8 Trends to Capitalize on in 2008

STATUS SPHERES, PREMIUMIZATION, SNACK CULTURE, ONLINE OXYGEN, BRAND BUTLERS, CROWD MINING, MIY: MAKE IT YOURSELF, ECO-ICONIC

'Two teenage-girls walk into their local Starbucks. One goes to the counter and hands the barista cards for two free peppermint lattes and purchase some pastries. The other sits at a table and opens her Apple PowerBook. Within a few seconds, she connects to the internet courtesy of Starbucks' deal with T-Mobile to create wireless HotSpots at over a thousand Starbuck stores. Once on the Net the girl Googles the name of the band that played the soundtrack of the Warner Bros movie she saw last night.' zo begint Philip Kotlers en Kevin Keller's 'Marketing Management 12e'. In 5 zinnen zijn even zoveel merken de revue gepasseerd, welk merk wil dat niet zo veel 'ongedwongen' aandacht?

Marketing is & blijft hot. De termen waarmee ik deze entry begin zijn afkomstig van het Amsterdamse bureau TrendWatching.com. Een bureau waarvan ik al enkele jaren met veel plezier hun TrendWatching e-zine lees. Wellicht is het ook 'iets' voor uw organisatie. Laten we eens beginnen met hun 8 2008 Trends.

Het lezen van het TrendWatching e-zine is leuk vooral om de nieuwe termen die er steeds worden geïntroduceerd, dat is op zich al een trend geworden. Marketeers kunnen vaak 'iets' met de trends die deze Amsterdammers, overigens binnen een internationale setting van trendwatchers, steeds opnieuw aandragen. Marketing staat niet stil, da's weer eens duidelijk. De voorbeelden van nieuwe trends zijn gelardeerd met plaatjes, leuk en soms hilarisch. Het is natuurlijk helemaal 'lachen' als later blijkt dat zo'n aparte trend toch een succes wordt.....

Voor het begin van het nieuwe jaar brengt TrendWatchers haar TrendReport uit. Dit jaar is dat, uiteraard, het TrendReport 2008. Of het de investering waard is? Ik vermoed van wel. Dit wordt natuurlijk mede bepaald door de scope van uw organisatie maar voor veel, vooral internationaal opererende organisaties, is de inhoud zéér handig. (nb: het zou mij zelfs sterk verbazen als uw marketeers niet al lang gebruik maken van deze info.....)

In hun december e-zine noemt TrendWatchers als de '8 Trends to Capatalize on in 2008':

  1. Status Spheres; a variety of lifestyles, activities and persuasions, which can be mixed and matched by consumers looking for recognition from various crowds and scenes.
  2. Premiumization; Basically, with more wealth burning holes in (saturated and experienced) consumers' pockets than ever before, quick status fixes derived from premium products and premium experiences will continue in full force next year.
  3. Snack Culture; represents the 'transient sphere' on steroids, catering to consumers’ insatiable craving for instant gratification.
  4. Online Oxygen; Ah, the Online Revolution, the mega-trend that keeps on giving, one that single-handedly dominates the 'connecting sphere'. While Web 2.0 has already single-handledly created young brands that are now bigger and more valuable (at least on paper) than many an old economy stalwart, Web 3.0 and 4.0 and 5.0 guarantee enough motion for this innovation-orgasm to continue uninterrupted for years to come.
  5. Eco-Iconic; An eco-backlash is actually quite plausible. After all, while millions of consumers are firmly rooted in the aforementioned ECO-SPHERE, millions of others are not. But let's focus on those who are now getting their status fix from consuming in a more sustainable manner.
  6. Brand Butlers; Consider this for 2008: if consumers value the authentic, the practical, the exclusive, and they're also forever looking to make life more convenient, even save some time, then why persist in bombarding them with your mega-million dollar/euro/pound, one-way advertising campaigns? Instead of stalking potential and existing customers (which is not very 2008), why not assist them in smart, relevant ways, making the most of your products and whatever it is your brand stands for? Remember, giving is the new taking ;-)
  7. MIY - Make it Yourself; It's a mainstream trend now, one that keeps giving, with millions of consumers uploading their creative endeavors online, and tens of millions of others enjoying the fruits of their creativity. User-generated content, at least in the online world, has grown from a teenage hobby to an almost equal contender to established entities in news, media, entertainment and craft.
  8. Crowd Mining; No! Not another crowd-esque trend! Don't worry; CROWD MINING is simply a moniker for how we see crowd-based business concepts evolving in 2008. But first let's take a look at some of the 'crowd pleasers' we enjoyed tracking this year:

& Leest u voor een aanvulling op dat laatste de TrendWatchers.com e-zine van december. Mij spreekt Trend nr. 6 het meest aan, BRAND BUTLERS, daar kunnen wij van Advancement Associates in 2008 zeker 'iets' mee.....

Veel lees plezier & vergeet u niet ook een bezoek te brengen aan mij blog-collegae van Gek op Klanten

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

trends 2008 « Minorpd2007’s Weblog
[...] - http://www.managementpro.nl/strategie-bestuur/8-trends-to-capitalize-on-in-2008/ [...]
1/2 dozijn Trends voor 2009.
[...] jaar hadden we de 8 Trends to Capitalize on in 2008, nu wordt het tijd voor Nieuwe Trends [...]