Verrassende Verkiezingsuitslag: een Blue Ocean……

De Blue Ocean Strategy daagt alles uit wat je dacht te weten over strategisch succes, dat geldt ook voor politici.

Blue Ocean is naar mijn ervaring, en dan m.n. als docent voor leidinggevend Nederland, onder managers e.a. leidinggevenden, de meeste bekende theorie gerelateerd aan Strategie. Als je vervolgens vraagt: wie van je c.q. wie van je organisaties past Blue Ocean als succesvolle Strategie toe? Dan is daarop (zeer) zelden het antwoord: ‘Wij!’.

Op de dag van het stemmen is het te laat voor politici om te bedenken of Blue Ocean voor hun campagne een succesvolle Strategie zou zijn (geweest). Kijk je naar de afgelopen periode, voorafgaand aan deze verkiezingen, dan merk je dat geen van de politici kennis nam van de Harvard case study ‘Creating a Blue Ocean in Politics’. Misschien dat Jesse Klaver het deed: ‘andere aanpak’, maar dan kwam hij ondanks succes toch niet veel verder dan de samenvatting. Jammer, want van het onderwerp in deze casestudy, Canada’s premier Justin Trudeau, valt veel te leren.

Als iets of iemand tegen de verwachting in succesvol is en het blijft standhouden, dan spreken we al snel over een onderzoekwaardig fenomeen. Zo ook het electoraal succes van Justin Trudeau: komend vanaf een schijn onverkiesbare plaats wist de 43 jarige Trudeau op 19 oktober 2015 verkozen te worden tot Canada’s 23rd prime minister. Dat hij er is op die positie, weten ook wij inmiddels maar al te goed: waar Westerse landen de poorten sluiten voor vluchtelingen, ontvangt Trudeau hen met open armen. Sterker nog: hij weet daarin nagenoeg de gehele Canadese bevolking probleemloos mee te nemen.

Terug naar oktober 2015. 3 maanden voorafgaande aan de verkiezingsdag stond Trudeau in de stemlijsten op een, naar verwachting, onverkiesbare plaats. In 2013 verkozen tot leider van de Liberale Partij van Canada (LPC), erfde Trudeau een politieke partij in wanorde en in de schulden. De Liberalen liepen ver achter bij de Conservatieven en de Nieuwe Democraten. In feite had een aantal experts het eens zo trotse LPC al afgeschreven. In minder dan drie jaar tijd bracht Trudeau zijn partij van 36 zetels tot een comfortabele 184 zetels meerderheid (op een totaal van 338).
Het was een prachtige overwinning, een overwinning die vrijwel niemand zag aankomen.

Nu had Trudeau één geluk, een ‘geluk’ dat zijn regenstanders niet zo snel zagen (‘Blue Ocean’): het percentage niet-stemmers lag in Canada hoog, (beduidend) hoger dan in ons land. 40% van het Canadese electoraat liep niet naar de stembus. Juist dat percentage vormde een trigger voor Trudeau.

Trudeau went in a different direction by focusing a great deal of attention on non-voters, who consisted mainly of the younger generation as well as Canada’s indigenous communities. He spent time in universities, was active on social media, dove into crowds, shook hands and took selfies, and he visited ridings with significant aboriginal populations. Trudeau’s positive campaign, devoid of negative attack ads, would appeal in particular to these non-voters. His campaign was anchored by a cleverly crafted tag line: ‘This is Canada, and in Canada better is always possible!”, which worked to unite both core voters and non-voters.

By the time the final votes were counted, the popular vote had gone up from 61% to just under 70%, an increase of almost three million voters. On a net basis, Trudeau brought all those non-voters under the LPC tent. Without the non-voters, Trudeau would not have won the election.”

Aldus de casestudy uitgebracht door INSEAD i.s.m. Harvard Business Review ‘Creating a Blue Ocean in Politics’.

Met een Blue Ocean Strategie daag je de in de markt bestaande ondernemingen uit, je gaat op zoek naar nog-niet-klanten en je streeft naar de combinatie van differentiatie en lage kosten. Volgens onderzoekers paste Justin Trudeau dit principe in zijn campagne op de volgende manier toe:

  • Challenge the political conventional strategic logic by breaking established rules of competitive engagement;
  • Seek out ‘non-voters’ to create large pools – blue oceans- of potential voters; and,
  • Break the value-cost trade-off by delivering a positive campaign and leveraging the free publicity through the media

Interessant. Net zo interessant is het (waarschijnlijk) nu na te gaan wat de oorzaak is van de winst van de politieke partijen zodra diep in de nacht de uitslag van onze verkiezingen bekend is. Zou er toch een Blue Ocean schuilen in het succes en valt er dan voor managers/leidinggevenden ‘iets’ van te leren? Het zou mooi zijn; ben benieuwd.

Bron voor deze entry: INSEAD’s Blue Ocean Politics: Trudeau’s Election Victory.

==============================

160317

24 uur later….

Bron: http://nos.nl/artikel/2163380-vvd-33-zetels-pvv-voorlopig-tweede-partij.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *