2011 wordt het Jaar om Jezelf te Ontslaan.

http://www.youtube.com/watch?v=JHlzvgmz3G0

Sommige bedrijven groeien zo hard dat het onmogelijk is voor jou als oprichter, als manager, als directeur om dit bij te houden & allemaal in goede banen te blijven leiden. Die indruk krijg je ook als je kijkt naar recente foto's van Mark Zuckerberg, de zéér succesvolle FACEBOOK oprichter.

Nu zijn bedrijf € 50 miljard waard blijkt te zijn (of is het toch een bubble?) & met de dag verder in waarde stijgt, zie je Mark steeds verbaasder in de camera kijken. Het winnen van een Oudejaars Staatslot is er niets bij. ;-)

Mark vraagt zich nu ongetwijfeld ook af of hij dit mega-bedrijf nog wel succesvol kan blijven leiden? Geheel in het gedachtengoed van Larry Greiner zeggen wij dan: Nee! Iedere ontwikkelingsfase waar je organisatie doorheengaat vraagt om een andere stijl van leidinggeven. Het is nog maar zeer de vraag of dat jij het 'situationeel leiding geven' zo goed in je vingers hebt dat je jouw troetelkind met suc6 door iedere fase kan leiden.

Het advies is dan ook aan Mark 'neem je ontslag' & wellicht is dat ook een idee voor jou .....

Zie het zo: nu speel je nog met je team in de 'regionale afdeling' (nb; 'spelen' zoals in sporten), je hebt het plan om binnen 2 jaar in de landelijke 'competitie' te gaan spelen, binnen 5 jaar in de Champions League & binnen 10 jaar wil je je organisatie aanmelden voor de Super Bowl! Dit zijn mooie, prijzenswaardige doelstellingen.

Feit is 'slechts' dat je dit alleen maar kunt realiseren door het inzetten van steeds een volledig nieuw team of op zijn minst met een team waarvan de Kennis, Kunde en Competenties steeds verder zijn ontwikkeld, aangepast aan de nieuwe uitdagingen. Ga er in de praktijk maar vanuit dat er na 10 jaar een volledig nieuw team én een volledig nieuwe management beschikbaar is voor de Super Bowl (nb; & dat niet alleen o.i.v. de babyboom generatie)

Opmerkelijk blijft het dan toch dat zittend management maar ook zittend personeel er van overtuigd is dat juist zij 'de bekende uitzondering op de regel zijn'; helaas, de enkele écht succesvolle uitzondering daargelaten (nb; remember the black swan!).

Dat iemand het allemaal niet meer aan kan wordt vaak ook pijnlijk duidelijk in de verschillende fora op sites als (inderdaad) Facebook, LinkedIn, andere sociale netwerken maar ook op de sites van vakbladen. Zo was daar maandag jl. bij de LA Times de vraag 'wat je diende te doen als je wilde gaan exporteren?'. Het antwoord van de expert luidt: "Finding a good local partner in the country you're targeting will help you understand business and legal details you would have tripped over." Het internet is natuurlijk handig om je vragen beantwoord te kunnen krijgen maar steeds vaker lijkt het antwoord waar je als manager/directeur naar op zoek bent toch écht voor je op de grond te liggen; Hollandse fora/sites vormen hierop geen uitzondering....

Datzelfde geldt ook voor het inschakelen van adviseurs: handig, zo'n expert zeker als je zelf de oplossing niet zo snel wist. Wat echter steeds vaker lijkt voor te komen dat is dat het zittend management (ook) geen idee heeft over het 'probleem' dat (nb; persoonlijk gebruik ik bij voorkeur 'de uitdaging' die) hun organisatie treft?  Da's lastig want voordat je het weet heeft je 'adviseur' je er één aangepraat, een probleem ('t is te hopen dat dit dan ook het échte probleem is, maar waarschijnlijk is dat het niet)..... :-o

Dit zijn allemaal signalen dat het je allemaal 'boven de pet groeit'. Ook jij kijkt met stijgende verbazing naar de steeds rapper veranderende omgeving van je organisatie. Da's niet erg, je leidde tenslotte je organisatie door een succesvolle vorige fase, je vergat daarna alleen om op tijd je ontslag in te dienen.... 

"Turning over your company to a successor is not to be taken lightly. But in some instances replacing yourself at the helm makes sense. I was starting to become conscious of what I didn't know. It was almost a feeling of loneliness." aldus (een ook zeer jonge & succesvolle) Matt Dorey, oprichter van Curve Dental in een interview met de NY Times Making the Decision to Replace Yourself.

Goed idee 2011? Je ontslag nemen & op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging?

Bookmark and Share

Lees ook Inc.com's: 'Should You Fire Yourself?'

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Tom
Mooi artikel and right on the money. Voor iedereen geldt uiteindelijk wel een keer: tijd voor een nieuwe uitdaging! Neem ontslag! Inspiratie nodig? Kijk eens op www.neemontslag.nl
Wim de Leeuw
Interessant thema. En zeker voor de directeur-eigenaar stof tot nadenken. Want stel nu dat een ander op jouw directiezetel meer op zijn of haar plaats is dan jij.... en je blijft zitten. Dan doe je het zowel in je hoedanigheid van directeur als die van eigenaar verkeerd.

Ik vrees dat het bij een 'interessant thema' zal blijven.
Omdat de meeste directeuren-eigenaars het ondenkbaar vinden dat er iemand is die hun klus beter zou kunnen klaren dan zij zelf. En ziedaar de reden waarom bijvoorbeeld zoveel bloeiende bedrijven deze crisis niet overleven.

Ik ben inmiddels 25 jaar professioneel actief, waarvan 20 jaar als directeur-eigenaar. En heb de eerste vijftien jaren altijd verkondigd dat mijn stoel beschikbaar was voor een ieder die de klus beter zou kunnen klaren. Dat aanbod werd steevast als bluf afgewimpeld, totdat ik in 2000 de daad bij het woord voegde en de dagelijkse leiding van mijn bedrijf delegeerde aan mijn directie.

Inmiddels is de situatie, om talloze redenen, weer veranderd en ben ik zelf weer volop aan de slag. Maar mijn boodschap blijft ongewijzigd.

Eigenlijk geldt dit principe natuurlijk voor elke medewerker. Doen waar je ècht in excelleert maakt dat je maximaal rendeert. En bovendien altijd op de meest ontspannen, natuurlijke en gemakkelijke manier.
En dat elke dga, in elke fase van zijn bedrijf, onder alle omstandigheden, steeds 'de beste' zou zijn, is natuurlijk een illusie. Maar wel één die gevolgen heeft voor de acceptatie van 'juiste man op het juiste moment op de juiste plaats' in de organisatie.
En waar dit gegeven voor de gemiddelde directeur-eigenaar al onverteerbaar is, ligt het voor de hand dat het altijd een 'interessant thema' zal blijven.
‘T was me ‘t 1e weekje van 2011 wel.
[...] berichten rondom Facebook laten (ook) zien dat Web 2.0 een belangrijk onderdeel wordt van je business model. Dan was er [...]