)

Zevende Dagboek Voorblad

Op 25/10/2013 was dit blog 8 jaar ‘in de lucht’. We zijn op weg naar 500.000 unieke lezers en 1.000.000 paginaweergaven! Lees meer hierover in Staan de komende 8 jaar voor ManagementPro in het teken van Social Business?

De ManagementPro Linkedin group

Volg ManagementPro op Twitter

‘Investors in People’ is één van de ManPro rubrieken. Met een klik op de pin kom je bij een Animatie.

Animatie Organisatie Ontwikkeling IiPinNL 2014

 

NB; “ManagementPro LIVE!!” is een interactief programma waarin entries & rubrieken LIVE gaan!

Redactie

Auteurs