Goed Voornemen: een Duurzaam Corporate Social Responsibility Beleid.

Door: Willem Scheepers Gepubliceerd op 27 dec, 2011 in de rubriek Investors in People, Strategie & Bestuur
Kennisbank onderwerpen: Sturen op verantwoordelijkheid, Duurzaam

Opleiding

Boek van de week

To give back to the society what we received from it has been the constant endeavor.’ lezen we op de site van HCL Technologies. Gebruik je op de site van SHELL de zoekterm ‘corporate social responsibility’ dan krijg je de melding ‘No pages found’. Wellicht begrijpelijk dat we (nu) niets vinden want SHELL heeft de handen vol aan een olielekkage in Nigeria.

Dat laatste is dan ook (waarschijnlijk) niet wat de Majesteit bedoelde met haar Kersttoespraak: “Allen moeten kunnen méé-delen in welvaart zodat het menselijk welzijn steeds wordt verbonden met het algemeen belang. Bovendien moet in elke besluitvorming de kwaliteit van de toekomst meetellen.” ‘In elke besluitvorming’, dat vraag dus om een CSR Strategie.

“An increasing number of employers view Corporate Social Responsibility as key to long term success. A CSR strategy can influence almost everything an organisation does, and everyone with whom it has contact, including its own people, customers and suppliers.” (bron IiPUK)

Met vervolgens je commitment aan de (CSR)Strategie van je organisatie kan dit Beleid ook écht duurzaam (= blijvend) zijn & daarmee dus tevens een Goed Voornemen voor 2012. :-)

Of je op de site van jouw organisatie nu wel of niet ‘iets’ vindt met de zoekterm ‘corporate social responsibility’, ‘zaak’ is dat je als managers & medewerkers van diezelfde organisatie ‘het’ dan ook praktizeert, dat CSR méér is dan mooie woorden meer is dan window dressing.

Wat een organisatie als HCL Technologies doet (nb; ‘een’ er zijn er, gelukkig, meer; wereldwijd misschien niet heel veel, maar toch) valt het ook onder Cradle to Cradle principe: toekomstige generaties krijgen ook een kans! Niet alleen (potentiële) medewerkers voelen zich hierdoor gemotiveerd, ook je (potentiële) klanten weten dit te waarderen. Het A’damse Trendwatching.com noemt deze marketingtrend ECO-CYCOLOGY= “Een stap verder dan recycling? Merken die al hun producten terugnemen (en die dan ook nog verwantwoord en innovatief hergebruiken).”

CSR is (zeker) niet nieuw. Zo publiceerde Strateeg M.E. Porter er (veel) eerder over. Hij gaf CEO’s 4 ‘rechtvaardigingen’ om binnen hun organisaties een Corporate Social Responsibility Beleid in te voeren (nb; sommige eindverantwoordelijken hebben inderdaad een ‘rechtvaardiging’ nodig voordat zij tot Nieuw Beleid kunnen komen….)

“There are 4 Prevailing Justifications for Corporate Social Responsibility:

1. Moral Obligation

2. Sustainability

3. License to Operate

4. Reputation.”

Op de één of andere manier is het met die ‘rechtvaardiging’ toch nog niet goed gekomen, helaas. (te) Veel organisaties blijven nog hangen in ‘duurzaamheid’ zoals in: ‘het gebruik maken van schone energie’ of ‘efficiënter omgaan met afval’. Zo scoort ‘(ernstige) milieuverontreining’ voor (bijv.) het ERASMUS Commissarispanel als aandachtspunt hoger (nb; 100%) dan het ‘gebruikmaken van kinderarbeid’ (93%) c.q. ‘hinder voor direct omwonenden’ (85%). Overigens, vindt de milieuveronteiniging plaats in het buitenland, dan is het belang nog ‘maar’ 95%…. (Bron Het FD). CSR-gedachten houden we graag dicht bij onze eigen woning, blijkbaar. :-o

In de SAFE special ‘De Toekomst van Onze Energie’, een special die ROBECO vandaag bezorgt, antwoordt Duurzaamheid professor Herman Wijffels op de vraag ‘Wat is het belangrijkste agendapunt voor de toekomst?’ met: ‘Als mensheid hebben we de niet geringe opdracht om een gezamenlijke strategie en cultuur te ontwikkelen die ons in staat stelt om straks negen miljard mensen op een behoorlijke manier te laten samenleven op deze planeet.’

Op deze manier, op een behoorlijk manier (kunnen) samenleven, kan een Corporate Social Responsibility Beleid voor je organisatie in 2012 méér zijn dan een Goed Voornemen, véél meer zelfs: nl. duurzaam ……

 

4 Reacties

Piet Joustra: 29 dec 2011

In mijn recente proefschrift van 25 november 2011. “Associative Corporate Governance: The Steel Industry Case” (UvA Faculteit Economie en Bedrijfskunde/ Wijsbegeerte, ISBN 978 90 5629 696 4) heb ik een nieuwe vorm van voor corporate governance van multinational companies gecreërd . Hierbij staat CSR inderdaad centraal als onderdeel van de bedrijfsstrategie. Echter, echte “sustainable sustainability” vraagt om nog een essentiëel kenmerk van corporate governance en wel een meer gedemocratiseerd bestuur. Te vaak is CSR een “speeltje” van een CEO dat door de Board gedumpt wordt zodra hij/zij vervangen wordt of bij de eerste de beste economische tegenwind.
CSR moet verankerd liggen in de bestuursvorm van de onderneming. Ik zou graag in de gelegenheid gesteld worden om mijn ideeën en voorstellen daaromtrent nader toe te lichten teneinde een bijdrage te leveren aan de terechte door U gedane oproep tot CSR.

Met vriendelijke groeten, Dr.ir. P.K.Joustra

Willem Scheepers: 31 dec 2011

Beste Piet,

Ik nodig je graag uit om van je bevindingen hier een gastcolumn te plaatsen, het mogen er ook meerdere zijn zeker als je ons veel over CSR te melden hebt (nb; neem de andere gastcolumns als een voorbeeld).

Het kan al een goed begin zijn voor 2012!
Vriendelijke groet,

Willem Scheepers

[…] weet de natuur kent geen kalender, ofwel: die wacht daar niet op. Strategie vraagt om een Visie, een visie gericht op die leefbare toekomst. Vervolgens krijg je je Missie, die Missie kan MVO ‘in’ zich hebben; het zou (heel) […]

[…] ik weet ‘t: ben je je organisatie net gereed aan het maken voor een strategie gebaseerd op Corporate Social Responsibilty, is de inkt van je papier daarvoor nog niet eens droog, komt er alweer een volgende basis waarop je […]

Uw reactie op deze bijdrage

  • Alle reacties die zich houden aan onze Code of conduct worden opgenomen.
  • Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Over ManagementPro.nl

ManagementPro.nl, de management trendwatcher! ManagementPro vind je o.m. ook op twitter, pinterest, youtube, facebook, linkedin, met nog meer tips ‘n trics.

Het NIEUWE boek in de ManagementPro Serie is uit! “8ste Dagboek van de ManagementPro.” Beschikbaar als e-boek & hard copy, nu met Introductiekorting! ;-)

8e dagboek van een ManPro voor

Klik op het plaatje om naar de boekwinkel te gaan.

Redactie

Auteurs