Help! My name is Pelé!

"RIO DE JANEIRO - Soccer legend Pele was held at gunpoint by a band of youths who robbed his gold necklace, cell phone and a watch, local news media reported Sunday. Pele was riding in the passenger seat of a car when it was stopped near a slum by at least 10 young men armed with pistols and knives, the report said."

Voor wie niet weet wie Pelé dan wel is: "Pele, whose real name is Edson Arantes do Nascimento, helped Brazil win three of its five World Cup titles. He was voted in 1999 Athlete of the Century by the world's national Olympic committees."

"& Ik riep nog: 'Ik ben Pelé! Pelé weet je wel: de Beste Voetballer van de Wereld!' Maar niets hielp......" Een (goede) reputatie stelt tegenwoordig blijkbaar niets meer voor.

Wat kun je nu doen om jouw reputatie toch enige status te geven? (& vervolgens hopen dat de straatrovers aan je voorbijgaan.....)

John P. Kotter helpt, alweer. Jawel die: John Kotter heeft ook een naam gevestigd, da's duidelijk. Kotter schreef in 1977  het artikel 'Power, Dependence, and Effective Management'. (nb; 7 jaar nadat Pelé, in de nadagen van zijn carrière, zeer succesvol was geweest op het WK Voetbal in Mexico; maar wist Kotter toen veel dat zijn artikel ons 31 jaar later nog van pas zou komen.....)

Om je Power te kunnen gebruiken dien je Influence uit te oefenen. (& Pelé kon vorige week zondag wel wat Influence gebruiken) Da's de boodschap. De manieren waarop je dat kan doen, zijn:

  • Exercise obligation-based power. Behavior within zone that the other perceives as legitimate in light of the obligation.
  • Exercise power based on perceived expertise. Attitudes and behavior within the zone of perceived expertise.

  • Exercise power based on identitication with a manager. Attitudes and behavior that are not in conflict with the ideals that underlie the identification.

  • Exercise power based on perceived dependence. Wide range of behavior that can be monitored.

  • Coercively exercise power based on perceived dependence. Wide range of behavior that can be easily monitored.

  • Use persuasion. Very wide range of attitudes and behavior.
  • Combine these methods. Depends on the exact combination.

In zijn paniek, & wie van ons zou in zo'n situatie niet in paniek raken?, combineerde Pelé waarschijnlijk deze mogelijkheden. Perceived experitse had geen nut want "Pelé" was niet bekend bij de jonge straatrovers. Meest effectief was hier dan ook geweest Persuasion. Daartoe moet de charmante Pelé toch in staat worden geacht. (nb; heb jij dat nu niet, persuasion & ook nog eens van nature, bedien je dan van een andere strategie.)

Over Persuasion meldt Kotter nog: "Can produce internalized motivation that does not require monitoring." (da's handig, want monitor maar eens een straatrover......) "Requires no power or outlay of scarce material resources." (ook handig)  Maar: "Can be very time-consuming. Requires other person to listen." Dat laatste is misschien lastig, dat je straatrover naar je luistert tijdens zijn bezigheid. Want: snelheid is gewenst! Maar wie weet: als je het niet probeert dan leer c.q. ervaar je het nooit.

{Wil jij ook 'werk maken van' je reputatie? Dat kan het handig zijn als je lid bent van de ManPro Group.}

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>