Vogelaars' Beste.

De beste toespraak van v/m Minister Ella Vogelaar was toch wel haar laatste, die van haar afscheid op donderdagavond. De toespraak, na een kordate wandeling, was to the point, kort, kernachtig, met een krachtige aanzet van kernwoorden, licht emotioneel maar net niet té, houding was goed, blik in de camera en naar publiek dito.

De enige minpuntjes die ik in haar toespraak kon ontdekken, dat waren:

  • Bevuil tijdens je toespaak, zelfs al is het je laatste, nimmer het eigen nest! (nb; smeer er ook geen honing op! Blijf objectief of op zijn minst reëel.)
  • Een goede toespraak kost je energie, dat je na afloop dan ook in de armen valt van je getrouwen daar is niets mis mee, maar doe dat nimmer voor het oog van je publiek / de camera's!

Zo vormt dit een leerzaam voorbeeld voor uw einde- of Nieuwjaarstoespraak. 

Vogelaar stond voor haar Ministerschap bekend als een bestuurder die in staat was tot het communiceren op een niveau zoals zij dat donderdagavond deed. Op de één of andere manier is zij die vaardigheid in haar, voorlopig, laatste functie volledig verleerd & da's jammer. Het zou zo maar te maken kunnen hebben met het feit dat je laatste functie er 1 kan zijn die net iets te hoog gegrepen is. Ook kan het zijn dat je toch onvoldoende gecommitteerd bent aan je functie. Beide 'zaken' spelen je vervolgens op in je communicatie & ook dat is jammer.....

Een paar communicatietips voor dat U aan uw meest cruciale (nb; want het is 'CRISIS'!) toespraak van dit jaar begint.

  • Besef Communicatie is Strategie. Het is zeker niet iets wat je 'er zo maar ff bij doet'. Voorbereiding is dan ook essentieel: 'Wie nodig ik uit & wat ga ik melden?' (nb; nodig geen mensen uit aan wie u niets te melden hebt!!)
  • Denk aan uw Commitment. Bent u NIET-gecommitteerd, communiceer dan NIET!
  • Let op: zaalindeling, houding, kleding, haarstijl, schoenen, uitstraling, op de al-dan-niet aanwezigheid van attributen. (nb; een glas water kan handig zijn, niet om water te drinken maar om het glas op een gepast moment, 'aandacht verslapt', te laten vallen .......)
  • Overigens om de aandacht vast te houden kunt u ook variëren in toonhoogte. Een enkele keer uw standpunt stevig aanzetten ('Da's schrikken!') kan ook geen kwaad.
  • Plaats uw collega MT-, Directie- of Bestuursleden NIMMER achter u! U hebt tijdens uw toespraak namelijk geen idee wat zij daar allemaal uitspoken. Hun, soms ook voor henzelf onverwacht, gedrag kan zo maar schade toebrengen aan de intentie van uw inleiding. ('Waar zet ik hen dan wel neer?' Op de 1e rij, zodat u hen kan zien.)
  • Betrek uw publiek bij uw inleiding. Stel vragen, loop rond.
  • Een PoPo is prima, wat men er ook over mag denken, maar gebruik dan vooral plaatjes die 'blijven hangen'.
  • Houd het kort, doe Fidel niet na.

Meer over 'Communicatie' leest u in het artikel met mijn communicatieformule C = (V x L)¹ + G².

Voor nu een laatste tip: stel de dagen na uw inleiding aan uw medewerkers 'in de wandelgangen' de vragen:

  • "Hoe vond jij de bijeenkomst?" (Nb; de meerderheid zal zeggen 'Goed', want wie spreekt 'de baas' tegen in tijden van beoordeling?)
  • "Wat ga jij nu doen?" (Nb; d.i. de meest cruciale vraag bij het aansturen van mensen!!!)

Nog een voorbeeld van een 'geslaagde inleiding'. ;-)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

De Macht & Kracht van nieuwe media bij uw Communicatie…..
[...] Enkele tips voor dat Grote Communicatie Moment (nb; dat kan zo maar uw a.s. einde- of nieuwjaarsbijeenkomst zijn; zie ook ‘Vogelaar’s Beste’.): [...]