Letzte Woche war Willem mit Investors in People in Deutschland

Der Besuch in Deutschland war bemerkenswert.” Niet alleen maakte ik van dichtbij mee hoe de Duitse beroepsbevolking reageerde op de berichtgeving over c.q. de problemen bij icoon VOLKSWAGEN. Naast mijn Duitse gastvrouwen- en heren was ook ik verrast door de manier waarop Bayeren München spits Robert Lewandowski een nieuw Europees record vestigde door in ‘9 5 doelpunten te scoren!

En dan vergeet ik nog even dat ik eigenlijk als Nederlander naar Duitsland kwam om het Top- en Middenkader van de Duitse vestiging van een Japanse multinational te informeren over het Britse raamwerk ‘Investors in People’! Inderdaad, ik voel me niet alleen maar ik ben het ook: een wereldburger!

Robert Lewandowski maakte zich die memorabele avond van 21/09, waarschijnlijk, al op voor een transfer naar welke-club-dan-ook omdat Pep (NB: Bayern coach Josep Guardiola) hem alweer op de bank had gepositioneerd. Wat Robert vervolgens in ‘9 op het veld liet zien was dat medewerkers, want ook dat is goed betaalde Lewandowski: ein Mitarbeiter, (ver) boven zichzelf uit kunnen stijgen. Daarmee werd dit record direct een mooie metafoor binnen de ‘Vorbereitungsworkshop‘ over het ‘Investors in People Raamwerk’: meer uit je medewerkers kunnen halen door hen te betrekken en hun inzet te waarderen.

Feitelijk waren de gebeurtenissen met VOLKSWAGEN nog interessanter. Niet alleen wat er aan Fahrlässigkeit binnen het concern gebeurde, maar ook hoe de gastheren en gastvrouwen daarop reageerde: met verbijstering! Eine Ikone der Transparenz, want ook dat was VOLKSWAGEN tot op dat moment binnen de Duitse samenleving, blijkt ook in staat te zijn de boel te bedonderen. Het is zoiets als de verbijstering die de Nederlandse samenleving trof op het moment dat ‘zelfs de landelijke, Coöperatieve RABObank’ in 2012 in een internationaal financieel schandaal verzeild raakte: Wie war das denn möglich?!?.

Drie van de van het IiP Raamwerk afgeleide thema’s kwamen hier direct van pas: – Corporate Social Responsibility (NB; opmerkelijk dat dit letterlijke begrip nauwelijks in Dld bekend is; feitelijk is er ook geen rechtstreekse vertaling voor), – Kundenzufriedenheit en – hoe klein je organisatie ook is: door jezelf continue te ontwikkelen kun je altijd de wereld op z’n kop zetten!

Om met dat laatste te beginnen: het was de kleine, gesubsidieerde West Virginia University’s Center for Alternative Fuels Engines and Emissions (CAFEE) die het emissie schandaal über dem Tisch kreeg. Vervolgens struikelde de ene na de andere Grote Broer, w.o. TNO, over elkaar heen om te melden dat zij sich schon viel länger dieses bewusst waren….. Opmerkelijk. Aan de andere kant: CAFEE is het typisch voorbeeld van een organisatie die investeert in medewerkers.

CSR en klanttevredenheid: m.n. in de VS is het een Doodzonde als je als leverancier van een product, een dienst de klant bedondert of op z’n minst niet correct informeert; en terecht, denk ik dan. Vertrauen c.q. vertrouwen is hier het kernwoord. In het HBR artikel What VW Didn’t Understand About Trust zegt ‘The Big Pivot’ auteur Andrew Winston daarover:

  • Being clean and green has real, bottom-line value. 
  • Protecting the environment builds trust, and trust is precious capital. 
  • Trust comes from transparency, and transparency is the norm today. 

Wil je je medewerkers, en je managers, betrekken bij je organisatie, bij de Strategie van de organisatie, bij de doelstellingen van je organisatie etc.: wil je succesvol(!) in hen investeren, dan zijn ‘vertrouwen’ en het daarvoor/daarbij benodigde ‘transparantie’ die Schlüsselkonzepte ofwel kernbegrippen. Vertrouw je je medewerkers, dan (pas) kunnen zij vertrouwen creëren met hun klanten. Kortom: ook deze praktische Situation bij VOLKSWAGEN werd zo onderdeel van de IiP-Vorbereitungsworkshop.

Es war eine mehr als interessante Woche. Einen Eindruck bekommen Sie durch Betrachten des Films.” Een YT-film met daarbij passende muziek, natürlich….. 😉

NB; er staat ook een Slide Share voor je beschikbaar, voor een rustig en eigen tempo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *