De Planperiode is weer aangebroken, denkt u aan: C.P.A.E.!! (& uitleg over Piggyback Riding)

‘The Greater the obstacle, the more glory in overcoming it!’ Zo ziet het er voor veel organisaties vaak uit, de planperiode voor het nieuwe jaar, als één groot obstakel. Maar ja als het jaar dan weer (bijna) voorbij is en dat jaar bracht je tóch wat je vooraf verwachtte, dan smaakt deze overwinning ook zoet. Maar hoe bereik je dat nu? Kun je als organisatie ook alles uit deze planperiode halen wat er in zit? Doe je dat dan op eigen kracht of beoefen je met veel succes het piggy back riding? Misschien zijn er nog wat tips, nu de planperiode 2007 op de agenda staat.
Binnen de beslotenheid van hun eigen managementkamer laten deze dagen veel managers (m/v) gezucht en gesteun horen. (NB: Let wel beste p.a.: hij/zij is alleen in de kamer en slaakt een vooral vermoeide zucht!! Dit merk ik op omdat recent bleek dat de Jonge Bazen toch vooral artikelen lezen die met sex op de werkvloer te maken hebben…… Zelfs Management Team besteedt er deze week aandacht aan.). De reden voor deze moeilijke periode: hen heeft weer het verzoek bereikt om ideeën aan te dragen voor de nieuwe planperiode 2007! Het is tenslotte nog maar 75 werkdagen en het nieuwe jaar gaat alweer van start! Hoe pak je dit nu aan, zo’n Plan?

Het meest eenvoudige wat je kan doen als organisatie is het beoefenen van het piggyback riding; waarbij de nationale economie the piggy is (NB: als je een Europees speler bent dan kan de economie van de EG the piggy zijn. Etc.). Als organisatie klim je op de rug (the back) van the piggy & hobbelen maar (riding). Als na dat jaar meerijden op the piggy de groei van je organisatie gelijk is aan de economische groei van Nederland, dan deed je het niet slecht. Lig je daarboven, dan deed je het goed; lig je daaronder dan deed je het beroerd. Deze ‘strategie’ vraagt de minste inspanning, vraagt niet eens om een echt Plan: het enige wat je doet is meerijden op het varken & dat kost u niet veel energie, toch? Prijs uzelf gelukkig als u deze strategie toepast: het wordt namelijk, bewust of onbewust, beoefend door de meeste organisaties met daarbij de financiële instellingen voorop. Maar: wilt u met uw organisatie nu eens écht vooruit dan is dit piggy back riding misschien toch niet de meest geslaagde strategie voor u. Wat dan? (NB; lees ook: Een CEO Belonen…. al weer. (overigens, hoe krijg je dat voor elkaar?) of hoe beloon je een ‘piggyback riding’ baas?) Zie ook Dependency Theory.

Positief is in ieder geval dat je (ook) met piggy back riding evalueert: je kijkt in het nieuwe jaar terug op het oude en beziet of je de (inter)nationale economische doelstelling wist te matchen. Evalueren (E.) dus en dat alles onder het motto: ‘Wat ging er Goed & wat kan er Beter?’ (NB: er ging niets Fout, in het afgelopen jaar! Want anders was uw organisatie er nu niet meer…. of had u al lang ingegrepen!). Als je geëvalueerd hebt, kun je gaan Plannen (P.): een Plan maken dus bestaande uit een overall Businessplan, Afdelingsplannen, Individuele Plannen; een Missie en een Organisatiestrategie, die had u al (NB: leest u anders o.m. dit, dit, dit & dit artikel e/o lees de entries onder de rubriek ‘Strategie & Bestuur’ aan uw linkerhand/-oog.). Dan is het 01/01/07 en dan kun je met z’n allen aan de slag: Aktie (A.) dus! En dan zijn we er, toch?

Niet dus, helaas. Wat vaak vergeten wordt in deze gehele planperiode is de overweging of er binnen de organisatie wel sprak is van enig Commitment (C.)? Commitment aan de Missie, de Strategie, aan het Businessplan. Vraagt de Directie, het MT zich vooraf, voorafgaand aan de nieuwe planperiode, weleens af of er sprake is van enig Commitment van hun zijde? Mmmm.

Besef dat als u als Directie, als MT 100% gecommitteerd bent aan uw organisatie, dat dan Planning, Actie & Evaluatie een logisch gevolg zijn, een fluitje van een cent zo gezegd. (Tip: met minder dan 100% zou ik op uw niveau geen genoegen nemen.) Wat Commitment dan wel is?

In zijn boek Synchroniciteit merkt Joseph Jaworski (o.m. v/m SHELL) daarover op:

  • => er is Commitment om actie te ondernemen
  • => en er is een subtieler aspect aan Commitment (& wilskracht) en dat is de bestaansgrond voor die actie.

Commitment is een zéér interessant fenomeen dat een onherroepelijke link heeft met uw Communicatie, maar daaraan besteedde ik hier al eerder aandacht & daarop kom ik zeker nog terug.

Voor nu Succes met uw Planperiode!! & Vergeet niet te acteren met: C.P.A.E. !!! (zeker als u het obstakel wil overwinnen)

6 thoughts on “De Planperiode is weer aangebroken, denkt u aan: C.P.A.E.!! (& uitleg over Piggyback Riding)”

Nu de Adviessector zelf in de problemen is, geldt dan het: Doctor, heal thyself? – ManagementPro 5 jaar ago

[…] is dan is het Darwin met in zijn voetsporen Greiner (waarbij beiden mogelijk op de piggyback zaten ). Opmerkelijk is ‘slechts’ dat de adviesbranche dit zelf niet of op zijn minst […]

Weten Rutte & Samsom dat je eerst een Plan dient te hebben voordat je Talenten kan inzetten? – ManagementPro 5 jaar ago

[…] nu opgaat voor multi- & transnationals, gaat in the flow & uiteindelijk ook op voor het Grote, het Midden en zelfs het Klein bedrijf. Het is […]

Anders dan TESLA’s Elon Musk ontbreekt het Overheid en Publieke Sector aan de SOLL situatie….. – ManagementPro 3 jaar ago

[…] doorheen gaat’ en daarom (NB: bijna nooit: sense of urgency) hoeft te veranderen, en het ‘Piggyback Riding’: je bent zo goed als je klanten, je burgers, als je hun ontwikkeling maar weet te volgen. Dit […]

Het verschil tussen Doel en Missie – ManagementPro 2 jaar ago

[…] organisaties niet nodig is, introduceer ik tijdens het 1e college de begrippen Greiner Model en Piggyback Riding. De meeste managers/besturen/leidinggevenden kunnen voor hun organisaties dan ook volstaan met […]

GIGA Fabriek TESLA in Nederland geen garantie voor Werkgelegenheid wel voor Duurzaamheid. – ManagementPro 10 maanden ago

[…] uit de ideeën van Elon Musk, zijn een extreem voorbeeld van het fenomeen dat bekend staat als piggyback riding: als land (maar ook als bank, als investeerder, als buurman, als leverancier, als economie, […]

Motor Booming Brabant Sputtert en Pruttelt | Willem E.A.J. Scheepers MBA, Univ.docent Strategisch HR®M, Investors in people Practitioner & Edut®ainer @ VirtualBusinessConsultant.eu 3 maanden ago

[…] over de economische ontwikkeling van direct de Brainport regio Eindhoven en indirect, i.v.m. ‘piggyback riders’ e.a. ook andere succesvolle bedrijven, de provincie Brabant: Bovengemiddelde Economische Groei […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *