Jawel Bas, een Leider is altijd een Personal Brand.

De titel van deze entry is het antwoord op de vraag die personal brand Bas van de Haterd mij stelt als persoonlijke boodschap in zijn boek PersonalBrand.nl:

'Zijn Leiders altijd Personal Brands? Ik weet het niet, maar volgens mij zijn Personal Brands wel sterke Leiders.' Mijn reactie daarop is dus: Jawel Bas, een Leider is altijd een Personal Brand.  Hoewel niet iedere Leider dat in de gaten heeft, dat hij/zij ook een Personal Brand is..... Overigens, het omgekeerde is dan weer NIET waar: een personal brand is daarmee niet een Leider!

Simpel voorbeeld: Leiders hebben, in mijn definitie, volgelingen die hen vertrouwen; in dit blog vind je daarvan enkele voorbeelden. Charismatisch leiderschap is daarbij de ultieme vorm, maar dat zie je nog veel minder. Mijn lakmoesproef voor Personal Brands, in de letterlijke zin van het woord(!), dat is zodra je met je hoofd/postuur in een reclame in de Hardvard Business Review verschijnt. John Travolta (voor een horlogier), Dennis Hopper (hotelketen) en Tiger Woods (zakelijke dienstverlener) behoren tot de weinigen die daarin zijn geslaagd, zijn Personal Brands avant la lettre. Waarmee dus niet gezegd is dat deze 3 heren ook Leiders zijn!!!

Zelfs al ben jij (nog) geen leider & misschien lukt het je niet om met je postuur te verschijnen in de HBR, maar een Personal Brand worden da's vanaf nu relatief eenvoudig.

Personal Branding, al enkele jaren val ik er mijn studenten mee lastig, m.n. de studenten aan de Master Classes Persoonlijk Leiderschap en Strategisch Human Resource Management: "Jij bent vanaf nu een Merk! Als je dat zelf nu nog niet ziet, dan doen dat toch zeker de headhunters, de recuiters, de wervers, je potentiële werkgevers! Je bent een 'personal brand' voor degenen die naar jou op zoek zijn, dus."

Bijna alles van jou is te vinden op dit Wonderlijke Wereld Wijde Web (nb; hoezo privacy wetgeving?). Als je dat beseft dan kun je die stroom aan informatie maar beter reguleren, dan kun je dat beeld over jou maar beter 'zelf in de hand houden'! Daarbij helpt je vanaf nu het boek 'PersonalBrand.nl, de kansen van je online identiteit' geschreven door Huub van Zwieten, Bas van de Haterd en Tom Scholte. De kracht van het boek zit 'm feitelijk in de subtitel: 'de kansen van je online identiteit'.

Het boek geeft een scala aan praktische tips, trics én waarschuwingen. Hoe je achterhaalt wat jouw Brand is bijv. maar m.n. (dus) ook hoe je jezelf op het Web kunt positioneren. Sociale netwerksites als LinkedIn, Hyves, Xing, MySpace en Facebook worden aangehaald. Niet alle sites/mogelijkheden 'in-dit-kader (zoals Plaxo bijv.) worden genoemd, de auteurs willen m.n. de essentie er van aanstippen. Overigens, als je nu voor jezelf nog nooit een (volledig!) profiel aanmaakte dan ben je met de in het boek genoemde mogelijkheden en opties al even zoet.

Dergelijke social sites geven je ook een idee over het aantal naamgenoten dat je hebt, op het Web. Zo vind ik op Facebook 10 'Willem Scheepers-en', die niet eens allemaal in Nederland wonen. (nb; 'op het Web' omdat natuurlijk nog lang niet iedereen de kracht van de personal brand heeft ontdekt & er dus zéér waarschijnlijk veel meer naamgenoten van mij zijn). 

Omdat het dus lastig kan worden om je zelfs op een social netwerksite te onderscheiden, raden de auteurs je aan om (ook) een persoonlijke site 'in de lucht' te brengen. Met zo'n site kun je jezelf, je CV, nog beter propositioneren. Heb je dat dan voor elkaar, dan ben je er nog niet. Nee, het creëren van je personal brand is één, het in stand houden daarvan is het volgende. Reageren op nieuws- en blogsites is een tip; zelf entries schrijven of een blog plaatsen op het Web, zijn andere tips. Jawel, het is Hard Werken, (aan) zo'n personal brand!

Dat dit laatste zo is, dat blijkt ook uit de personal brands die in het boek als voorbeelden naar voren worden gehaald. Het Meisje van de Slijterij, het blog van een 'kleine zelfstandige', vind ik daarvan 1 van de leukste. Brand Petra de Boevere is voor haar volgers ook een Leider, waarschijnlijk.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

jurrien
Ik vind dit hierboven, per alinea, een nogal hol betoog. En eerlijk gezegd snap ik er ook geen hol van. Wat bedoel je nu? Of ik interpreteer het fout (waarvoor dan excuus) maar een grotere verzameling gemeenplaatsen vind je zelden. Ik snap het betoog niet; waar is het antwoord op de vraag ?
Willem Scheepers
Op deze manier gebracht lijkt het wel een <em>blogentry</em>, of niet Jurrien? ;-)

'Alle gekheid op een stokje', het antwoord op Bas' vraag zit 'm in te de titel.
Hoop dat dit e.e.a. voldoende verduidelijkt voor je.

Overigens, het boek zelf is gelukkig (zeg ik dan maar) meer dan 'een verzameling gemeenplaatsen'.
Communicatie Tips voor Clowns als Berlusconi
[...] Berlusconi, hoe je het ook wendt of keert hij is een Personal Brand in optima forma. Bij hem wordt het weer eens duidelijk dat je als Real Brand toch zoveel mogelijk jezelf dient te [...]
Bent u dan (g)een Talent?
[...] Want als je zelf niet weet dat jij een Talent bent(!) dan komt je baas daar ook nooit achter. Personal Branding, weet u [...]
Tiger Woods of wat te doen als je Brand wordt beschadigd
[...] is wellicht dé exponent van Personal Branding: hij weet zijn merknaam tot in het ultieme te exploiteren. Hij is de 1e professionele sporter die [...]