Matthew Robson (15) zet Financiële Wereld op zijn kop.

Twitter is (alweer) achterhaald, sterker nog het is zinloos want het blokkeert je pda en niemand kijkt naar je profiel. SMS-en blijft de voorkeur houden. Alles wat er op papier of in print verschijnt is irrelevant. Reclame die voorbijkomt op metershoge billboards, op tv & internet, daar letten ze niet op. Tieners consumeren veel meer media dan generaties voor hen. Films zijn daarbij favoriet, niet voor de inhoud, wel voor het sociale contact dat dit hen oplevert. Ook tv lijkt achterhaald, internet biedt tieners de mogelijkheid programma's te bekijken waar en wanneer ze dat zelf willen. Touch screen in een gadget is favoriet. & Nog het meest schokkerend: ze willen niet betalen voor de content die ze op hun gadgets kunnen binnenhalen! (nb; de reden is héél simpel: ze hebben geen geld) Dit bericht werd vorige week door Morgan Stanley de wereld in gestuurd, de Financiële Wereld in & dat hebben ze geweten!

De 15 jaar oude tiener Matthew Robson heeft, bij hoge uitzondering , een stageplaats gekregen bij het prestigieuze Morgan Stanley. MS, net wakker geschud door de CRISIS, had zich blijkbaar voorgenomen om voortaan beter te luisteren naar signalen uit de markt(?!). Die mogelijkheid deed zich voor op het moment dat Matthew de marmeren hal binnenstapte. Deze keer werd een stagiair niet ingezet om te kopiëren, om koffie te halen bij Starbuck's of maaltijden bij KFC, nee aan deze stagiair werd gevraagd een marktonderzoek te doen onder zijn leeftijdsgenoten met de opdracht: wat zij verwachten van de informatie en entertainment industrie? Een Prima Idee & Groot Succes, deze actie, dat zou al zéér snel blijken. Maar ook een opmerkelijke.....

Nadat op 10 juli het 'analyse rapport' How Teenagers Consume Media verscheen, stond de telefoon en de emailbox bij Morgan Stanley roodgloeiend. Het is ook nog al 'wat' als een gerenommeerde MS analist (sic.) alle aannames over de informatie en entertainment industrie in 1 bericht op zijn kop zet. Matthew Robson had, hoe kan het ook anders(?), via zijn social networks het onderzoek uitgevoerd en kwam al snel met de volgende resultaten, samengevat door The Financial Times, een FT die Matthew ook al snel voor een interview benaderde:

"Radio With online sites streaming music for free they do not bother, as services such as last.fm do this advert free and users can choose the songs they want instead of listening to what the radio presenter/DJ chooses

Newspapers No teenager that I know of regularly reads a newspaper, as most do not have the time and cannot be bothered to read pages and pages of text while they could watch the news summarised on the internet or on TV

Internet Facebook is the most common, with nearly everyone with an internet connection registered. On the other hand, teenagers do not use Twitter

Music They are very reluctant to pay for it (most having never bought a CD) Teenagers from higher income families use iPods and those from lower income families use mobile phones

Directories Real directories contain listings for builders and florists, which are services teenagers do not require. They can get the information free on the internet

Viral/Outdoor Marketing "Most teenagers enjoy and support viral marketing... Teenagers see adverts on websites (pop-ups, banner ads) as extremely annoying and pointless...they are portrayed in such a negative light that no one follows them."

Cinema Teenagers visit the cinema more often when they are in the lower end of teendom but as they approach 15 they go to the cinema a lot less. This is because of the pricing; at 15 they have to pay the adult price. Also it is possible to buy a pirated DVD of the film at the time of release, and these cost much less than a cinema ticket

Mobile phones The general view is that Sony Ericsson phones are superior, because of their long list of features, built-in Walkman capacity and value."

U mag er gerust van uitgaan dat de aannames in de Financiële Wereld voor de nabije toekomst van genoemde media tot nu toch héél anders waren. Da's nu dus veranderd.

Compliment voor Matthew! Maar het meest opmerkelijke vind ik nog dat hier voor dus niemand van de analisten op de idee is gekomen om zich meer te richten op de verwachtingen van de toekomstige cliëntèle. (nb; Op basis van die verwachtingen plan je namelijk je investeringen.)  Niemand in de Financiële Wereld heeft hier voor dus écht geluisterd naar De Klant.

Wat zie je dan, als je zou luisteren & kijken naar die toekomstige klant: dat jongeren niet twitteren en geen krant lezen, dat ze de dingen doen die Matthew signaleert, althans onze dochters. Wat doen uw kinderen?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

R. de Wit
Volgens mijn was dit al lang bekend maar wil men gewoon niet luisteren wat de man/vrouw op de werkvloer zegt. Nu opeens een goeroe?
Kom op hoor, men is gewoon hardhorend voor kritiek omdat het negatief zou zijn. Doe iets met kritiek en dat dit scherp zien is.

R. de Wit
Hendrik Rood
Lid sinds 2019
Dit stukje van een Londense tiener, die in zijn vriendenkring wat heeft rondgevraagd werd door heel wat tieners alweer scherp bekritiseerd als eenzijdig en meer typerend voor Londen en Zuid-Engeland, maar niet in andere delen van het land etc.

De essentie is dat zijn verhaal in de bedrijfstak zelf allemaal wel zo'n beetje bekend is. Het is vooral de financiële wereld, die niet echt oplet. Dat is de reden dat de meeste financieel analisten niet zo serieus moeten worden genomen.

Het is vrij bekend dat er nogal veel media net doen alsof; en voor het "imago" de atmosfeer van jong en jeugdig hoog houden. Het overgrote deel van bijv. de radiostations en veel discjockeys suggereren alsof ze er vooral voor "tieners" zijn, terwijl één blik in de luistercijfers duidelijk maakt dat hun werkelijke luisterpubliek de groep van 20-49 is.

Iets dergelijks geldt voor een omroep als BNN, waar een flink deel van de bekendste gezichten en programmamakers al ruim de 30 is gepasseerd.

Op en rond Internet is het gerommel van scholieren niet zo relevant, wat studenten doen en nu vooral het cohort tussen de 30 en 50 bepaalt wat er aan nieuws gebeurd. Daar moet je vooral naar kijken. Daar komt ook pas gedrag in combinatie met privé-bestedingsruimte.

Midden jaren negentig kon je bij de "Digerati" de groep Internet pioniers al constateren dat de TV in belang verdween en dat leestijd zich verplaatste naar het beeldscherm en activiteiten zich organiseerden in en rond online communities. Door die groep is veel Internetgedrag zich massaal gaan verspreiden, omdat zij ook de tools en toepassingen zelf ontwikkelden.
Het is overigens ook precies die groep van "Digerati" vanwaaruit zoiets als Twitter zo'n twee jaar terug opkwam en waar fenomenen als GeenStijl uit ontstaan. GeenStijl is immers opgetuigd door jonge journalisten, met allen een jaar of wat professionele werkervaring voordat zij die website/blog lanceerden. Dat is dus een initiatief van mensen zo rond hun 30e levensjaar. Allesbehalve jong en jeugdig.

Dat pubers niets met Twitter hebben, en in andere sociale circuits functioneren en bloggen dan 30-ers of 50-ers is minder cruciaal want een overschatting van het hedendaagse belang van pubers. De kranten hebben problemen omdat ze de deur uit wordt gedaan door mensen tussen de 30 en 50.

TV is nu bijv. schandalig weinig afgesteld op de wensen van 50-plussers, het publiek dat de TV als eerste kocht of met het apparaat groot is geworden. Onder de 50 zie je al snel dalend lineair TV-kijkgedrag.

Het volgende cohort dat gaat puberen zijn de kinderen van de groep van 30-50, die het Internet en de nieuwe media nu grotendeels vorm hebben gegeven en wat minder panisch over gevaren op Internet doen, waar ze "niets van snappen".
Dat is echter een kleinere groep qua omvang dan hun ouders.

Het overschatten van luisteren naar pubers is wat mij al tijden verbaasd. Dit lijkt nog steeds de norm van velen in de marketing, politiek, managementwetenschappen en beleidswereld: luisteren naar "jong en jeugdig".
Het lijkt wel of de herinneringen aan de jaren zestig en zeventig nog steeds regeren in de hersenpannen van Babyboomers: "de voortdurende angst om de aansluiting met jong en jeugdig te missen" en zo als ouderwetse regent te worden afgeschilderd, die een sociale revolutie miste.

Om maar eens werkelijk een stukje vastgeroeste "conventional wisdom" te spreken. Handige marketing van MS om op die er ingestampte angst voor het missen van de jeugdige boot eens in te spelen.
Edwin Lambregts
@Hendrik
Mooie reactie! Mij verbaast al die ophef ook nogal. Voor financiële instellingen zal in de komende 10 jaar niet de jeugd, maar juist de oudere beroepsgroepen commercieel interessant zijn en blijven. In Europa, de VS en Japan worden zij een steeds groter deel van de bevolking. Deze 'affluent' groep gedraagt zich helemaal niet zoals de tieners uit het onderzoek.
Willem Scheepers
OK Edwin maar over 10 jaar zijn die zelfde jongeren van nu dan niet ouderen van straks?

Of evolueren zij zich dan 'gewoon' richting ons gevestigde rollenpatroon? & Blijft alles bij hetzelfde? 

Dat zou i.i.g. handig zijn voor Marketing c.s.
;-)
Edwin Lambregts
De vijftigjarigen van nu zijn dan zestig, en de vijftienjarigen straks vijfentwintig. Die groep die straks zestig is zal in aantal en in koopkracht nog steeds veel belangrijker zijn dan de groep van straks vijfentwintig. De rolpatronen veranderen constant, maar niet alleen in de jongere groep! Jongeren zijn voor marketeers dus uitermate relevant, maar niet zaligmakend. Althans, dat vind ik.
Idee voor Ontwikkelingshulp van Azië voor EU is ook @occupy. - ManagementPro
[...] van de PIGSI’s. Maar ja, ‘handel is dan ook handel’. (nb; dat er bij MS in 2009 een 15-jarige stagiair rondliep heeft wellicht ook geholpen. :-o [...]