China, Inside The Dragon

Via mijn zus kwam ik in het bezit van National Geographic Magazine's Special Issue 'China, Inside The Dragon'. Een op zijn zachtst gezegd interessante 'special', zeker voor die organisaties die het Plan hebben om meer zaken te gaan doen met China of zelfs voornemens zijn om zich te vestigen in China. 'Bezint eer gij begint', zou ik zeggen, en kijk eerst eens naar de Grote Getallen! Want dat bij China alles Groot is, dat mag duidelijk zijn. Daarmee vergeleken zijn de a.s. Olympic Games voor de Chinezen zelf, als project, maar een peuleschil. Hoe anders de berichtgeving daarover hier in het Westen ook mag zijn. 

Daarom, zo maar wat getallen uit NGM's 'China, Inside The Dragon'!

Uit het artikel 'Shrinking Workforce':

'It's the biggest demographic revolution in history: the number of China's elderly is ballooning thanks to improvements in medicine and sanitation, while the number of people born after the government's one-child policy went into effect in 1979 is dwindling. China's immense workforce, key to today's boom, will shrink after 2015. The country should be able to fill jobs by continuing to tap underemployed rural laborers. But by 2050 close to a third of China's citizens will be over 60 - three times the current proportion. With little social security and few pensions to ease the burdens, China's only children will have to support two parents (and in many cases four grandparents) apiece - a heavy load even for urban factory workers, who typically save a quarter of their wages.'

Wat hebben wij ook al weer? Tekort aan personeel? Vergrijzing? Het duurder worden van de welvaartstaat? Is ons probleem dan toch net zo groot als dat van China?....

Sidebar: 'China has the world's largest number of Internet users - 220 million - surpassing websurfers in the US. Authorities have added 171 new pop culture phrases to China's national language registry. Cell Phones in China have grown from 87 million in 2000 to 432 million today.'

Hoezo 'market in demand'? Gaan we nog even door met die Chinese market opportunities.

Uit het artikel 'Car Crazy':

  • het aantal personenauto's, in particulier bezit, in China bedroeg begin 2008 slechts: 11.500.000 (nb; in 1994 begon de Chinese Overheid het particulier bezit van auto's aan te moedigen; en met succes, zo blijkt)
  • dagelijks verschijnen er op de snelwegen rondom Beijing 1.000 nieuwe auto's (nb; in augustus misschien even niet, maar toch. Overigens, Beijing in 1 van de ruim 100 Chinese steden met meer dan 1 miljoen inwoners.)
  • het aantal auto's per 1.000 inwoners bedraagt in China 9, in the US 450; (al) in 2025 wordt verwacht dat China meer auto's per 1.000 inwoners heeft dan the US. (nb; ook al lijken de beelden anders: een Chinees gezin heeft gemiddeld maar 1 fiets....)
  • 37% van de Chinese automobilisten was 3 jaar geleden daartoe nog niet in staat (nb; niet alleen omdat ze geen auto hadden, ze beschikten ook niet over een 'rijbewijs')
  • er vallen in het Chinese verkeer 4,5x zoveel dodelijk slachtoffers als in the US
  • de Chinese markt is voor het merk Rolls Royce met stip No. 1! (nb; de prijs van het in China populairste RR model is $ 397.000;  In Nl betaalt u daar ca. € 600.000 voor)
  • 96% van de nieuwe gekochte auto's wordt door de Chinezen contant betaald.... (nb; huurt u al vast een waardetransporteur in)

China c.q. de Chinese markt, kent dus meer dan voldoende uitdagingen (.....) & dan hebben we het nog niet over zoiets simpels (sic.) als milieuvervuiling. De befaamde Yellow River wordt door de nieuwe, in kracht & groei exploderende industrie gekanibaliseerd en is inmiddels zo vervuild dat het woord 'crisis' nog een eufemisme is.

Is er dan ook nog iets goeds aan China te ontdekken?

Jawel, National Geographic zou National Geographic niet zijn als het blad niet was voorzien van prachtige foto's (nb; zelfs voor de kwaliteit van de opname van een in deplorabele staat verkerende Yellow River, kun je nog je bewondering uitspreken). Zo ook foto's van China's rijke historie en cultuur; China een land van sterke contrasten.

Voor The Olympic Games hoef ik niet naar China, dat bekijk ik wel vanaf mijn bank hier in Nl. Vooralsnog zie ik ook geen aanleiding om een bedrijfstak te openen in China. Toch staat het land nu op mijn lijstje om ooit nog eens te bezoeken, tijdens een vakantie; wellicht meer dan eens, zelfs.

Tot slot nog een waarschuwing van NGM: 'Chinese history has become the story of average citizens. But there are risks when a nation depends on the individual dreams of 1.3 billion people rather than a coherent political system with clear rule of law.'

Nog een tip: wilt u (nog meer) tips in het Nl. kunnen lezen, kijk dan eens naar Intermediair's 'China voor Beginners'.

{(toch) Geïnteresseerd in China? Meldt u dan ook aan voor de ManagementPro Group. China zal in de komende ManProG e-zines ongetwijfeld voorbij komen.}

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ook kansen door hoge benzine prijzen!
[...] benzine en gas prijzen stijgen en het einde is daarbij nog niet in zicht. Werp eens een blik op de verwachtingen van de automarkt in China en India en het is niet lastig te voorspellen dat de vraag naar nog meer benzine gigantisch is. Dat [...]
Drumcat, South Korea is coming too…..
[...] China er aan komt, dat wisten we al. Hetzelfde geldt voor India. Omgekeerd voorspelden we hier dat onze AOW-ers [...]