Menselijk Talent als Cruciale Factor: bedrijven volgen mensen.

http://www.youtube.com/watch?v=hGqoz01AhB0

Daar naar toe gaan waar 'het' gebeurt. We zien dat bij Europese multinationals: de economische groei komt voorlopig uit Azië en verschillende van hen zijn al begonnen hun hoofdkantoren die richting op te verplaatsen. De vraag in die regio naar luxe goederen zoals auto's is dan ook giga. Zo'n 'volksverhuizing' kenden we decenniaterug ook al, al had die een andere oorzaak: door de goedkope arbeidskrachten verplaatsten ondernemingen hun productielocaties in Oostelijke richting. (nb; met de a.s. robotisering kan er wat dit betreft mogelijk 'iets' veranderen)

Wat geldt voor productie en afzet van goederen, geldt ook voor de talenten van mensen. Eerder al gaven Aziatische multinationals aan dat Europese en Amerikaanse talenten niet noodzakelijkerwijs dienen te verhuizen naar hun regio. Nee, deze nieuwe werkgevers hebben een omgekeerde trend ingezet: zij creëren banen in de EU....

'Deze trend biedt kansen!' zo redeneert de Gemeente Den Haag vandaag in Het Financieele Dagblad onder het motto 'Steden strijden om Talent!'.

Met hun rapport 'The Netherlands of 2040' signaleerde het Centraal Plan Bureau in 2010 dat de combinatie steden/talenten een cruciale kan zijn. "Menselijk talent is een cruciale factor: bedrijven volgen steeds meer de mensen. Het gaat daarbij om actieve, creatieve, goed opgeleide, ondernemende mensen met een diverse achtergrond, die als groep een sterke impuls geven aan de stedelijke economie." Da's mooi.

Maar het CPB heeft ook een waarschuwing: "Maar juist deze groep mensen is minder dan voorheen gebonden aan een plek (nb; Talent is Portable!) Zij zijn steeds mobieler en concentreren zich in attractieve steden. Steden strijden om dit talent en in deze competitie zullen er winnaars en verliezers zijn." De noodzaak voor onderscheidend vermogen dus.

Het advies van het CPB mag duidelijk zijn: "Investeer in attractieve steden, kennisontwikkeling en onderwijs!" (ook) Mooi maar: Waar hebben we dat eerder gehoord?

Op zich is het weinig nieuws, je kan ook stellen dat wij er 'wat laat achterkomen'. Zo signaleerde in de 90-jaren van de vorige eeuw de Britse Gemeente Liverpool en de lokale Liverpool John Moores University (LJMU), met 26.000 studenten één van de grotere Britse uni's, dat het met kennis, werkgelegenheid en de lokale economie wel 'wat beter' kon. Als oplossing dienden beide partijen voor talenten aantrekkelijke partners te worden. (al) Aan het einde van de vorige eeuw signaleerde LJMU's chancellor: "The competition to recruit and retain highly skilled people, such as lecturers and managers, is fierce between organisations."

Voor LJMU's collegae van het in Wales gevestigde Deeside College (14.000 studenten) was de uitdaging eind vorige eeuw al niet veel anders: "The area’s famed steel making industry had all but collapsed along with its textile industries. In addition, its aerospace manufacturing industry was undergoing transformation from Hawker Siddeley to British Aerospace, now Airbus UK. As a result, not only did the college have to deal with structural change due to its newly-found autonomy, it also had to ensure that it would remain relevant to the new needs of employers and students in the area."

Zowel Deeside als LJMU besloten vervolgens te investeren in mensen (nb; volg de links voor hun casestudies). De gedachte dat zij met hun organisatie achter de talenten aan zouden gaan, sprak & spreekt hen niet aan. Het zijn tenslotte sterk regionale opleidingsinstituten. Het kon bijna niet anders (zeg ik dan ;-)) of beide universiteiten kozen voor de Investors in People methodiek om hun plannen te realiseren.

Wat dat betreft dient de regionale TU Delft zichzelf eerst nog te Beoordelen op recente ontwikkelingen. Nu ja, i.i.g. heeft de Gemeente Den Haag al één voordeel: zij hebben ook ervaring met IiP.....

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>