Google Art Project of wanneer krijgen wij een 3D kijkje in jouw organisatie?

http://www.youtube.com/watch?v=JpHJu9eQzcA

Het Google Art Project past uitstekend binnen het ('nieuwe') business model van free content sharing. Op een moment dat veel bedrijfstakken nog vertwijfeld vasthouden aan hun vermeende(!) bezittingen, bieden virtuele media en technieken meer en meer gratis content. Een aantal prestigieuze musea hebben zich nu aan dit virtual reality rijtje toegevoegd, w.o. ons eigen Rijksmuseum. Handig ook omdat het er sterk op lijkt dat 'De nieuwe Rijks' voorlopig nog niet opengaat....

Google Art Project is een voorbeeld van gratis content, iets dat tot voor kort nog werd afgedaan als 'minderwaardig'. Wat te denken van Wikipedia binnen de Onderwijswereld? Gratis maar ook een site met content die steeds meer in waarde toeneemt. Vragen zijn dan: wat is het verdienmodel? & Zou jouw organisatie ook gratis content aanbieden?

Sterker nog: wat zou jij er van vinden als wij een, al dan niet 3D, kijkje kregen in jouw organisatie? (nb; wat te denken van de TUBANTIA in 3D) Ben je trots op de producten & diensten die je organisatie levert of zeg je 'liever niet'......

De gedachte dat alles wat gratis is, waardeloos is is niet meer van deze tijd. Het is misschien niet wat je er écht van verwacht maar het kan voor een belangrijk deel aan je verwachtingen/eisen voldoen.

Zo is het prachtig om de Nachtwacht nu tot in detail te kunnen bekijken, details die je met gepaste afstand in de echte wereld nooit zou kunnen onderscheiden. Een ander zal zeggen: 'er gaat niets boven de real thing'. Inderdaad maar daaraan hangt dan een prijskaartje, een kaartje waarvan de prijs in de nabije toekomst sterk zal stijgen & dat niet omdat de Overheid de subsidies op kunst afschaft. Nee, dit is een kwestie van vraag & aanbod.

Laat ik nog eens het voorbeeld aanhalen van Venetië, de stad die wij in mei 2010 bezochten. De vraag naar een bezoek aan deze historische stad neemt vanuit Azië zienderogen toe. M.n. die toeristen zijn consumenten die bereid zijn de stad economisch op gang te houden, anders dan veel van hun Europese 'lotgenoten'. Dat het stadsbestuur vervolgens dan ook keuzes maakt wie zij, bij een overaanbod aan bezoekers, de stad binnenlaat, is hen dan ook niet kwalijk te nemen. De 'rest' kan middels bijv. Google Earth virtueel verdwalen in de steegjes en vaartjes van Venetië. Wie weet levert je dat vanuit je luie stoel toch nog wat romantiek op.....

Nog even & voor die andere historische steden, zoals A'dam is het al niet veel beter: komen er %-bezien net zoveel Indiërs resp. Chinezen naar onze hoofdstad als nu inwoners uit de VS dan is de stad binnen no time VOL! Gelukkig (sic.) kunnen wij A'dam dan ook virtueel bezoeken. Nog even & we doen dat in 3D, op die manier een compleet nieuwe beleving van de experience economy. :-o

Ontwikkelingen zoals binnen de Financiële Dienstverlening waar men de overstap gaat maken van bankieren naar adviseren c.q. binnen het Onderwijs waarin de digitale media een steeds prominentere rol inneemt, maakt de vraag relevant wat de economische waarde is van dat wat je in de echte wereld nog toevoegt voor je cliënt? Wat voegt de werkelijkheid nog toe aan het digitale alternatief anders dan prettig, dat zeker, persoonlijk contact? Aan het einde van het verhaal dient er voor dat persoonlijke contact, voor die échte beleving van de werkelijkheid wél te worden betaald, wil de organisatie de continuïteit kunnen garanderen. Dat persoonlijke contact dient, omgekeerd, meerwaarde te hebben voor de betalende klant; een uitdaging.

Vraag is dan ook: welke gratis virtuele diensten biedt jouw organisatie aan passend binnen het business model? Of is het voor jouw organisatie misschien dan toch "bezint eer gij virtueel begint!?" 'T zou niet verstandig zijn. ;-)

======

05/02/11

Veelzeggend in dit verband, duurdere kaartjes voor bezoek aan musea, is ook dit bericht Luxemerk LVMH profiteert van Chinese shopper. De Aziatische giga-consument komt er aan ......

131212

BigThink vraagt zich af Will This Be the Museum of the Future? Zij refereren dan naar plekken op Aarde die door omstandigheden niet meer kunnen worden bezocht. Het museum haalt dan de plaats multimediaal naar 'binnen'. Het geeft jou als bezoeker een betere beleving. Het is dus inderdaad een toekomst die voortbouwt op het Google Art Project.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>