Jan Timmer's Signature Look: Doodskoppen of Smiley's?

"Dat was volgens mij een statement." v/m Minister Tineke Netelenbos herinnerde zich dat v/m NS president-commissaris Jan Timmer zijn jasje uitdeed waardoor er bretels zichtbaar werden met daarop, in haar ogen, doodskoppen. Sterker nog, de ook bij dit FYRA gesprek aanwezige secretaris-generaal Ralph Pans "Herinnert het zich ook zo."

"Dat was volgens mij een statement." Dat zal het inderdaad zijn geweest: een statement. Of er nu doodskoppen of smileys, zoals Jan Timmer zelf in een reactie stelt, op de bretels hebben gestaan. Timmer blijkt deze zelfde bretels met regelmaat te hebben gedragen tijdens zijn CENTURION programma binnen PHILIPS. Wat de ander daarin ook zag, smileys of doodskoppen, als 'de boodschap' maar bleef hangen!

Een signature look noemen we dit ook wel: een personal touch in en aan je uitstraling. Een touch of een statement waaraan men zowel degene die spreekt/communiceert als zijn/haar boodschap direct herkent.

Nelson Mandela in zijn Madiba Shirt (zie vid.), Mahatma Gandhi in zijn lendendoek, Fidel Castro in zijn militair uniform, George W. Bush met zijn rode stropdas, Steve Jobs in zijn zwarte turtle neck en donkerblauwe spijkerbroek, iedere keer is hier sprake van een signature look: je herkent de spreker c.q. degene die je gaat ontmoeten al van verre. Sterker nog: vaak weet je al, zonder dat er nog iets is gezegd, wat de inhoud van de boodschap wordt. Zo betekende de rode stropdas van Bush: WAR!

Tineke Netelenbos was tijdens de FYRA gesprekken danig onder de indruk van Timmer. Dat was ook de bedoeling van Timmer c.s. "Het bedrijf paste rekentrucjes toe om de concessie binnen te halen." Als je wordt afgeleid, door 'doodskoppen' bijv., dat dreigt de inhoud van de boodschap aan je voorbij te gaan. Het was ook niet voor het eerst dat Jan Timmer deze bretels uit de kast had gehaald:

"Timmer zegt desgevraagd dat hij deze bretels vaker aan had, onder meer tijdens zijn reorganisatieperiode Centurion bij Philips." meldt Follow the Money vanochtend.

CENTURION betekende voor PHILIPS een forse reorganisatie, niet zonder gevolgen voor menig manager en medewerker. Als Jan Timmer binnenkwam dan zou 'zomaar' de één worden afgeleid door smileys, de ander door doodskoppen afhankelijk van de impact die zijn boodschap op je heeft: 'het valt wel mee' tot 'en hoe nu verder?'. Was het bericht van de organisatieverandering i.c.m. deze bretels doorgesijpeld door de organisatie dan hoefde Timmer mét bretels op het laatst alleen nog maar ten tonele te verschijnen. Een woord zeggen is dan niet meer nodig; men begrijpt 'het' wel; een initiële Pavlov reactie..... Over effectief communiceren gesproken.

Effectief communiceren, in zijn boek The Design of Leadership Style stelt Jonathan Charteris Black

"Appearance can be normative or non-normative and reflects the norms of leaders or followers; effective design of leadership style requires finding a stylistic balance for particular social and cultural settings - according to whether the leader is representing himself as an innovative modernizer or as an upholder of traditional values."

Er zijn op het web verschillende kleding adviezen te vinden zoals 'Red vs. Blue: Why Necktie Colors Matter'. Toch helpt je bij het ontwikkelen van je personal signature look helaas geen personal stylist. Die zou je aankleden volgens het beeld dat zij/hij van je heeft. Draag je dan op advies een rode stropdas terwijl juist rood de kleur is die het verst van je afstaat, dan straal je het tegenovergestelde uit van dat wat jij wil bereiken. Communiceren is m.n. Gedrag. Het is dan ook essentieel dat je je eigen beeld creëert: authentiek, zoals Madiba zijn eigen shirts ontwierp.

Overigens, mijn personal signature look is zwart. Daarbij hoort een witte auto. (OK, mijn haar is grijs en dat blijft het, of het aantal wordt minder....; verven zou afbreuk doen aan mijn signature). Verander ik nu deze 'look' dan heb ik wellicht ook een andere boodschap voor de kijkers en toehoorders. ;-)

=====

260615

Nog een mooi voorbeeld van een signature look: THERANOS CEO Elizabeth Holmes, Holmes is where the heart is.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Don Croonenberg
Lid sinds 2019
Smileys op bretels...in 1990? Doodskoppen? Jan Timmer droeg ten tijde van Centurion (ook daarvoor en daarna overigens) opvallend gekleurde bretels, soms voorzien van olijke bolletjes en gaf daarmee inderdaad een signaal af. Zoals hij ook wel eens een vergadering opende met de mededeling dat er teveel stoelen om de tafel stonden. Spreken doet hij langzaam en op lage toon, ook dat boezemt mensen ontzag in. Maar het meest luide statement klonk toen hij, op zijn kantoor in het inmiddels gesloopte hoofdkantoor in Eindhoven, op nieuwe audio-apparatuur ter gelegenheid van 100 jaar Philips snoeihard een CD van Van Morrison opzette en daarboven uit riep: Dit is de spirit die we hier nodig hebben!
Koos Groenewoud
Lid sinds 2019
Ik heb extra genoten van deze mooie column en de reactie van Don Croonenberg. Jeugdsentiment...

In de tijd van Operatie Centurion was ik lid van het MT van E.C.S. (Eindhoven Catering Service, de rechtsopvolger van DBR ( Dienst Bedrijfs Restauratie). Ik kan mij herinneren, dat wij in de auto van Frank Schreuder zaten op het moment dat Timmer op de radio was. Wij waren al druk aan het calculeren geweest, want iedere werknemer minder, betekende natuurlijk ook minder omzet voor ons. We dachten allemaal dat het zou gaan om getallen tussen de 3 en 4000. Toen Timmer echter aankondigde dat het zou gaan om 10.000 banen. werd het even stil in de auto.
Daarna werd er gevloekt en niet zo'n beetje ook. We schokken ons rot. In die periode ging een andere opdrachtgever (DAF) ook bankroet. Weer minder mensen in de voeding...