De Falcon Heavy is zojuist succesvol gelanceerd. Volgende stop: Mars. Over Visie en Realiteit.

“Op een dag zouden jij of ik naar Mars kunnen reizen aan boord van een SpaceX-ruimteschip. Lijkt het op sci-fi? Dat geldt ook voor het idee van een ondernemer die zijn persoonlijke auto de ruimte instuurt om een enorme raket te testen.” The Falcon Heavy Just Launched Successfully. Next Stop, Mars.

“You want to wake up in the morning and think the future is going to be great – and that’s what being a spacefaring civilization is all about. It’s about believing in the future and thinking that the future will be better than the past. And I can’t think of anything more exciting than going out there and being among the stars.” Elon Musk, CEO en Lead Designer SPACEX. 06 februari 2018 vond de 1e testvlucht plaats van de Falcon Heavy.

“Do we have a chance of beating the Soviets by putting a laboratory in space, or by a trip around the moon, or by a rocket to land on the moon, or by a rocket to go to the moon and back with a man?” John F. Kennedy, president van de Verenigde Staten in een memo gedateerd 20 april 1961.

210769 (idd ;-)) zie ik Neil Armstrong de 1e stap op de maan zetten: ‘history’, 060218 zie ik het vertrek van de Falcon Heavy : ‘history in the making’, op weg naar Mars. Hoe een Visie Realiteit wordt: in de voetsporen van John F. Kennedy, o.m. Elon Musk…..

Waren het vroeger, beter nog: tot recent, de gezagsdragers die Visies bepaalden voor hun landen, hun koninkrijken, hun maatschappij, nu zijn het de entrepreneurs. “If you are working on something exciting that you really care about, you don’t have to be pushed. The Vision pulls you.” Steve Jobs, een visionair. Andere recente visionairs zijn mensen als Warren Buffett, Jeff Bezos en James Dimon, zij hebben een Visie gericht op een disruptie van de Gezondheidszorg. Er zijn daar ‘wat’ strubbelingen aan de Top, toch is de Visie van Uber helder: het aanbieden van autonoom vervoer. Dat er bij deze Visie wordt samengewerkt met VOLVO is niet verrassend. VOLVO is onderdeel van het Chinese Geely en juist China heeft een Visie op disruptief en schoon transport. 

Waar het bij, veruit, de meeste bedrijven schort aan een duidelijke, heldere en kernachtige (liefst SMART) Visie, eenvoudig gezegd het antwoord op de vraag ‘waar staan wij in (bijv.) 2025?’, lijken succesvolle bedrijven daarmee veel minder moeite te hebben: hun Visie is richtinggevend en -bepalend.

Waar het al direct fout gaat bij niet-Visie gerichte organisaties, dat zijn de volzinnen en vaak volle pagina’s waarin en waarmee de ‘Visie’ wordt geformuleerd: ‘nu kunnen we alle kanten op.’ De vraag is dan allereerst of je daarvoor over voldoende ‘strategic capabilities’ beschikt t.w.: mensen (hun kennis, kunde en competenties), middelen (niet alleen financieel) en motivatie (commitment) beschikt? Waarschijnlijk niet.

Visionairs acteren, over het algemeen, niet roekeloos. Zij houden rekening met op z’n minst 2 scenario’s: het gaat goed of het gaat fout. Hoe dan ook: we gaan er voor! Voor de lancering van ‘zijn’ Falcon Heavy gisteren hield Musk rekening met een 50% kans van slagen. In Making Humans a Multi-Planetary Species (2016) staat Musk uitgebreid stil bij zijn plannen met SpaceX c.q. reizen naar en wonen op, niet alleen, Mars. Dat Musk’s andere activiteiten, zoals de tegenvallende productie van de Tesla 3 ‘roet in het eten kunnen gooien’, is iets waaraan hij niet voorbijgaat: ‘no guts, no glory’.

‘Hoe dan ook: we gaan er voor!’. Het zou veel bedrijven, organisaties kunnen helpen als zij op basis van hun Visie zo’n sterke houding aannemen. ‘The way in the middle is a dead-end street.‘, stellen visionairs en idd d.i. het: door gebrek aan een Visie verdwijn je (uiteindelijk) in een doodlopende straat.

Overigens, in de Tesla cabrio die nu tientallen, honderden, duizenden wie weet….. jaren door het heelal kruist, bevindt zich naast een ‘bestuurder’ die ‘luistert’ naar David Bowie’s Space Oddity, ook een plaquette met daarop de namen van de 6.000+ SpaceX medewerkers die aan deze 1e Falcon Heavy hun bijdrage leverden; mooi voorbeeld van betrokken werkgeverschap. Interessant in dit kader is de reflectie die Peter Diamandis vandaag geeft op Elon Musk in: Elon Musk Is What Happens When These Three Traits Get Together in One Human.

Kijk eens naar bijgaande YT en zie hoe de SpaceX medewerkers ‘worden getrokken door de Visie’. Overigens, wat ook opvalt d.i. de gemiddelde leeftijd, zet er ‘voor de aardigheid’ eens een filmpje naast van NASA e/o ESA. In het bericht dat de NOS maandag plaatste Raket SpaceX met Tesla aan boord klaar voor nieuwe maanrace, noemt docent Lucht- en Ruimtevaarttechniek Barry Zandbergen de SpaceX medewerkers ‘jonge honden’: “Het is een beetje de gevestigde orde (w.o. Boeing, Lockheed Martin, NASA) versus de jonge honden. Bij SpaceX moest alles van de grond opgebouwd worden. Dat gaf ze de mogelijkheid om de laatste technieken te omhelzen. Een voorbeeld van zo’n nieuwe techniek is het 3D printen van complexe onderdelen. De gevestigde bedrijven zijn daar ook wel mee bezig, maar dat gaat vanwege hun historie en organisatie mogelijk wat stroperiger, net als een mammoettanker die bijgestuurd moet worden.” Disruptie.

Gemiste kans ook door een gebrek aan Visie, wellicht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *