Niet alleen de Chinese Ruimtevaart gaat sky high, de Chinese Luchtvaart ook. Kunnen wij hiervan profiteren?

http://www.youtube.com/watch?v=1uZ959WctLo

Morgen vertrekt met de Shenzhou-9 taikonaut Liu Yang als 1e vrouwelijke Chinese astronaut de ruimte in. Er gaan allerlei halve waarheden over de keuze voor Liu Yang. Zo zou zij, anders dan haar mannelijke collegae, knap dienen te zijn & over een schone adem dienen te beschikken. Verder was het van belang dat zij, anders dan de meeste zwangere vrouwen in China (nb; keizersnede), op een natuurlijke wijze was bevallen van haar kinderen ('kracht'); (ook) in dat laatste is Liu Yang geslaagd..... Waarschijnlijker is dat Liu Yang gewoon de Beste vrouwelijke taikonaut is van dit moment. De Chinezen weten wat publiciteit betekent maar ook wat investeren is.

Dat laatste blijkt ook uit de opmerkelijke ontwikkeling van de Chinese luchtvaart. Op het moment dat hun Westerse collegae op apegapen liggen, Luchtvaartmaatschappijen rijp voor Surseance meldde het Financieele Dagblad dinsdag nog, groeit & bloeit de Chinese particuliere luchtvaart als nooit te voeren.

& Aan die groei lijkt voorlopig geen einde te komen, gezien de ambities van de (potentieel) honderden miljoenen Chinese toeristen.....

Onderzoekers van de Boston Consulting Group noemen het The Big Squeeze, het Grote Uitpersen, de fenomenale groei van de Chinese luchtvaart en de gevolgen die dit ongetwijfeld zal hebben op de internationale luchtvaartindustrie.

In hun artikel How China’s Emerging Airlines Will Change the Industry  hebben de BCG-ers tips voor de Westerse luchtvaartmijen, 'lezen' zou ik adviseren m.n. voor AIRFRANCE/KLM maar ja die zitten dan ook nog steeds in hun integratieproces..... (nb; kijk dan ook nog even naar het, toch opmerkelijke, voorbeeld in 'Leading With LUV*')

Interessanter is de oorzaak van deze groei? Die ligt bij de snelle opkomst van de Chinees als wereldreiziger.

Bekend zijn de beelden van overvolle luchthavens tijdens Chinees Nieuwjaar, een volksverhuizing. Minder bekend is dat de Chinezen al in 1421, dus 70 jaar voor Columbus, (blijkbaar) de Amerika's hebben ontdekt. I.i.g.: het reizen zit hen in het bloed; weet ik ook uit eigen ervaring. De voorspelling toen dat Venetië binnenkort wordt afgesloten voor de argeloze Europeaan komt snel dichterbij: "Chinese travelers will take 2.5 billion trips and spend the equivalent of about $850 billion by 2020, a dramatic increase from the 1.1 billion trips and $230 billion spent in 2010." aldus het eerder aangehaalde BCG; enorme kansen dus voor onze toeristische sector. Het zet de sombere voorspellingen van het CPB gisteren, opeens in een héél ander licht.

Wat typeert nu de Chinese wereldreiziger? BCG: "Chinese travelers have behaviors and preferences that distinguish them from their Western counterparts. They tend to take longer trips and travel in larger groups, for instance. BCG’s survey reveals that 41 percent of Chinese travelers go with friends or colleagues, compared with only 12 percent of U.S. travelers. Chinese travelers are also more spontaneous, and their planning timelines are generally shorter, mainly owing to their love of bargains. Shopping is very important to Chinese travelers. Although they spend less overall than most travelers from developed markets, the Chinese spend 40 percent of their travel budgets on shopping once they reach their destinations, compared with 19 percent for U.S. travelers and 14 percent for the French."

Liu Yang is één van de vele Chinezen, Aziaten zelfs, die niet meer worden geblokkeerd door allerlei grenzen. Ze komen er op hoge snelheid aan, letterlijk zelfs. Toch opmerkelijk hoe weinig organisaties op die kansen lijken te zijn voorbereid.....

=====================

230612

Het FD schrijft: Lynn Zhu en nog eens 79.999.999 Chinezen verkennen de buitenwereld. "En met nog 1,2 miljard Chinezen die nog niet buiten China aan het reizen zijn, wordt de komende jaren en decennia een toevloed aan Chinese toeristen verwacht in de hele wereld."...... Allemaal uitdagingen. ;-)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Als je dan toch van een kantoor een hotel maakt, wordt dan meteen een Investor in People! - ManagementPro
[...] ontwikkeling van de toeristenindustrie is één van de trends die hier met regelmaat voorbijkomt; vorige week nog. Voor de wereldburger is Europa dan ook één groot museum. Wij vinden klompen & klompendansen, [...]
Drie IiP praktijkervaringen uit een opkomende industrie: Toerisme! | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.
[...] ontwikkeling van de toeristenindustrie is één van de trends die hier met regelmaat voorbijkomt; vorige week nog. Voor de wereldburger is Europa dan ook één groot museum. Wij vinden klompen & klompendansen, [...]