Inquisitie Financiële Markten

Nu was het bedrijfsleven al bepaald niet scheutig met informatie die verder gaat dan het obligate ‘het gaat goed’, sinds de actie van de Autoriteit Financiële Markten bij Getronics is zelfs dat al bedrijfsgeheim. We kunnen ons opmaken voor oorverdovende stiltes.

Op 1 oktober trad de Wet Marktmisbruik in werking. Kort gezegd komt die wet er op neer dat alle koersgevoelige informatie direct openbaar gemaakt moet worden. Dat was al zo, maar blijkbaar nog niet direct genoeg. En de AFM meende de aanscherping van de regels kracht bij te moeten zetten door de handel in Getronics even stil te leggen. Omdat topman Wagenaar iets zei over de winstverwachting dat niet in het eerder naar buiten gebrachte persbericht stond.

Hoe dan ook, het worden helse tijden voor de media. Want wat is koersgevoelig en wat niet? Het antwoord op deze vraag is duidelijk: dat weten we nog niet. Uit een artikel in het NRC van zaterdag blijkt dat op dit moment eigenlijk iedereen voorzichtig zoekt naar wat wel en wat niet mag. Dansen op een slap koord dus, waarbij je opeens, dus per definitie onverwacht een duw kan krijgen van de AFM. Want, zo zegt Richard Bruens (vice-voorzitter van de NEVIR, de Nederlandse Vereniging van Investor Relation Managers) op de vraag wat de AFM als koersgevoelige informatie beschouwt: ‘Dat weet je pas achteraf.’

De AFM mag dan zelf de hele kwestie afdoen als veel rumoer om niets (‘Bedrijven moeten nog even wennen. Bedrijven moesten altijd al koersgevoelige informatie naar buiten brengen. Alleen staat het nu in de wet, waardoor de druk wellicht groter is.’), het leidt in elk geval tot koddige communicatie. Draka houdt een interview over nieuwe markten af, omdat er koersgevoelige informatie naar buiten kan komen. ‘Bel begin volgend jaar maar terug. Ik hoop dat dan duidelijk is wat wel en niet gezegd kan worden’ – zo laat woordvoerder Bosman weten.

Bijna grotesk, welhaast Kafkaiaans, is de communicatie tussen het NRC en bouwbedrijf Heijmans. De journalist wil weten hoe dat bedrijf omgaat met media en analisten sinds de affaire Getronics. ‘Stuurt u uw vraag maar per email, dan antwoorden wij ook per email, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.’ Want zelfs een telefonisch antwoord op deze vraag is kennelijk al link. Na enkele dagen is er nog altijd geen antwoord van Heijmans. Een telefoontjje naar de woordvoerder leert dat er ook geen antwoord komt. Waarom niet? ‘Daar ga ik niet op in.’

 

Eén ding is zeker: het vak van journalist en bedrijfsvoorlichter krijgt een totaal nieuwe invulling waarbij nietszeggendheid de boventoon gaat voeren. In stilte uiteraard. Want zelfs het obligate 'het gaat goed' wordt voor je het weet als gevoelige informatie bestempeld.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>